Rozpozná geometrické útvary a využívá jejich vlastnosti k řešení problémů.
Úroveň: Na začátku
Popis:
rozpozná a pojmenuje typy n-úhelníků
využívá základní pojmy popisující vlastnosti kruhu a kružnice (poloměr, průměr, střed)
rozpozná tělesa (hranol, válec, jehlan, kužel a kouli)
Ilustrace
Označ z následujících tvrzení o obdélníku ta, která jsou pravdivá.
A. Má 4 strany.
B. Všechny strany musí být stejně dlouhé.
C. Všechny úhly jsou pravé úhly.
D. Má dvě dvojice rovnoběžných stran.
Úroveň: Na cestě
Popis:
rozpozná dvojice shodných dvojrozměrných útvarů (v osové a středové souměrnosti, v posunutí, v otočení) a určí typ zobrazení
rozpozná dvojice podobných dvojrozměrných útvarů
rozpozná a pojmenuje typy úhlů (nulový, ostrý, pravý, tupý, přímý, nekonvexní, plný)
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Ve 3:00 svírají hodinové ručičky pravý úhel. Ve který jiný čas ručičky svírají pravý úhel?
A) 3:15 B) 3:45 C) 9:00 D) 9:45
Úroveň: Splněno
Popis:
Používá definující vlastnosti dvourozměrných útvarů pro jejich klasifikaci.
Používá k řešení úloh vztahy mezi úhly svíranými dvěma různoběžkami, případně úhly, které vzniknou, pokud příčka protne dvě rovnoběžky.
Popíše a používá geometrická zobrazení dvourozměrných obrazců (tzn. osová souměrnost, středová souměrnost, otočení, posunutí, podobnost).
Popíše a používá geometrická zobrazení složená ze dvou zobrazení (tzn. osová souměrnost, středová souměrnost, otočení, posunutí, podobnost).
Ilustrace
Žák přiřazuje odpovídající vlastnosti trojúhelníku.
| Matematické úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání. Milan Hejný, Darina Jirotková a kol.; stra | timss2007-m8-web.pdf | Stáhnout |
V tomto projektu žáci využívají znalosti rovinných geometrických útvarů k vytvoření návrhu vlastního parku. Kombinují geometrické tvary a určují jejich vhodné použití pro různé prvky veřejného prostoru (např. pískoviště, jezírko, záhony, cesty). Na základě daných rozměrů vypočítávají obvody a obsahy jednotlivých částí, přemýšlejí nad efektivním využitím plochy a prostorově plánují. Výstupem je návrh parku doplněný výpočty a ústním nebo písemným vysvětlením postupu. Projekt propojuje geometrii s reálným životem a podporuje praktické uvažování, tvořivost a dovednost prezentovat vlastní práci.
| Geometrie v krajině | MAT-003-ZV9-007.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpozná geometrické útvary a využívá jejich vlastností.