Rozpozná, zdůvodní, doplní a tvoří pravidelnosti a řady čísel.

MAT-MAT-005-ZV5-012

Úroveň: Na začátku

Popis:

Rozpozná pravidelnosti (vizuální tvarové nebo barevné, akustické, kinestetické…).   

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Je dána řada znaků 🔾□🔾□🔾□, najděte řadu, která je této podobná. (např. červená, modrá, červená, modrá, červená, modrá). 

Žáci pokračují v opakujícím se rytmus tleskání "tlesk; tlesk tlesk; tlesk; tlesk tlesk; tlesk; tlesk tlesk,"  

Úroveň: Na cestě

Popis:

Zdůvodní nalezené pravidelnosti a pokračuje v nich.   

Tvoří pravidelnosti a řady čísel.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žák určí, že 🔾□□ je opakující se prvek v řadě 🔾□□🔾□□🔾□□; určí chybějící prvek v řadě 🔾□□🔾□□__□□. 

Datum: 27. 10. 2025 19:29:56
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Aktivita je motivována fotografií výlohy. Žáci pozorují vytvořenou stavbu a analyzují, jak byla vytvořená. Odhalují použité pravidlo pro konstrukci stavby a určují počet karet, které bude potřeba použít na větší stavbu (stavbu o více podlažích). Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a osobnostní a sociální, i logicko-matematické gramotnosti. 

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky MAT-MAT-005-ZV5-012-Karty.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

Rozpozná pravidlo pravidelnosti lineární i s opakováním a aplikuje ho na doplnění chybějícího prvku.

Využívá pravidelnosti k řešení úloh.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Popíše, že řada 2, 4, 8, 16 začíná číslem 2 a každý další člen je dvojnásobkem předchozího.  

Popíše, že řada 20; 10; 5; 2,5 začíná číslem 20 a každý další člen je polovinou předchozího. 

Určí pravidlo a doplní chybějící prvek nebo prvky řady čísel 3, 6, __, 24, 48  

Určí pravidlo a zapíše další dvě čísla řady 80, 40, 20, 10…

Datum: 27. 10. 2025 19:33:56
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Žáci pracují s částí stovkové tabulky, ve které jsou vyznačena některá čísla. Úkolem žáků je objevit pravidlo, podle kterého byla čísla v tabulce vyznačena. Vyvozené pravidlo použijí při pokračování vytvořené řady, vzoru. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení, komunikační a osobnostní a sociální. Aktivní zapojení žáků do řešení úlohy, hledání a porovnávání různých postupů podporuje rozvoj logicko-matematické gramotnosti.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky MAT-MAT-005-ZV5-012-Radkovy-ciselne-hratky.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Zapíše nebo doplní pravidelnosti a číselné řady podle návodu.