Zvolená úroveň RVP ZŠS je ve stavu veřejné konzultace. Připomínky můžete zadat ve formuláři zde. Konzultace probíhá do 31. 3. 2025, poté budou připomínky vyhodnoceny.

Obecné části

divider

Úvod

Motto: Obsah vzdělávání žáka základní školy speciální zásadně ovlivňuje kvalitu jeho života ve školním i v dospělém věku.Osvojené vědomosti a dovednosti mají dopad na jeho společenský i osobní život a případně vedou i k uplatnění žáka na pracovním trhu.Dosažený stupeň samostatnosti a soběstačnosti je stěžejní nejen pro život žáka samotného, ale i jeho rodiny.  

 

Pozn.: Text RVP ZŠS neprošel jazykovou korekturou. 

 

1. Vymezení RVP ZŠS

Kapitola uvádí Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální jako závazný dokument vymezující základy vzdělávání v základní škole speciální.  

Základní vzdělávání klade důraz na poznávání, respektování a rozvoj individuálních schopností i zájmů žáků v bezpečném a motivujícím prostředí školy. 

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS) vychází ze Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, která orientuje vzdělávání žáků na jejich budoucí potřeby. Zdůrazňuje rozvoj kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život a usiluje o snížení nerovností v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání, které umožní maximální rozvoj potenciálu žáků (Strategie 2030+, s. 5). 

Právo vzdělávat se v základní škole speciální mají žáci se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, žáci s více vadami a autismem (ŠZ § 48). RVP ZŠS obsahuje dva díly, které jsou zpracovány podle stupně mentálního postižení žáků a jsou navzájem plně prostupné. 

Díl I – Vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením

Díl je určen pro vzdělávání žáků, jejichž mentální úroveň odpovídá středně těžkému mentálnímu postižení (případně v kombinaci s jiným postižením); 

Díl II – Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením 

Díl je určen pro vzdělávání žáků, jejichž mentální úroveň odpovídá těžkému či hlubokému mentálnímu postižení (případně v kombinaci s jiným postižením či souběžným postižením více vadami).  

Předložený kurikulární dokument je zpracováván v elektronickém informačním systému. Zahrnuje úvodní obecné části, vzdělávací obsah a metodickou podporu. Obecné části RVP ZŠS poskytují závazné informace pro školy k tvorbě ŠVP a k organizaci výuky. Obecné kapitoly RVP ZŠS jsou společné pro oba díly. Některé jejich části mají pro vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením (Díl I), těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami (Díl II) odlišný obsah. Odlišný obsah vychází z rozdílnosti potřeb žáků dané skupiny. 

RVP ZŠS vymezuje na státní úrovni závazný rámec pro obor vzdělání základní škola speciální. V Díle I je realizován na 1. stupni (1. až 6. ročník) a na 2. stupni (7. až 10. ročník) základních škol speciálních. Díl II není na stupně dělen. Úspěšným absolvováním tohoto vzdělávacího programu získává žák základy vzdělání (ŠZ § 45). Současně naplňuje žák v prvních devíti letech školní docházky povinnou školní docházku (ŠZ § 36–43). Absolvováním celého desetiletého vzdělávacího programu dle RVP ZŠS dosáhne žák základů vzdělání.  

RVP ZŠS je závazným dokumentem i pro individuální vzdělávání (ŠZ § 41). 

RVP ZŠS navazuje svým pojetím a obsahem na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Pro přípravu na vzdělávání v základní škole speciální lze zřídit přípravný stupeň základní školy speciální (ŠZ § 48a). Tato příprava může probíhat až po dobu tří let. 

RVP ZŠS je východiskem pro rámcové vzdělávací programy ve středním vzdělávání pro obor vzdělání praktická škola jednoletá a praktická škola dvouletá.  

Závazné pro ŠVP:   

Škola v souladu s RVP ZŠS zpracovává ŠVP, podle kterého se realizuje konkrétní výuka

 

2. Cíle, hodnoty a pojetí vzdělávání v základní škole speciální

Kapitola vymezuje cíle základního vzdělávání ve shodě se školským zákonem, společné hodnoty na úrovni základního vzdělávání, pojetí vzdělávání podle závažnosti znevýhodnění žáků a profil absolventa základní školy speciální vzdělávaného podle Dílu I RVP ZŠS.     

Základní vzdělávání směřuje k obecným zásadám a cílům vzdělávání (ŠZ § 2) a k cílům základního vzdělávání (ŠZ § 44) vymezeným ve školském zákoně. 

Hlavním cílem základního vzdělávání realizovaného podle RVP ZŠS je utvářet a postupně u žáků rozvíjet klíčové kompetence, základní gramotnosti (pouze u Dílu I) a poskytnout jim základ všeobecného vzdělání.  

Vzdělávání v kontextu RVP ZŠS se svým pojetím přizpůsobuje úrovni psychického a fyzického rozvoje žáků se závažným znevýhodněním. Vzhledem k variabilitě schopností, úrovni vědomostí a dovedností žáků základní školy speciální je nezbytné při vzdělávání uplatňovat přístupy odpovídající vývojovým a osobnostním specifikům žáků, za přispění nejvyšší míry podpůrných opatření.  

Základní vzdělávání podle RVP ZŠS směřuje k uplatňování hodnot klíčových pro odpovědné zapojení žáka do života jeho rodiny a nejbližšího okolí. Tyto základní postoje a hodnoty, vycházející ze vzdělávacích dokumentů UNESCO a OECD, jsou definovány jako: sdílené poznání (rozvíjení společných znalostí a dovedností), respektování potřeb planety (ochrana přírody a životního prostředí), podpora udržitelných technologií a inovací (využívání nových technologií účelným způsobem) a důstojný život pro všechny (vytváření a respektování pravidel společného soužití).  

(UNESCO: Vzdělávání pro cíle udržitelného rozvoje; OECD: Vzdělávání a dovednosti pro budoucnost 2030 – Kompas učení 2030)

2.1 Pojetí a cíle vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením

2.1.1 Cíle vzdělávání DÍL I

RVP ZŠS Díl I směřuje žáky se středně těžkým mentálním postižením k těmto dílčím cílům:   

  • naučit se zvládat běžné i složitější situace a přijímat změny; 
  • komunikovat a spolupracovat funkčním způsobem;  
  • bezpečně využívat digitální technologie;   
  • chránit své fyzické a duševní zdraví i zdraví jiných; 
  • vážit si kulturních hodnot a přírodního prostředí, využívat je a chránit; 
  • být ohleduplný a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám;   
  • poznávat své schopnosti a reálné možnosti při spolurozhodování o svém životním uplatnění. 

K dosažení cílů vzdělávání směřuje systém záměrů, konkrétních úkolů, činností, metod, prostředků a aktivit:  

  • umožnit vnitřní diferenciaci a individualizaci výuky žáků s využitím všech podpůrných opatření;  
  • umožnit variabilní organizaci výuky, úpravu vyučovací hodiny volit podle potřeb žáků, vyučovací hodiny dělit na více jednotek;  
  • usnadnit žákům verbální, popřípadě neverbální komunikaci s okolím využíváním všech dostupných systémů a forem komunikace – digitálních technologií, systémů augmentativní a alternativní komunikace; 
  • umožnit žákům osvojení sebeobslužných činností a základních pracovních dovedností a návyků na takové úrovni, aby je byli schopni využít v občanském životě a při plnění požadavků podporovaného zaměstnání; 
  • umožnit žákům osvojit si postupy učení a motivovat je k učení, vést žáky k ustálenému postupu osvojování dovedností a návyků, dbát na jeho dodržování formou průběžné pozitivní motivace; 
  • podněcovat žáky k myšlení a k řešení problémů na podkladě názoru, podporou názorného myšlení a úzkého sepětí s realitou vytvářet stereotypy chování pro uplatnění v konkrétních životních situacích; 
  • vést žáky ke schopnosti reálného pohledu na svou osobu i na osoby ve svém nejbližším okolí, umožnit jim zažít uspokojení z výsledků společné práce; 
  • připravovat žáky k tomu, aby si uvědomovali svá práva a naplňovali své povinnosti, rozvíjet u žáků dovednost vyjádřit své požadavky a potřeby, podporovat rozvoj jejich samostatnosti; 
  • nastavovat u žáků vhodné projevy v chování, jednání, prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, k okolnímu prostředí i k přírodě;
  • zajišťovat žákům dostatek příležitostí k získávání zkušeností v činnostech, které je uspokojují a přinášejí jim radost, umožnit jim podílet se na jednoduchých sociálních aktivitách; 
  • učit žáky chránit vlastní zdraví i zdraví jiných; vytvářet a upevňovat poznatky a dovednosti v péči o zdraví, v oblasti osobního bezpečí a lidské sexuality, vést je k pozitivnímu myšlení, k osvojení režimu podporujícího zdraví. 

2.1.2 Pojetí vzdělávání DÍL I

Vzdělávání v základní škole speciální podle Dílu I je přizpůsobeno žákům se sníženou úrovní rozumových schopností, nedostatečnou úrovní koncentrace pozornosti a nízkou úrovní rozvoje volních vlastností.  

Vzdělávací činnosti jsou zaměřeny na rozvíjení rozumových schopností a osvojování přiměřených poznatků, na vypěstování návyků sebeobsluhy, vytváření dovedností používat předměty denní potřeby a osvojit si jednoduché pracovní činnosti. Rozvíjení duševních i tělesných schopností žáků je založené na důsledném respektování jejich individuálních zvláštností. 

Vzdělávací obsah RVP ZŠS DÍL I je redukován na osvojení základních vědomostí a dovedností v jednotlivých vzdělávacích oblastech a vzdělávacích oborech, prakticky zaměřených činností a pracovních dovedností. 

Pro vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením je třeba vytvořit optimální podmínky, které vyžadují především přátelskou atmosféru, klidné a nestresující prostředí poskytující pocit jistoty a bezpečí a umožňující koncentraci na práci. Uspokojováním nejen základních fyziologických potřeb, ale i potřeb psychických a sociálních je dán předpoklad úspěšného vývoje tak, aby v rámci svých možností žáci dosáhli cílů základního vzdělávání. 

2.1.3 Profil absolventa DÍL I

Žák, který úspěšně ukončil vzdělávání v základní škole speciální, by měl získat základy klíčových kompetencí, které mu umožňují:  

  • komunikovat vhodnými výrazovými prostředky v každodenních situacích s ohledem na míru znevýhodnění, přiměřeně reagovat na okolní podněty;  
  • udržovat okruh vztahů, přistupovat s respektem k jiným lidem, respektovat zájmy a práva lidí kolem sebe; 
  • rozvíjet vlastní fyzickou a psychickou odolnost, využívat dle svých možností dostupné postupy podporující zdraví a bezpečnost a posilovat svou osobní pohodu (wellbeing);  
  • věnovat pozornost živým bytostem a přírodě, přispívat k udržitelnosti; 
  • vyjadřovat nápady, emoce a potřeby prostřednictvím uměleckých a kulturních prostředků;  
  • využívat bezpečně digitální technologie, dodržovat osvojená pravidla, jak předcházet situacím ohrožujícím jeho zdraví a bezpečí;  
  • orientovat se v přiměřeně náročných textech různých formátů a obsahů;  
  • využívat numerické informace v pro něj běžných situacích. 

2.2 Pojetí a cíle vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami

2.2.1 Cíle vzdělávání DÍL II

Ve vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami a autismem podle RVP ZŠS Díl II usilujeme u žáků o směřování k těmto dílčím cílům: 

  • osvojovat si základní hygienické návyky a činnosti týkající se sebeobsluhy;
  • rozvíjet svou pohyblivost a snažit se o dosažení co nejvyšší možné míry samostatnosti;  
  • rozvíjet své komunikační dovednosti i s využíváním systémů alternativní a augmentativní komunikace; 
  • spolupracovat s blízkými osobami a vykonávat jednoduché úkony; 
  • vytvářet si pozitivní vztahy ke spolužákům a k začlenění do kolektivu.

2.2.2 Pojetí vzdělávání DÍL II

Žáci vzdělávaní podle RVP ŽŠS Díl II mají závažné mentální postižení zpravidla spojené i s dalšími závažnými poruchami motoriky, komunikačních schopností a dalším zdravotním omezením. Je nutné, aby byli vzděláváni na základě speciálně upraveného vzdělávacího programu v přizpůsobených podmínkách a za odborného speciálně-pedagogického vedení. Žáci si osvojují elementární vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožní získání určité míry soběstačnosti.  

Velice důležitá je kultivace osobnosti žáků, rozvíjení jejich estetického cítění a zájmů, výtvarných a hudebních schopností a nejjednodušších pracovních dovedností. Informativní cíle ustupují cílům formativním a rehabilitačním. Při vzdělávání těchto žáků je nutné zajištění atmosféry jistoty a bezpečí jako základu vytváření vztahů. 

Pro vzdělávání žáků je charakteristické individualizované vyučování. Vnitřní členění tříd nevychází z věkových charakteristik žáků, ale z úrovně jejich individuálních schopností a potřeb, které jsou určující pro obsah vzdělávání. Režim dne je rozdělen na pravidelné střídání výuky, odpočinku a hry, které odpovídá možnostem zatížení žáků. Pro žáky, jejichž speciální vzdělávací potřeby to vyžadují, je vzdělávání individuálně plánováno. Všechna podpůrná opatření směřují k rozvíjení celé osobnosti. 

K organizačnímu zabezpečení patří i vhodné prostorové a materiální vybavení – třída a prostory pro relaxaci a individuální práci se žáky, vhodný nábytek, kompenzační pomůcky potřebné pro rozvíjení hybností žáků. 

Vzdělávací program pro žáky s těžkými formami mentálního postižení Díl II je plně prostupný se vzdělávacím programem pro žáky se středně těžkým mentálním postižením Díl I a v případě akcelerace vývoje rozumových schopností žáka je nejen možné, ale i vhodné jeho převedení do jiného vzdělávacího programu.  

Žáci s hlubokým mentálním postižením, kterým bylo stanoveno plnění školní docházky jiným způsobem, jsou vzděláváni podle individuálního vzdělávacího plánu sestaveného v souladu s tímto RVP. 

3. Podmínky k realizaci RVP ZŠS

Kapitola vymezuje podmínky pro realizaci RVP ZŠS ve formě utváření kultury a prostředí školy, které podporují žáky ve vzdělávání.  

Podmínky pro realizaci RVP ZŠS vycházejí z koncepčních vzdělávacích dokumentů, z obecně platných předpisů, z požadavků na zajištění výchovně-vzdělávacího procesu a zároveň ze speciálních vzdělávacích potřeb žáků.  

Zvyšování kvality vzdělávání je úzce spojeno se systematickým rozvojem a řízením kultury školy a jejích procesů. Škola se stává učícím se společenstvím. 

3.1 Kultura a prostředí školy

Kultura školy představuje provázaný soubor prvků. Patří mezi ně pravidla, symboly, tradice, rituály, sdílené hodnoty, vztahy v rámci školního společenství a materiální i organizační podmínky. 

Kultura školy ovlivňuje každého žáka, učitele a další aktéry vzdělávání, a má významný dopad na kvalitu vzdělávání i jeho výsledky. Pro rozvoj kultury školy je klíčové, aby žáci posilovali příkladné vzorce chování už samotným životem ve škole. Aby byl kladen důraz na bezpečné prostředí, kvalitu života ve škole (wellbeing), demokratické principy (zapojování žáků), udržitelný rozvoj (odpovědnost žáků), respektující komunikaci a praktické využití vzdělávacích výsledků v životě žáků. Aby vedení školy, svým příkladem a podporujícím přístupem k pracovníkům i žákům, významně přispívalo k rozvoji školní kultury. 

Závazné pro ŠVP:  

Škola v ŠVP popíše postupy pro naplňování wellbeingu ve škole s důrazem na zdravý a smysluplný rozvoj žáků.  

Škola popíše jednotlivé oblasti kultury své školy tak, aby podporovaly cíle, hodnoty a pojetí základního vzdělávání uvedené v RVP ZŠS. 

 

3.1.1 Aktéři vzdělávání – péče o vztahy ve škole

V prostředí dobře fungující školy s demokratickými principy vzniká společenství, kde učitelé, žáci a rodiče společně přispívají k jejímu fungování a sdílejí odpovědnost za kvalitu školního prostředí. 

Škola aktivně buduje a rozvíjí vztahy se všemi účastníky vzdělávacího procesu i místní komunitou a pravidelně reflektuje jejich kvalitu.  

Vedení školy posiluje vzájemnou důvěru mezi vedením, zaměstnanci, žáky, rodiči a dalšími partnery prostřednictvím: 

  • transparentního a včasného informování všech zúčastněných o záležitostech, které se jich týkají; 
  • bezpečných (případně anonymních) nástrojů pro pravidelnou zpětnou vazbu k výuce a provozu školy; výsledky analýz zpřístupňuje zřizovateli, pedagogické radě, školské radě, rodičům i žákům. 

Závazné pro ŠVP:  

Škola popíše konkrétní formy spolupráce, které jsou podkladem pro utváření respektujících vztahů ve škole včetně vztahů se zákonnými zástupci i dalšími partnery.  

3.1.2 Vytváření personálních kapacit

Vedení školy aktivně vytváří podmínky pro neustálý osobnostní a profesní rozvoj kapacit zejména prostřednictvím vzdělávání učitelů, budováním partnerských vztahů a podporou osobního wellbeingu zaměstnanců školy. 

Při posilování personálních kapacit vychází vedení z vlastního systému rozvoje učitelů, z vizí, strategií rozvoje školy a z plánu dalšího vzdělávání. Učitelům poskytuje prostor a podporu k naplnění jejich různorodých rolí, k získávání potřebných kompetencí (Rámec profesních kvalit učitele a Kompetenční rámec absolventa učitelství) pro efektivní týmovou spolupráci.

Vedení školy zajistí podmínky pro zvyšování profesních kompetencí učitelů zejména prostřednictvím: 

  • zapojení učitelů a dalších aktérů vzdělávání do plánování, realizace a vyhodnocování svého profesního rozvoje; 
  • zavedení plánu podpory pro začínající učitele, včetně role uvádějících a provázejících učitelů, s důrazem na realizaci vzájemných hospitací a odborných supervizí. 

Závazné pro ŠVP: 

Škola popíše v rámci vize cílenou podporu profesních kompetencí učitelů. 

 

3.1.3 Organizace výuky a vzdělávací strategie

Vedení školy klade důraz na kvalitní organizaci výuky, která hraje klíčovou roli při aktivizaci a motivaci žáků k učení. Pro podporu smysluplného a aktivního zapojení žáků do procesu učení škola uplatňuje pestrou škálu vzdělávacích strategií. Tyto strategie se zaměřují na úroveň celé školy (vzdělávací strategie školy) i úroveň jednotlivých vyučovacích předmětů (strategie učitelů). 

Školní vzdělávací strategie přispívají k naplňování vzdělávacích cílů, vytváření pozitivního klimatu školy a podporují spolupráci mezi žáky a učiteli. Strategie na úrovni jednotlivých předmětů zahrnují konkrétní didaktické přístupy jako jsou výukové metody, organizační formy, prostředky výuky, reflexe a hodnocení. Tyto postupy pomáhají žákům dosahovat klíčových kompetencí a v rámci Dílu I RVP ZŠS také základních gramotností. Pedagogický tým školy sdílí zkušenosti s využívanými vzdělávacími strategiemi, spolupracuje na jejich zlepšování a vzájemně se inspiruje. 

Na úrovni školy učitelé: 

  • společně plánují, realizují a reflektují vzdělávací strategie; 
  • respektují a aktivně využívají společné školní strategie. 

 Na úrovni vyučovacích předmětů učitelé: 

  • uplatňují ve výuce didaktické postupy zaměřené na rozvoj klíčových kompetencí a v případě Dílu I také na základní gramotnosti; 
  • sledují vzdělávací pokroky každého žáka a zohledňují individuální vzdělávací potřeby všech žáků; 
  • podporují vytváření pozitivních vztahů mezi žáky a rozvíjejí jejich schopnost vzájemně spolupracovat; 
  • přizpůsobují organizaci výuky a vzdělávací metody zdravotnímu stavu žáků. 

