Získává data, graficky je zaznamenává, grafický záznam dat čte a interpretuje.
Úroveň: Na začátku
Popis:
Organizuje soubor dat podle různých organizačních principů (uspořádání, klasifikace, třídění, asociace, seskupování, schematizace).
Úroveň: Na cestě
Popis:
Sesbírá, vybere a eviduje odpovídající data z reálné situace.
Ilustrace
Žák vyhledává informace z jízdního řádu. (např.: Jak často jede autobus mezi 7. a 8. hodinou ranní o víkendu?)
Na základě respektujícího přístupu, vytváření třídního kolektivu se žáci podílejí na plánování jednodenního pěšího výletu. Představme si situaci, kdy na základě předchozí diskuse ve třídě vykrystalizovaly čtyři návrhy. Úkolem žáků bude zpracovat plán celodenního pěšího výletu, prezentovat výlet před třídou. Na závěr proběhne hlasování o finální destinaci. Výsledky volby jsou zpracovány formou sloupcového grafu, využití matematického jazyka pro vizualizaci výsledků hlasování je součástí rozvoje logicko-matematické gramotnosti. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence osobnostní a sociální, komunikační a k podnikavosti a pracovní.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-004-ZV5-009-Vylet.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
Čte a vytvoří grafický záznam souboru dat (tabulky, grafy, schémata, Vennovy diagramy pro dvě i tři množiny).
Získá informace z organizovaného souboru dat pro řešení problémů.
Určí aritmetický průměr malého souboru dat.
Ilustrace
Úloha se zaměřuje na čtení údajů ze sloupcových diagramů a využívání informací ze znázorněných dat k zodpovězení otázek, které vyžadují víc než pouhé čtení a přímé vyhledání údajů.
| Úloha M65 (M06-11), strana 66 | Publikace-k-uvolnenym-uloham-TIMSS-2015-upr-2019-web.pdf | Stáhnout |
Vzdělávání má komplexní charakter. Uvedená aktivita poukazuje na možnost propojení tělesné výchovy s matematikou. Žáci zaznamenávají výsledky svých výkonů ve skoku dalekém a zpracovávají je do grafu. Svá zjištění sdílejí se spolužáky, interpretují informace z vytvořených grafů. Zaznamenávání pomocí matematického jazyka a jeho následná interpretace je součástí rozvoje logicko-matematické gramotnosti. Z pohledu žáka se jedná o výzkum zaměřený na sledování a posouzení vlastní výkonnosti. Výzkumným problémem je posouzení naplánovaných kroků, které by měly vést ke zlepšení. Rozvíjena je klíčová kompetence k učení a k řešení problémů.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-004-ZV5-009-Skokani.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Pojmenuje v konkrétních situacích, co jsou data, označí je nebo je zaznamená.