Modeluje kladná desetinná čísla pomocí reálných situací.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Modeluje a čte desetinné číslo se dvěma desetinnými místy reálnou situací (účtenka v obchodě, délka, popř. výška…).
- Vyznačí desetinné číslo na číselné ose.
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Na číselné ose jsou vyznačeny hodnoty od 0 do 1 s rozdělením po desetinách (0,1; 0,2; 0,3 … 1,0).
Vyznač na ose tato desetinná čísla:
0,25; 0,7; 0,45; 0,9.
Které z těchto čísel je nejbližší hodnotě 0,5?
Úroveň: Na cestě
Popis:
Převádí některé jednoduché zlomky (polovina, čtvrtina, tři čtvrtiny, pětina, desetina, setina…) na desetinná čísla a obráceně a vyznačí je na číselné ose.
Porovná dvě desetinná čísla se dvěma desetinnými místy.
Zaokrouhlí desetinné číslo na přirozené číslo (případně nulu).
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Zaokrouhli následující desetinná čísla na nejbližší přirozené číslo:
6,7; 3,2; 8,91; 12,4; 15,5
Doplň také, zda se číslo zaokrouhluje nahoru nebo dolů.
Téma stravování je běžnou součástí života každého z nás. Jedna jeho část se věnuje i přípravě vlastních pokrmů. V aktivitě žáci převádějí některé zlomky na desetinná čísla v kontextu konkrétního receptu. Zvažují výhodnost obou variant zápisu, vytváří postup práce pro přípravu bábovky. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a k podnikavosti a pracovní, i pro rozvoj obou základních gramotností.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-001-ZV5-003-Pecu-peces-peceme.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
Používá desetinná čísla při převádění jednotek míry.
Sčítá a odčítá desetinná čísla.
Řeší jednoduché slovní úlohy s desetinnými čísly.
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
0,5 + 0,2 =
Lenka běžela závod dlouhý 3,7 km. O rok později se přihlásila na závod dlouhý 5,5 km. O kolik kilometrů byl druhý závod delší než první?
Ráno byla venku teplota 12,5 °C. Do 12 hodin se oteplilo o 7,3 °C. Jaká teplota byla v poledne?
Hra na obchod byla vždy nedílnou součástí výuky počtů. V dnešní době bychom nakupování zarámovali šířeji do rozvoje finanční gramotnosti. V navržené aktivitě žáci virtuálně nakupují, řeší otázky spojené s nákupem. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a digitální.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-001-ZV5-003-Nakupujeme.pdf | Stáhnout |