Závazné pro ŠVP: 

Škola popíše vzdělávací strategie na úrovni školy – společné plánování a organizaci výuky. 

Škola popíše vzdělávací strategie využívané učiteli na úrovni jednotlivých vyučovacích předmětů nebo jiných forem vzdělávání. 

 

3.1.4 Reflexe a hodnocení kvality výuky

Inovativní přístup k výuce klade důraz na efektivní vyučování a učení, které vychází z reflexe a hodnocení kvality výuky. Učitelé průběžně vyhodnocují, jak jsou naplňovány stanovené cíle. Sledují dopad výuky na učení žáků a na základě těchto pozorování plánují další výuku. 

Závazné pro ŠVP:

Škola stanoví kritéria hodnocení kvality výuky a pedagogické práce

 

3.1.5 Propojování formálního a neformálního vzdělávání

Učitelé propojují formální, neformální a zájmové vzdělávání prostřednictvím: 

  • vyhledávání a využívání příležitostí k neformálnímu vzdělávání ve spolupráci s různými institucemi, jejich pracovníky nebo jednotlivými aktéry působícími v oblasti neformálního vzdělávání; 
  • zohledňování výsledků neformálního vzdělávání při plánování a realizaci výuky, navazování na získané znalosti, dovednosti žáků a jejich další rozvoj. 

Závazné pro ŠVP: 

Škola popíše způsoby propojování formálního, neformálního a zájmového vzdělávání

 

3.1.6 Organizační, prostorové a materiální, hygienické a jiné podmínky

Škola cíleně vytváří vhodné podmínky pro vzdělávání žáků základní školy speciální. Klade důraz na zajištění organizačních, prostorových, materiálních, hygienických a bezpečnostních opatření, která odpovídají jejich potřebám a splňují platné předpisy a normy. Zároveň škola aktivně monitoruje faktory, které by mohly ohrozit fyzické, psychické nebo sociální zdraví žáků a zaměstnanců. Kvalitu prostředí s ohledem na principy udržitelnosti a společenské odpovědnosti ve vzdělávání zajišťuje prostřednictvím: 

  • podpory zdraví žáků s důrazem na budování zdravých životních návyků; 
  • zajištění osobní bezpečnosti žáků ve škole i během školních akcí; 
  • péče o kvalitu, účelnost a funkčnost prostor a materiálního vybavení; 
  • důrazu na dodržování hygienických standardů a estetiku školního prostředí; 
  • odpovědného přístupu k ochraně osobních údajů a prevencí rizik spojených s využíváním digitálních technologií; 
  • zavádění vlastních cílů a strategií pro šetrné hospodaření s prostředky. 

Závazné pro ŠVP:

Škola popíše, jaké podmínky je nezbytné prioritně rozvíjet, aby přispívaly k naplňování vzdělávacích cílů stanovených v ŠVP. 

 

3.2 Společné vzdělávání – podpora žáků ve vzdělávání

Všichni žáci vzdělávaní podle RVP ZŠS jsou žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními ze strany školského poradenského zařízení (ŠPZ). Vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními se řídí platnými pravidly (ŠZ § 16 § 16a§ 19). Způsob poskytování podpůrných opatření žákovi je podrobně specifikován ŠPZ v Doporučení ke vzdělávání.  

Pro školy/třídy zřízené podle §16 odst. 9 platí, že mohou do svého ŠVP zařazovat předměty speciálně pedagogické péče koncipované na časové období delší než jeden rok pro skupiny žáků s potřebou podpory ve společné oblasti. 

U žáků, kteří opakovaně nenaplňují školní výsledky učení stanovené v ŠVP pro uzlové body, je třeba plánovat jejich vzdělávání individuálně. Postup a formy plánování si škola stanoví ve svém ŠVP. Volba způsobu plánování je v kompetenci školy. 

Závazné pro ŠVP: 

Škola popisuje postup a formy plánování vzdělávání žáků základní školy speciální, kteří opakovaně nenaplňují školní výsledky učení stanovené v ŠVP pro uzlové body.  

Škola popíše systém péče o žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními, s důrazem na spolupráci uvnitř školy i mimo ni. 

 

4. Vzdělávací obsah

Kapitola charakterizuje vzdělávací obsah – klíčové kompetence, základní gramotnosti, průřezová témata, vzdělávací oblasti a vzdělávací obory – a jejich vztahy. 

Vzdělávací obsah je v RVP ZŠS vymezený očekávanými výsledky učení (OVU) klíčových kompetencí a OVU vzdělávacích oborů, v případě Dílu I také OVU základních gramotností a průřezových témat. OVU stanovují výsledek vzdělávání žáků na úrovni 6. a 10. ročníku pro Díl I a 10. ročníku pro Díl II. Jsou určující pro tvorbu ŠVP a učitelé se žáky by měli směřovat k jejich osvojování na odpovídající úrovni. OVU jednotlivých vzdělávacích oblastí jsou vzhledem k možnostem žáků formulovány ve tvaru infinitivu, kterému předchází formulace: “Žák by měl”. 

OVU jednotlivých vzdělávacích oborů jsou vzájemně provázané s OVU klíčových kompetencí, u Dílu I s OVU základních gramotností a průřezových témat. 

Závazné pro ŠVP: 

Škola rozpracuje OVU vzdělávacích oborů a propojí je s OVU klíčových kompetencí do školních OVU, v případě Dílu I rozpracuje i OVU průřezových témat a základních gramotností. 

 

4.1 Klíčové kompetence

Klíčové kompetence v kontextu základní školy speciální představují soubor znalostí, dovedností, postojů a hodnot, jenž lze žákům se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, popř. se souběžným postižením více vadami v učebním procesu zprostředkovat. Klíčové kompetence můžeme u žáků, s ohledem na jejich specifika a vývojové charakteristiky, pozorovat v základních projevech chování i v interakcích s okolím, v nichž uplatňují osvojené postupy a projevy, a využívají své znalosti a dovednosti nad rámec běžné školní situace. Podpora rozvoje klíčových kompetencí u těchto žáků si klade za cíl vzdělávat jedince, kteří navzdory svým specifickým potřebám povedou uspokojivý život a v rámci svých možností se zapojí do života společnosti. Vzdělávání na úrovni základní školy poskytuje žákům východiska pro další rozvoj klíčových kompetencí, což je celoživotní proces, doprovázený dalším vývojem, zráním i rozvojem osobnosti žáka. 

