Rozpozná geometrické útvary a využívá jejich vlastnosti k řešení problémů.

MAT-MAT-003-ZV9-007

Úroveň: Na začátku

Popis:

rozpozná a pojmenuje typy n-úhelníků    

využívá základní pojmy popisující vlastnosti kruhu a kružnice (poloměr, průměr, střed)   

rozpozná tělesa (hranol, válec, jehlan, kužel a kouli)   

Ilustrace

Krátký textový popis:

Označ z následujících tvrzení o obdélníku ta, která jsou pravdivá. 

A. Má 4 strany. 

B. Všechny strany musí být stejně dlouhé. 

C. Všechny úhly jsou pravé úhly. 

D. Má dvě dvojice rovnoběžných stran.

Úroveň: Na cestě

Popis:

rozpozná dvojice shodných dvojrozměrných útvarů (v osové a středové souměrnosti, v posunutí, v otočení) a určí typ zobrazení 

rozpozná dvojice podobných dvojrozměrných útvarů  

rozpozná a pojmenuje typy úhlů (nulový, ostrý, pravý, tupý, přímý, nekonvexní, plný) 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu:

Ve 3:00 svírají hodinové ručičky pravý úhel. Ve který jiný čas ručičky svírají pravý úhel? 

A) 3:15     B) 3:45     C) 9:00     D) 9:45

Úroveň: Splněno

Popis:

Používá definující vlastnosti dvourozměrných útvarů pro jejich klasifikaci.

Používá k řešení úloh vztahy mezi úhly svíranými dvěma různoběžkami, případně úhly, které vzniknou, pokud příčka protne dvě rovnoběžky.

Popíše a používá geometrická zobrazení dvourozměrných obrazců (tzn. osová souměrnost, středová souměrnost, otočení, posunutí, podobnost).

Popíše a používá geometrická zobrazení složená ze dvou zobrazení (tzn. osová souměrnost, středová souměrnost, otočení, posunutí, podobnost). 

Ilustrace

Datum: 8. 8. 2025 08:37:49
Krátký textový popis:

Žák přiřazuje odpovídající vlastnosti trojúhelníku.

Soubory:
Matematické úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání. Milan Hejný, Darina Jirotková a kol.; stra timss2007-m8-web.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 2. 10. 2025 09:22:12
Krátký textový popis:

V tomto projektu žáci využívají znalosti rovinných geometrických útvarů k vytvoření návrhu vlastního parku. Kombinují geometrické tvary a určují jejich vhodné použití pro různé prvky veřejného prostoru (např. pískoviště, jezírko, záhony, cesty). Na základě daných rozměrů vypočítávají obvody a obsahy jednotlivých částí, přemýšlejí nad efektivním využitím plochy a prostorově plánují. Výstupem je návrh parku doplněný výpočty a ústním nebo písemným vysvětlením postupu. Projekt propojuje geometrii s reálným životem a podporuje praktické uvažování, tvořivost a dovednost prezentovat vlastní práci.  

Soubory:
Geometrie v krajině MAT-003-ZV9-007.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozpozná geometrické útvary a využívá jejich vlastností.