Obecné části

divider

Systém kurikulárních dokumentů

V souladu s principy vzdělávací politiky ve Strategii 2030+, se zásadami a obecnými cíli vzdělávání vymezenými v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále ŠZ), jsou kurikulární dokumenty vytvářeny na dvou úrovních – státní a školní

Státní úroveň v systému kurikulárních dokumentů představují rámcové vzdělávací programy (dále RVP), které vymezují závazné rámce vzdělávání pro předškolní, základní, střední vzdělávání, dále pro speciální, základní umělecké a jazykové vzdělávání. 

Školní úroveň představují Školní vzdělávací programy (dále ŠVP), podle nichž se uskutečňuje vzdělávání v jednotlivých školách a ve školských zařízeních. ŠVP jsou zpracovávány pro vzdělávání, pro které byl vytvořen RVP, i vzdělávání, pro které RVP vytvořen nebyl (školní družiny, školní kluby atd.).

5f3858dc0492b1fc91ec65c43a47beab

Schéma 1 – Systém kurikulárních dokumentů

Legenda: RVP PV – Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání; RVP ZV – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; RVP ZŠS – Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální; RVP G – Rámcový vzdělávací program pro gymnázia; RVP L – Rámcový vzdělávací program pro lycea; RVP SOV – Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání; RVP SŠP - Rámcové vzdělávací programy pro obory vzdělání praktická škola jednoletá a dvouletá; RVP JŠ – Rámcový vzdělávací program pro jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky; RVP ZUV – Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání.

 

Návaznost RVP jednotlivých stupňů vzdělávání je podchycena v kontinuu klíčových kompetencí. Co může navazující stupeň od dítěte/žáka očekávat je v RVP PV popsáno v podkapitole Návaznost předškolního a základního vzdělávání. V RVP ZV a RVP všech oborů středních škol je formulován Profil absolventa. 

Pro všechny RVP je společné, že: 

  • vycházejí ze společných hodnot podporujících žádoucí změny ve vzdělávání; 
  • podporují kompetenční model vzdělávání, který je zaměřen na propojení znalostí, dovedností, postojů a životních hodnot potřebných pro aktivní a odpovědný osobní, občanský a profesní život;  
  • formulují vzdělávací obsah stanovený pro jednotlivé stupně vzdělávání vzdělání;  
  • jsou závazné pro tvorbu ŠVP;  
  • podporují kvalitní vzdělávání a maximální rozvoj všech vzdělávaných pro jejich aktivní zapojení do společnosti;  
  • podporují společné vzdělávání a celoživotní učení;  
  • zdůrazňují profesní odpovědnost učitelů a ředitelů škol za kvalitu vzdělávání.  

 Pro všechny ŠVP je společné, že:  

  • naplňují požadavky RVP;  
  • zohledňují podmínky dané školy;  
  • jsou závazné pro vzdělávání na dané škole.