Interpretuje a vytváří různě graficky prezentovaná data.

Úroveň: Na začátku
Popis:
čte a vytvoří grafický záznam souboru dat (tabulky, grafy, schémata, Vennovy diagramy pro dvě i tři množiny)
získá informace z organizovaného souboru dat pro řešení problémů
organizuje soubor dat podle vhodného organizačního principu a graficky je prezentuje
Ilustrace
Krátký textový popis:
Řeší úlohy typu:
Ve třídě proběhla anketa o nejoblíbenějším sportu. Každý žák mohl vybrat pouze jeden sport. Výsledky jsou následující:
- Fotbal – 8 žáků
- Basketbal – 5 žáků
- Plavání – 6 žáků
- Atletika – 4 žáci
- Volejbal – 7 žáků
- Uspořádej data do přehledné tabulky se sloupci „Sport“ a „Počet žáků“.
- Seřaď sporty podle oblíbenosti od nejvíce po nejméně oblíbený.
- Vytvoř vhodný graf (sloupcový nebo kruhový), který přehledně ukáže výsledky ankety.
- Odpověz na otázky:
- Který sport je ve třídě nejoblíbenější?
- Jaký podíl třídy tvoří žáci, kteří si vybrali plavání? Vyjádři jako zlomkem nebo procentem.
- O kolik více žáků si vybralo fotbal než atletiku?
Úroveň: Na cestě
Popis:
získá informace z organizovaného souboru dat
Úroveň: Splněno
Popis:
Získá data ze sloupcového, kruhového a Vennova diagramu a ze spojnicových grafů a bodových grafů.
Uspořádá data a sestrojí sloupcové, kruhové diagramy a Vennovy diagramy, spojnicové a bodové grafy (i se SW podporou).
Popíše vztahy v rámci zobrazení dat.
Řeší úlohy z reálného života s využitím získaných dat.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
V úloze mají žáci porovnat délku dvou úseků cesty na základě údajů o rychlosti a času jízdy uvedených v grafu. Při jejím řešení využívají znalosti vztahu (závislosti) mezi veličinami dráha, rychlost a čas pohybu. Vzhledem k tomu, že graf zobrazuje okamžitou rychlost, nelze délku jednotlivých úseků vyčíslit, úloha se musí řešit úvahou na základě porovnání okamžitých rychlostí a času pohybu v jednotlivých úsecích cesty.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Interpretuje a vytváří data v tabulce, sloupcovým, příp. výsečovým diagramem.