Vyhledá všechny prvky nebo skupiny prvků splňující dané podmínky.
Úroveň: Na začátku
Popis:
Vyhledá prvky splňující jednu podmínku.
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Ve třídě je 6 dětí: Adam, Bára, David, Eliška, Filip a Gábina. Každé dítě má oblečené tričko jedné barvy:
- Adam má červené tričko.
- Bára má modré tričko.
- David má zelené tričko.
- Eliška má žluté tričko.
- Filip má modré tričko.
- Gábina má oranžové tričko.
Vyhledej a vypiš jména dětí, které mají modré tričko.
Úroveň: Na cestě
Popis:
Zdůvodní, že všechny prvky jistého souboru splňují danou podmínku.
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Máme čísla: 2, 4, 6, 8, 10. Zdůvodni, že všechna uvedená čísla jsou sudá.
Nápověda: Číslo je sudé, pokud je dělitelné 2 beze zbytku.
Objevování vzájemných vztahů v určitých skupinách přirozených čísel rozvíjí potenciál kritického myšlení, kreativitu a argumentační schopnosti žáků. Žáci rozdělují čísla do skupin a vytvoří vlastní návrhy. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence komunikační a k učení i pro rozvoj logicko-matematické gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-004-ZV5-011-Ciselne-skupiny.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
Určí a zdůvodní všechny možnosti splňující více podmínek.
Pracuje s negací (nesplňuje danou podmínku).
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Ve třídě je 20 žáků. Na florbal nebo tenis chodí 15 žáků. Na tenis chodí 8 žáků. Na florbal i na tenis chodí 2 žáci. Kolik žáků chodí pouze na florbal? Kolik žáků nehraje ani florbal, ani tenis? Kolik žáků nehraje tenis? Kolik žáků dělá pouze jeden sport?
Žáci na základě popisu umístění čísla/čísel v geometrických útvarech najdou čísla dané vlastnosti. Pracují zde s jednou, dvěma i třemi podmínkami. V některých případech pracují s negací. Následná hra je určena pro dva hráče. První si myslí některé číslo nebo čísla z obrázku. Úkolem druhého žáka je vypátrat, o které se jedná. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení, komunikační a k podnikavosti a pracovní. Aktivní zapojení žáků do vytváření rozmanitých zadání poskytuje prostor pro rozvoj logicko-matematické gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-004-ZV5-011-Ciselna-geometrie.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Vyhledá prvky nebo skupiny prvků splňující dané podmínky.