Klíčové kompetence jsou v RVP ZŠS vždy bezprostředně navázány na očekávané výsledky učení oborů, čímž je deklarována přímá souvislost s procesy učení, ale také akcentován přesah samotného učení se žáků do jejich komplexního rozvoje. Ucelené projevy klíčových kompetencí jsou očekávány na konci vzdělávacího procesu žáka, a to vždy s ohledem na jeho reálné kognitivní, emocionální i sociální možnosti i specifické potřeby. 

RVP ZŠS vymezuje osm klíčových kompetenci, a to zvlášť pro Díl I i Díl II: 

  • Klíčová kompetence k učení 
  • Klíčová kompetence komunikační 
  • Klíčová kompetence osobnostní a sociální 
  • Klíčová kompetence k občanství a udržitelnost 
  • Klíčová kompetence pracovní
  • Klíčová kompetence k řešení problémů 
  • Klíčová kompetence kulturní 
  • Klíčová kompetence digitální 

V kompetenčním pojetí vzdělávání představují klíčové kompetence stěžejní obsahovou kategorii, k jejímuž naplnění (osvojení) vzdělávání směřuje. Jednotlivé klíčové kompetence obsahují charakteristiku a jsou tvořené složkami, které obsahují závazné OVU na úrovni 6. a 10. ročníku pro díl I RVP ZSŠ a 10. ročníku pro díl II RVP ZŠS. Stejně jako u OVU jednotlivých vzdělávacích oblastí jsou i OVU klíčových kompetencí vzhledem k možnostem žáků formulovány ve tvaru infinitivu, kterému předchází formulace: “Žák by měl”. 

Závazné pro ŠVP:  

Škola propojí školní OVU každého vzdělávacího oboru na úrovni vyučovacího předmětu (nebo jiné formy vzdělávání) s vybranými OVU klíčových kompetencí tak, aby byla pokrytá vazba mezi vyučovacím předmětem a všemi osmi klíčovými kompetencemi. 

Škola stanoví vzdělávací strategie podporující dosahování OVU klíčových kompetencí rozvíjených v daném vyučovacím předmětu.  

 

4.2 Základní gramotnosti

V RVP ZŠS Díl I (pro Díl II nejsou formulovány) jsou vymezené dvě základní gramotnosti: 

  • Logicko-matematická 
  • Čtenářská a pisatelská 

Základní gramotnosti představují souhrn znalostí a dovedností uplatnitelných v klíčových oblastech lidského vědění. Jejich rozvoj je nezbytným předpokladem úspěšného fungování v současném dynamicky se vyvíjejícím světě, a to bez ohledu na jeho specifické potřeby či individuální vývoj. Jde o ucelené postupy práce s verbálními a numerickými informacemi v nejširším slova smyslu těchto charakteristik a v různých kontextech, s nimiž jsou žáci konfrontováni v každodenní realitě. 

V RVP ZŠS jsou základní gramotnosti vymezeny v jednoduchých situacích, s nimiž se žáci ve svém životě setkávají a využívají základní verbální a numerické postupy. Tak dávají najevo, že dokážou řešit jednoduché problémy v každodenním životě ve společnosti. 

Základní gramotnosti jsou strukturované, což umožňuje zvýšit jejich srozumitelnost a využitelnost. Jednotlivé základní gramotnosti obsahují charakteristiku a jsou tvořené složkami, které obsahují závazné OVU na úrovni 6. a 10. ročníku pro Díl I RVP ZŠS (pro Díl II nejsou formulovány). 

OVU základních gramotností navazují na OVU vzdělávacích oblastí, resp. konkrétních vzdělávacích oborů. S ohledem na dispozice žáků ZŠS jsou pak OVU definovány tak, aby byly dosažitelné většinou žáků. Stejně jako u OVU jednotlivých vzdělávacích oblastí jsou i OVU základních gramotností vzhledem k možnostem žáků formulovány ve tvaru infinitivu, kterému předchází formulace: “Žák by měl”. 

Závazné pro ŠVP:  

Škola propojí OVU každého vyučovacího předmětu vycházejícího z RVP ZŠS Díl I (nebo jiné formy vzdělávání) s vybranými OVU základních gramotností tak, aby byla pokryta vazba na obě základní gramotnosti na 1. i 2. stupni. 

 

4.3 Průřezová témata

Průřezová témata zachycují specifické okruhy poznávání, které se promítají do více různých vzdělávacích oblastí. Jejich nedílnou charakteristikou je také cílený rozvoj znalostí žáků o současném světě i podpora rozvoje postojů a hodnot žáků, které vedou k plnohodnotnému životu i k udržitelnému rozvoji celé společnosti.  

Průřezová témata propojují poznatky a dovednosti z různých oborů do společensky významných témat a vedou žáky k zamýšlení se nad světem, který je obklopuje, a hodnotami, které reprezentuje, a to s přihlédnutím ke kognitivním dispozicím žáků ZŠS. 

V RVP ZŠS Díl I (pro Díl II nejsou formulovány) jsou vymezena tři průřezová témata: 

  • Péče o sebe a druhé 
  • Společnost pro všechny 
  • Udržitelné prostředí 

V RVP ZŠS jsou průřezová témata propojena s očekávanými výsledky učení. Poukazují však na přesah přímého učení k celospolečenským tématům i k souvislostem mezi učením a rozvojem společnosti. Se žáky se středně těžkým a těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami jsou v rámci základního vzdělávání rozvíjeny takové dovednosti a projevy chování, jejichž prostřednictvím dokážou v každodenní realitě zvládat dodržovat základní společenské normy a s ohledem na své potřeby napomáhat příznivému rozvoji společnosti, pečovat o sebe i své okolí. 

Průřezová témata mají jednotnou strukturu, která obsahuje charakteristiku jednotlivých průřezových témat a závazné OVU na úrovni 6. a 10. ročníku Dílu I RVP ZŠS (pro Díl II nejsou formulována). Množství OVU je limitováno s ohledem na možnosti žáků ZSŠ. Stejně jako u OVU jednotlivých vzdělávacích oblastí jsou i OVU průřezových témat vzhledem k možnostem žáků formulovány ve tvaru infinitivu, kterému předchází formulace: “Žák by měl”. 

Závazné pro ŠVP: 

Škola rozpracuje OVU průřezových témat dle RVP ZŠS Díl I do školních OVU v konkrétních vyučovacích předmětech nebo jiných formách vzdělávání. 

 

4.4 Vzdělávací oblasti a vzdělávací obory

Vzdělávací oblasti zařazené do RVP ZŠS jsou tvořeny jedním vzdělávacím oborem nebo více obsahově blízkými vzdělávacími obory. Obory se skládají z tematických okruhů. 

Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou v úvodu vymezeny Charakteristikou vzdělávací oblasti, která vyjadřuje postavení a význam vzdělávací oblasti v základním vzdělávání a charakterizuje vzdělávací obsah jednotlivých vzdělávacích oborů dané vzdělávací oblasti. Vymezuje, k čemu je žák prostřednictvím vzdělávacího procesu veden.  

Praktické propojení vzdělávacího obsahu oborů s klíčovými kompetencemi je dáno tím, že si škola na základě cílového zaměření vzdělávací oblasti stanovuje ve ŠVP vzdělávací strategii vyučovacích předmětů. Vymezuje vzdělávací formy, metody a činnosti vedoucí ke snaze o dosažení očekávaných výsledků učení. 

Očekávané výsledky jsou formulovány aproximativně (přibližně), protože často není možné předem předvídat, co bude žák s těžším stupněm mentálního postižení schopen v určitém věku zvládnout tak, aby byl daný výsledek ověřitelný. Každý žák dosahuje očekávaných výsledků v míře odpovídající jeho individuálním možnostem a schopnostem. Očekávané výsledky vyjadřují záměr pedagogického působení. Vzhledem k možnostem žáků jsou formulovány ve tvaru infinitivu, kterému předchází formulace: “Žák by měl”.   

K jednotlivým očekávaným výsledkům učení je přiřazeno učivo jako součást metodické podpory. Učivo není cílem, ale prostředkem k dosažení očekávaných výsledků vzdělávacích oborů a tím i k rozvíjení klíčových kompetencí. Učivo takto vymezené je doporučeno školám k dalšímu rozpracování do jednotlivých ročníků nebo delších časových úseků, ve vazbě na distribuované nebo rozpracované očekávané výsledky učení. 

Při tvorbě ŠVP školy rozpracují vzdělávací obsah jednotlivých vzdělávacích oborů do vyučovacích předmětů v jednotlivých ročnících. Z jednoho vzdělávacího oboru může být vytvořen jeden vyučovací předmět nebo více vyučovacích předmětů, případně může vyučovací předmět vzniknout integrací vzdělávacího obsahu více vzdělávacích oborů nebo jejich částí (integrovaný vyučovací předmět). 

Závazné pro ŠVP: 

Škola rozpracuje OVU vzdělávacích oborů do školních OVU jednotlivých vyučovacích předmětů (jiných forem vzdělávání) a konkrétních ročníků či etap vzdělávání. Musí být zřejmé, ke kterému OVU vzdělávacího oboru (vymezenému v RVP ZŠS) směřují konkrétní školní OVU. 

Škola prováže školní OVU s OVU klíčových kompetencí, v případě ŠVP tvořeného podle Dílu I prováže i s OVU základních gramotností a průřezových témat. 

 

4.4.1 Vzdělávací oblasti a vzdělávací obory DÍL I

Vzdělávací obsah vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením v základní škole speciální je rozdělen do devíti vzdělávacích oblastí:  

  • Jazyk a jazyková komunikace (Čtení a psaní, Komunikační výchova) 
  • Matematika a její aplikace (Matematika) 
  • Informatika (Informatika) 
  • Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) 
  • Člověk a společnost (Člověk a společnost) 
  • Člověk a příroda (Člověk a příroda) 
  • Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) 
  • Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) 
  • Člověk, jeho osobnost a svět práce (Pracovní činnosti, Osobnostní a sociální rozvoj) 

Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů se vzájemně překrývá. Je upraven tak, aby odpovídal mentální úrovni žáků. Tvoří očekávané výsledky a učivo na 1. a 2. stupni základního vzdělávání. Učivo je v rámci metodické podpory přiřazeno k jednotlivým očekávaným výsledkům učení. 

 

4.4.2 Vzdělávací oblasti a vzdělávací obory DÍL II

Vzdělávací obsah základního vzdělávání žáků s nejtěžšími formami mentálního postižení je rozdělen do pěti vzdělávacích oblastí, které lze spojovat a vyučovat v blocích: 

  • Člověk a komunikace (Rozumová výchova, Komunikační výchova) 
  • Člověk a jeho svět (Smyslová výchova) 
  • Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) 
  • Člověk a zdraví (Tělesná výchova) 
  • Člověk, jeho osobnost a svět práce (Pracovní činnosti, Osobnostní a sociální rozvoj) 

Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou koncipovány tak, aby respektovaly výrazné opoždění psychomotorického vývoje žáků. Současně tak, aby svými konkrétními cíli a vzdělávacím obsahem podporovaly především rozvoj komunikačních a pohybových dovedností zejména v oblasti motoriky, sebeobsluhy, jednoduchých pracovních aktivit a zájmů a rozvíjely tak v co největší možné míře jejich osobnost. Tvoří očekávané výsledky a učivo. 

Očekávané výsledky učení jsou stanoveny k době, kdy žáci končí povinnou školní docházku a měli by dosahovat těchto výsledků, a to v míře odpovídající jejich individuálním možnostem, s přímou pomocí pedagoga nebo jiného pedagogického pracovníka. 

5. Rámcový učební plán

Kapitola charakterizuje vzdělávací obsah – klíčové kompetence, základní gramotnosti, průřezová témata, vzdělávací oblasti a vzdělávací obory – a jejich vztahy. 

Rámcový učební plán (RUP) pro základní školu speciální závazně stanovuje: 

  • celkovou časovou dotaci pro základní vzdělávání;  
  • disponibilní časovou dotaci a poznámky k jejímu využití; 
  • zařazení vzdělávacích oblastí, oborů do učebního plánu školy. 

Celkovou časovou dotaci v RUP tvoří součet dvou hodnot – časové dotace pro osvojování OVU a disponibilní časové dotace.  

Část z časové dotace pro osvojování OVU je stanovena závazně prostřednictvím povinného přiřazení vzdělávacích oblastí/oborů k ročníkům. Zbylá část hodin je určena k vlastnímu přerozdělení školou a jejich distribuce je v kompetenci školy. Jednotlivé vzdělávací obory lze spojovat a vyučovat v blocích.  

Disponibilní časová dotace (DČD) vytváří prostor pro rozšíření vzdělávacího obsahu. Má umožnit škole zaměřit se na maximální rozvoj potenciálu každého žáka. Využití DČD je plně v kompetenci ředitele školy a teprve v učebním plánu je závazné. Disponibilní časová dotace je určena: 

  • k posílení časové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů nad rámec závazného minima;  
  • k zařazení předmětů speciálně pedagogické péče (logopedická péče, podpůrné terapie a intervenční techniky jako zooterapie, stimulace ve snoezelenu, bazální stimulace a další předměty kompenzačního a reedukačního charakteru); 
  • k zařazení a vytvoření nových předmětů, které musí navazovat na obsah vzdělávací oblasti (vzdělávacího oboru); 
  • k realizaci průřezových témat. 

Závazné pro ŠVP: 

Škola zpracuje na základě RUP konkrétní učební plán školy s rozvržením hodin a disponibilních hodin do povinných i volitelných vyučovacích předmětů či jiných organizačních forem vzdělávání. 

 

5.1 Rámcový učební plán Díl I

RUP Dílu I stanovuje pro tvorbu učebního plánu školy závazné hodnoty časové dotace, které musí být dodrženy:  

  • celkovou časovou dotaci jako povinnou týdenní časovou dotaci celkem ve všech ročnících základního vzdělávání na 1. stupni na 135 hodin, na 2. stupni 114 hodin; 
  • disponibilní časovou dotaci na 1. stupni 15 hodin, na 2. stupni 24 hodin; 
  • maximální týdenní hodinovou dotaci pro jednotlivé ročníky (1. a 2. ročník 22 hodin, 3. až 5. ročník 26 hodin, 6. a 7. ročník 30 hodin, 8., 9. a 10. ročník 32 hodin); 
  • minimální týdenní hodinovou dotaci pro jednotlivé ročníky (1. a 2. ročník 20 hodin, 3. a 4. ročník 21 hodin, 5. a 6. ročník 22 hodin, 7. a 8. ročník 25 hodin, 9. a 10. ročník 27 hodin). 

V učebním plánu školy musí být dodrženo zařazení vzdělávacích oblastí, oborů

  • výuka Čtení a psaní od 1. do 10. ročníku v minimálním rozsahu 2 hodiny týdne; 
  • výuka Komunikační výchovy od 1. do 10. ročníku; 
  • výuka Matematiky od 1. do 10. ročníku; 
  • výuka Informatiky od 4. do 10. ročníku; 
  • výuka Člověk a jeho svět od 1. do 6. ročníku; 
  • výuka Tělesné výchovy od 1. do 10. ročníku v minimálním rozsahu 3 hodiny týdně; 
  • výuka Člověk, jeho osobnost a svět práce od 1. do 10. ročníku v minimálním rozsahu 3 hodiny týdně. 

 

5.2 Rámcový učební plán Díl II

RUP Dílu I stanovuje pro tvorbu učebního plánu školy hodnoty časové dotace, které musí být dodrženy: 

  • celkovou časovou dotaci v 1. až 10. ročníku 210 hodin jako povinnou týdenní časovou dotaci celkem ve všech ročnících základního vzdělávání; 
  • disponibilní časovou dotaci 33 hodin: 
  • minimální týdenní hodinovou dotaci 18 hodin; 
  • maximální týdenní hodinovou dotaci 24 hodin. 

V učebním plánu školy musí být dodrženo zařazení vzdělávacích oblastí, oborů

  • výuka Rozumové výchovy od 1. do 10. ročníku; 
  • výuka Člověk a jeho svět od 1. do 10. ročníku; 
  • výuka Hudební výchovy a Výtvarné výchovy od 1. do 10. ročníku; 
  • výuka Tělesné výchovy od 1. do 10. ročníku v minimálním rozsahu 3 hodiny týdně; 
  • výuka Člověk, jeho osobnost a svět práce od 1. do 10. ročníku v minimálním rozsahu 3 hodiny týdně. 

1ebe743f37a9547504c6a0108dbedffe

 

6. Pojetí hodnocení žáků

Kapitola popisuje přístupy k hodnocení žáků základní školy speciální. 

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v základním vzdělávání se řídí legislativními normami (ŠZ § 69). Hodnocení žáků vzdělávajících se podle RVP ZŠS probíhá slovně (ŠZ § 51), jeho součástí je i hodnocení chování žáků. Hodnocení žáků základní školy speciální je v souladu s Doporučením ŠPZ a může se v případě jednotlivých žáků vzájemně odlišovat. 

Hodnocení žáků v základní škole speciální musí být srozumitelné, věcně správné, zdůvodnitelné a doložitelné pro učitele, žáky i zákonné zástupce.

Pro pojetí hodnocení žáků podle RVP ZŠS platí, že učitelé: 

  • uplatňují formativní hodnocení; 
  • poskytují žákům průběžnou zpětnou vazbu; 
  • podporují sebedůvěru, motivaci žáků a umožňují jim komplexně rozvíjet svou osobnost podle jejich individuálních schopností a možností; 
  • pracují s chybou tak, aby byla chyba žáky vnímána jako nedílná součást učení; 
  • volí při plánování výuky vhodné vzdělávací strategie a reflektují vlastní vyučovací činnosti ve vztahu ke vzdělávacím výsledkům žáků; 
  • volí způsoby hodnocení s ohledem na vývojová specifika žáků a náročnost vzdělávacího obsahu pro jednotlivé žáky; 
  • využívají formativní hodnocení jako nástroj pro podporu učení; 
  • poskytují žákům průběžnou zpětnou vazbu; 
  • podporují sebedůvěru a motivaci žáků a vytvářejí podmínky pro komplexní rozvoj jejich osobnosti v souladu s jejich individuálními schopnostmi a možnostmi; 
  • přizpůsobují hodnocení vývojovým potřebám žáků a náročnosti obsahu tak, aby odpovídaly individuálním možnostem každého žáka. 

Závazné pro ŠVP: 

Škola v ŠVP jednoznačně popíše pravidla a způsoby hodnocení žáků v souladu s principy formativního hodnocení.  

7. Tvorba, vyhodnocování a úprava ŠVP

Kapitola přináší údaje týkající se zpracování, vyhodnocování a úprav ŠVP, včetně závazné struktury ŠVP.  

Každá škola, která realizuje vzdělávání dle RVP ZŠS, je povinna vypracovat školní vzdělávací program (ŠVP) v souladu s tímto RVP (ŠZ § 5). ŠVP se vytváří v souladu s vizí školy, s jejími strategickými cíli a na základě výsledků vlastního hodnocení školy. Proces tvorby, vyhodnocování a případné úpravy ŠVP odrážejí pedagogickou autonomii a odpovědnost školy za kvalitu a výsledky vzdělávání. Na jeho zpracování, realizaci a vyhodnocování se podílejí všichni učitelé a vedení školy. Za celkovou koordinaci je odpovědný ředitel školy, který může pověřit funkcí koordinátora ŠVP jiného člena pedagogického týmu. K návrhu ŠVP se vyjadřuje nebo ho schvaluje školská rada (ŠZ § 167§ 168).   

ŠVP je součástí povinné školní dokumentace školy (ŠZ § 28). Musí být zpřístupněn veřejnosti (i dálkovým přístupem), aby měli zájemci možnost se s ním seznámit, nahlédnout do něj, nebo si zajistit kopii (ŠZ § 5).  

