Rozpozná, zdůvodní, doplní a tvoří pravidelnosti a řady čísel.
Úroveň: Na začátku
Popis:
Rozpozná pravidelnosti (vizuální tvarové nebo barevné, akustické, kinestetické…).
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Je dána řada znaků 🔾□🔾□🔾□, najděte řadu, která je této podobná. (např. červená, modrá, červená, modrá, červená, modrá).
Žáci pokračují v opakujícím se rytmus tleskání "tlesk; tlesk tlesk; tlesk; tlesk tlesk; tlesk; tlesk tlesk,"
Úroveň: Na cestě
Popis:
Zdůvodní nalezené pravidelnosti a pokračuje v nich.
Tvoří pravidelnosti a řady čísel.
Ilustrace
Žák určí, že 🔾□□ je opakující se prvek v řadě 🔾□□🔾□□🔾□□; určí chybějící prvek v řadě 🔾□□🔾□□__□□.
Aktivita je motivována fotografií výlohy. Žáci pozorují vytvořenou stavbu a analyzují, jak byla vytvořená. Odhalují použité pravidlo pro konstrukci stavby a určují počet karet, které bude potřeba použít na větší stavbu (stavbu o více podlažích). Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a osobnostní a sociální, i logicko-matematické gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-005-ZV5-012-Karty.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
Rozpozná pravidlo pravidelnosti lineární i s opakováním a aplikuje ho na doplnění chybějícího prvku.
Využívá pravidelnosti k řešení úloh.
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Popíše, že řada 2, 4, 8, 16 začíná číslem 2 a každý další člen je dvojnásobkem předchozího.
Popíše, že řada 20; 10; 5; 2,5 začíná číslem 20 a každý další člen je polovinou předchozího.
Určí pravidlo a doplní chybějící prvek nebo prvky řady čísel 3, 6, __, 24, 48
Určí pravidlo a zapíše další dvě čísla řady 80, 40, 20, 10…
Žáci pracují s částí stovkové tabulky, ve které jsou vyznačena některá čísla. Úkolem žáků je objevit pravidlo, podle kterého byla čísla v tabulce vyznačena. Vyvozené pravidlo použijí při pokračování vytvořené řady, vzoru. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení, komunikační a osobnostní a sociální. Aktivní zapojení žáků do řešení úlohy, hledání a porovnávání různých postupů podporuje rozvoj logicko-matematické gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-005-ZV5-012-Radkovy-ciselne-hratky.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Zapíše nebo doplní pravidelnosti a číselné řady podle návodu.