Modeluje celá záporná čísla pomocí reálných situací.

MAT-MAT-001-ZV5-004

Úroveň: Na začátku

Popis:

Popíše slovy situaci, která modeluje celá záporná čísla. 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Popiš slovně situaci: 

Předpověď na zítra ukazuje teplotu -5 °C.  

Bankovní účet má zůstatek -300 Kč.

Úroveň: Na cestě

Popis:

Vyznačí celé záporné číslo na číselné ose.   

Zapíše matematicky modelovou situaci pomocí znaku „–“. 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Na číselné ose vyznač následující čísla: -3; -7; -1 a 7. Napiš, jak daleko je každé z čísel od nuly. 

Datum: 27. 10. 2025 17:42:55
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Žáci mají za úkol ověřit si zvládnutí vyznačení celých čísel na číselné ose. Nejprve pracují samostatně, Poté učivo procvičí se spolužákem. V závěru společně vytváří věty s využitím zvolených celých čísel. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a k podnikavosti a pracovní, i pro rozvoj logicko-matematické gramotnosti.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky MAT-MAT-001-ZV5-004-Zaporna-cisla-na-ciselne-ose.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

Řeší jednoduché úlohy s reprezentací celého záporného čísla (teploměr, dluh, pohyb na číselné ose).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu:  

Ráno teploměr ukazoval –3 stupně. V poledne teplota vzduchu stoupla o 5 stupňů. Večer pak zase klesla o 8 stupňů. Kolik stupňů teploměr ukazoval v poledne a večer?   

V obchodním centru byla na tlačítkách čísla 3, 2, 1, 0, –1, –2, –3. Kam jsme dojeli po stisknutí jednotlivých tlačítek? 

Rozhodni, zda dané tvrzení platí, nebo neplatí:  

  • Číslo −7 má od nuly na číselné ose stejnou vzdálenost jako číslo 7.   
  • Číslo −3 je od čísla 1 na číselné ose stejně vzdálené jako číslo −1 od 3. 
  • Číslo −1 je od čísla 4 na číselné ose stejně vzdálené jako číslo 8 od 4.  

Datum: 27. 10. 2025 17:48:34
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Aktivita čerpá z tématu každodenního života, kterým je počasí. Vychází z textu článku věnovaného dramatickému poklesu teploty, který zasáhl Československo na přelomu let 1978 a 1979. Během jediné noci teplota klesla o 30 °C. Úkolem žáků je analyzovat teplotní změny, představovat si teploty v různých místech a časech. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a k řešení problémů i obou základních gramotností.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky MAT-MAT-001-ZV5-004-Teplotni-rekordy.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA