Orientuje se v rovině a v prostoru.
Úroveň: Na začátku
Popis:
Orientuje se v rovině, například s využitím čtvercové sítě (řádek, sloupec, vpravo, vlevo).
Orientuje se v prostoru (vpravo, vlevo, nahoře, dole, vpředu, vzadu), například při práci s modely krychlí a dalších těles.
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Žák určuje polohu předmětů na lavici.
Žák určuje polohu ve čtvercové síti na základě instrukcí.
Úroveň: Na cestě
Popis:
Rozliší přímky a úsečky rovnoběžné, různoběžné, kolmé.
Orientuje se ve čtvercové síti.
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Žák z obrázku určí dvojici přímek rovnoběžných, různoběžných a kolmých.
Žák dostane obrázek v podobě lomené čáry, kde jsou krajní body úseček umístěny v mřížových bodech. Úkolem žáka je zvolit si vlastní, dle něho nejefektivnější způsob předání informací. Zároveň si musí uvědomit a rozvrhnout jednotlivé kroky. Učí se tak algoritmizaci. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k podnikavosti a pracovní a pro rozvoj logicko-matematické gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-003-ZV5-007-Ciselna-geometrie.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
Popíše vzájemnou polohu dvou či více objektů v rovině (bodů, úseček, přímek).
S využitím čtvercové sítě popíše vzájemnou polohu dvou či více objektů v prostoru (vrcholů, hran, stěn mnohostěnu).
Ilustrace
Na čtverečkovaném papíře žáci vyhledávají dvojici rovnoběžných a kolmých přímek, které procházejí zadanými body. Jejich úkolem je najít hledané dvojice přímek a zdůvodnit svoji volbu. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a k řešení problémů.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-003-ZV5-007-Primka-sem-primka-tam.pdf | Stáhnout |
Žák zdůvodňuje své tvrzení s využitím obrázků.
| Obrázek k úloze | lichobeznik.png | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Orientuje se v rovině a v prostoru.