Modeluje celá záporná čísla pomocí reálných situací.
Úroveň: Na začátku
Popis:
Popíše slovy situaci, která modeluje celá záporná čísla.
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Popiš slovně situaci:
Předpověď na zítra ukazuje teplotu -5 °C.
Bankovní účet má zůstatek -300 Kč.
Úroveň: Na cestě
Popis:
Vyznačí celé záporné číslo na číselné ose.
Zapíše matematicky modelovou situaci pomocí znaku „–“.
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Na číselné ose vyznač následující čísla: -3; -7; -1 a 7. Napiš, jak daleko je každé z čísel od nuly.
Žáci mají za úkol ověřit si zvládnutí vyznačení celých čísel na číselné ose. Nejprve pracují samostatně, Poté učivo procvičí se spolužákem. V závěru společně vytváří věty s využitím zvolených celých čísel. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a k podnikavosti a pracovní, i pro rozvoj logicko-matematické gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-001-ZV5-004-Zaporna-cisla-na-ciselne-ose.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
Řeší jednoduché úlohy s reprezentací celého záporného čísla (teploměr, dluh, pohyb na číselné ose).
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Ráno teploměr ukazoval –3 stupně. V poledne teplota vzduchu stoupla o 5 stupňů. Večer pak zase klesla o 8 stupňů. Kolik stupňů teploměr ukazoval v poledne a večer?
V obchodním centru byla na tlačítkách čísla 3, 2, 1, 0, –1, –2, –3. Kam jsme dojeli po stisknutí jednotlivých tlačítek?
Rozhodni, zda dané tvrzení platí, nebo neplatí:
- Číslo −7 má od nuly na číselné ose stejnou vzdálenost jako číslo 7.
- Číslo −3 je od čísla 1 na číselné ose stejně vzdálené jako číslo −1 od 3.
- Číslo −1 je od čísla 4 na číselné ose stejně vzdálené jako číslo 8 od 4.
Aktivita čerpá z tématu každodenního života, kterým je počasí. Vychází z textu článku věnovaného dramatickému poklesu teploty, který zasáhl Československo na přelomu let 1978 a 1979. Během jediné noci teplota klesla o 30 °C. Úkolem žáků je analyzovat teplotní změny, představovat si teploty v různých místech a časech. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a k řešení problémů i obou základních gramotností.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-001-ZV5-004-Teplotni-rekordy.pdf | Stáhnout |