Konstruuje geometrické útvary podle zadaných parametrů.
Úroveň: Na začátku
Popis:
V manipulačních prostředích vyznačí základní geometrické útvary.
Ilustrace
Žák pomocí skládání a stříhání papíru, provázku nebo dřívek vytváří podle vzoru nebo vlastní představy geometrické útvary a pojmenovává je.
Úroveň: Na cestě
Popis:
V manipulačních prostředích vymodeluje rovnoběžné, různoběžné a kolmé úsečky.
Narýsuje úsečku dané délky, rovnoběžné a kolmé úsečky/přímky, kružnice a označí je (ve čtvercové síti a na čistém papíře).
Ilustrace
Žák si osvojuje základní rýsovací postupy (použití pravítka) prostřednictvím hry ve dvojici. Na čistý papír dvojice vyznačí libovolný počet bodů. Každý žák má (ostře ořezanou) pastelku odlišné barvy. Žáci se střídají ve spojování bodů s využitím pravítka, přičemž nesmí protnout již narýsovanou úsečku odlišné barvy. Hra končí, jakmile jeden z žáků nemůže pokračovat aniž by porušil dané pravidlo.
Žáci pracují s tečkovaným papírem. Vyhledávají a pomocí náčrtku vyznačují geometrické útvary, které mají čtyři strany. Intuitivně tak vytváří soubor útvarů, které budou později nazývat čtyřúhelníky. Vhodně zvolenými vzdělávacími strategiemi při realizaci aktivity u žáka rozvíjíme logicko-matematickou gramotnost a klíčové kompetence k učení a k podnikavosti a pracovní.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-003-ZV5-008-Teckovana.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
Zkonstruuje rýsováním útvary podle předlohy nebo jednoduchých zadání.
Popíše postup konstrukce jednoduchého útvaru s využitím rýsování úseček, rovnoběžek, kolmic nebo kružnic.
Ilustrace
Žáci mají za úkol vytvořit návrh, předlohu k mozaice, kterou můžeme nalézt na podlaze kostela. Analyzují, z jakých tvarů je mozaika složena, hledají cestu, jak tvary v daných polohách narýsovat. Žáci pracují s autentickými artefakty „umělců“, řemeslníků ze 4. stolení našeho letopočtu. K obdobnému zadání mohou využít i regionálních prvků a vytvořit návrh mozaiky, podlahy historické budovy ve svém okolí. Vzhledem k volbě historické mozaiky je úloha rámována do historického a kulturního kontextu, a to přiměřeně věku a znalostem žáků. Zároveň můžeme o artefaktu uvažovat jako o dědictví minulých generací. Tím podporujeme rozvoj klíčové kompetence kulturní. Gradované zadání umožňuje žákům vlastní volbu náročnosti a reflektování vlastního postupu jako součásti klíčové kompetence k učení. Zkoumání a objevování pravidelností mozaiky je součástí rozvoje logicko-matematické gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-003-ZV5-008-Mozaika.pdf | Stáhnout |
Řeší úlohy typu:
- narýsuj rovnostranný trojúhelník ABC.
- Najdi bod R, který je středem strany BC.
- Vyznač polopřímku AR.
- Na polopřímce AR najdi bod D tak, aby platilo, že IARI = IRDI a R ≠ D.
- Pojmenuj čtyřúhelník ABDC.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Provádí základní geometrické konstrukce.