7.1 Tvorba ŠVP 

Pro vytvořený ŠVP platí:  

  • je zpracováván v souladu s RVP ZŠS pro celé období základního vzdělávání nebo projeho část, tj. pro ročníky, ve kterých daná škola ŠVP realizuje; 
  • vede k naplňování cílů základního vzdělávání stanovením výchovných a vzdělávacích strategií na úrovni školy a k naplňování cílového zaměření vzdělávacích oblastí stanovením výchovných a vzdělávacích strategií na úrovni vyučovacích předmětů; 
  • vychází z vize a strategických cílů školy;  
  • dodržuje stanovenou strukturu; 
  • je stručný, konkrétní a srozumitelný pro učitele, zákonné zástupce žáků i další zájemce o ŠVP; 
  • zajišťuje rovnoprávný přístup k základnímu vzdělávání pro všechny žáky s povinností školní docházky a přihlíží k jejich speciálním vzdělávacím potřebám a možnostem; 
  • umožňuje realizaci diferencovaného a individualizovaného vyučování;  
  • vytváří předpoklady pro realizaci vzdělávacího obsahu s ohledem na vývojová specifika žáků, a tím pro postupné utváření a rozvíjení klíčových kompetencí; 
  • je zpracován tak, aby umožňoval učitelům rozvíjet tvořivý styl práce a neomezoval je přiuplatnění případných časových i metodických odlišností, které jsou nutné z důvodů efektivnějších způsobů výuky a zároveň respektují konkrétní potřeby žáků; 
  • je vytvářen jako materiál, jehož případné změny nesmí zasáhnout negativně do vzdělávání žáků v určitém započatém období. 
  1. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

Identifikační údaje  

  • název ŠVP 
  • název a adresa školy, web školy; jméno ředitele, telefon, e-mail  
  • adresa zřizovatele, jméno zástupce zřizovatele, telefon, e-mail, web zřizovatele 
  • platnost nového nebo aktualizovaného ŠVP, datum schválení změny 
  • podpis ředitele, razítko školy 

Popis školy  

  • velikost, zaměření, umístění škol  

Vize, kultura a prostředí školy (základní představa školy o kvalitním vzdělávání): 

  • preferované vzdělávací strategie na úrovni školy – postupy plánování a organizace výuky; utváření příznivého prostředí pro žáky i učitele (wellbeing); režim školy; kritéria hodnocení kvality výuky; profesní vzdělávání a rozvoj učitelů; spolupráce se zákonnými zástupci a partnery školy; propojování formálního a neformálního vzdělávání 
  • organizační, prostorové, materiální, hygienické, bezpečnostní a jiné podmínky pro vzdělávání 

2. CHARAKTERISTIKA ŠVP 

Východiska vzniku ŠVP  

  • údaje o tom, na základě jakých podkladů ŠVP vznikl 

Zabezpečení výuky žáků  

  • systém péče o žáky s podporou, spolupráce uvnitř školy i mimo školu 
  • nastavení plánování procesu vzdělávání u žáků nedosahujících školních výsledků učení v uzlových bodech 

Hodnocení ŠVP

  • kritéria pro hodnocení ŠVP, časové rozvržení hodnocení ŠVP

3. OBSAHOVÝ RÁMEC  

Učební plán  

  • tabulka učebního plánu pro DÍL I (pro 1. a 2. stupeň), pro DÍL II (1.-10. ročník) s výčtem vyučovacích předmětů a časovými dotacemi pro jednotlivé ročníky, s uvedenými předměty speciálně pedagogické péče, celkové součty hodin za předměty, ročníky, stupně vzdělání
  • poznámky k učebnímu plánu (další informace o předmětech)  

Obsah vzdělávání  

  • název předmětu 
  • charakteristika předmětu (informace o pojetí, obsahu a organizaci výuky, včetně vzdělávacích strategií)  
  • specifikace obsahu jednotlivých předmětů a jiných forem  
  • rozpracování OVU vzdělávacích oborů a OVU průřezových témat do jednotlivých ročníků nebo delších období (u Dílu I), vazby na klíčové kompetence (Díl I i Díl II) a i základní gramotnosti (Díl I) 
  • distribuce učiva, pokud to škola považuje za vhodné  

Hodnocení výsledů vzdělávání žáků 

  • pravidla a způsoby hodnocení žáků používané ve škole pro podporu formativního přístupu 

Hodnocení ŠVP  

  • časové rozvržení hodnocení ŠVP; kritéria používaná ve škole pro hodnocení ŠVP; způsob využití zjištěných údajů pro úpravu ŠVP a vzdělávacího procesu ve škole

4. NÁVAZNÉ DOKUMENTY – DOPORUČUJÍCÍ 

ŠVP pro školní družinu (dokumenty mohou být součástí ŠVP nebo být samostatné) 

Dodatky k ŠVP (jakákoliv část ŠVP, která je přechodná nebo dočasná, drobné úpravy, kvůli nimž škola nechce hned upravovat ŠVP). 

 Závazné pro ŠVP: 

Škola zpracuje ŠVP podle zadané struktury se zohledněním potřeb žáků školy.

7.2 Hodnocení ŠVP, změny ŠVP

Změny ŠVP se uskutečňují na základě: 

  • revizí RVP ZŠS, které jsou řízeny Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a jsou stanoveny opatřením ministra společně s pokyny k jejich implementaci; 
  • zkušeností z plánování, realizace a hodnocení ŠVP nebo v reakci na změny podmínek ve škole (například organizační či vzdělávací změny). Tyto úpravy obvykle nabývají účinnosti od 1. září nebo 1. února. Podle nového nebo upraveného ŠVP se žáci vzdělávají ve všech ročnících příslušného stupně od jeho účinnosti. Ředitel školy rozhoduje o způsobu postupného zavedení změn tak, aby bylo zajištěno, že všichni žáci absolvují povinný vzdělávací obsah dle RVP ZŠS. 

Forma úprav (například nový ŠVP, upravený ŠVP, nebo ŠVP s dodatkem) spadá do kompetence ředitele školy. Je však nezbytné zajistit jednoznačnost a srozumitelnost dokumentu, včetně specifikace, od kdy a pro které ročníky jsou změny platné. 

Proces změny ŠVP je propojen s procesem hodnocení obsahu ŠVP. Škola hodnotí obsah svého ŠVP ve dvou rovinách: 

a) hodnocení obsahové a formální kvality upraveného ŠVP: 

  • soulad ŠVP s požadavky RVP; 
  • srozumitelnost ŠVP pro všechny jeho uživatele. 

b) hodnocení funkčnosti ŠVP probíhající průběžně při jeho realizaci: 

  • využitelnost ŠVP při plánování výuky; 
  • přiměřenost obsahového a časového rozvržení vzdělávacího obsahu ve vyučovacích předmětech nebo jiných formách vzdělávání; 
  • úroveň a kvalita osvojení OVU žáky; 
  • vhodnost organizace výuky, účinnost vzdělávacích strategií, funkčnost pravidel formativního hodnocení. 

ŠVP a jeho jednotlivé úpravy jsou archivovány v souladu s příslušnými legislativními předpisy (ŠZ § 5)