Modeluje kladná desetinná čísla pomocí reálných situací.

MAT-MAT-001-ZV5-003

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Modeluje a čte desetinné číslo se dvěma desetinnými místy reálnou situací (účtenka v obchodě, délka, popř. výška…).
  • Vyznačí desetinné číslo na číselné ose.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Na číselné ose jsou vyznačeny hodnoty od 0 do 1 s rozdělením po desetinách (0,1; 0,2; 0,3 … 1,0). 

Vyznač na ose tato desetinná čísla: 

0,25; 0,7; 0,45; 0,9.  

Které z těchto čísel je nejbližší hodnotě 0,5? 

Úroveň: Na cestě

Popis:

Převádí některé jednoduché zlomky (polovina, čtvrtina, tři čtvrtiny, pětina, desetina, setina…) na desetinná čísla a obráceně a vyznačí je na číselné ose.   

Porovná dvě desetinná čísla se dvěma desetinnými místy.   

Zaokrouhlí desetinné číslo na přirozené číslo (případně nulu).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Zaokrouhli následující desetinná čísla na nejbližší přirozené číslo: 

6,7; 3,2; 8,91; 12,4; 15,5 

Doplň také, zda se číslo zaokrouhluje nahoru nebo dolů. 

Datum: 27. 10. 2025 17:33:09
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Téma stravování je běžnou součástí života každého z nás. Jedna jeho část se věnuje i přípravě vlastních pokrmů. V aktivitě žáci převádějí některé zlomky na desetinná čísla v kontextu konkrétního receptu. Zvažují výhodnost obou variant zápisu, vytváří postup práce pro přípravu bábovky. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a k podnikavosti a pracovní, i pro rozvoj obou základních gramotností. 

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky MAT-MAT-001-ZV5-003-Pecu-peces-peceme.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

Používá desetinná čísla při převádění jednotek míry.

Sčítá a odčítá desetinná čísla.

Řeší jednoduché slovní úlohy s desetinnými čísly.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

0,5 + 0,2 = 

Lenka běžela závod dlouhý 3,7 km. O rok později se přihlásila na závod dlouhý 5,5 km. O kolik kilometrů byl druhý závod delší než první? 

Ráno byla venku teplota 12,5 °C. Do 12 hodin se oteplilo o 7,3 °C. Jaká teplota byla v poledne?

Datum: 27. 10. 2025 17:38:49
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Hra na obchod byla vždy nedílnou součástí výuky počtů. V dnešní době bychom nakupování zarámovali šířeji do rozvoje finanční gramotnosti. V navržené aktivitě žáci virtuálně nakupují, řeší otázky spojené s nákupem. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a digitální. 

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky MAT-MAT-001-ZV5-003-Nakupujeme.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA