Řeší jednoduché reálné problémy s využitím rovnosti a nerovnosti.

MAT-MAT-005-ZV5-013

Úroveň: Na začátku

Popis:

Rozpozná a zapíše rovnost, nerovnost dvou množství (kvantit) vyjádřeného počtem, veličinou.  

Rozpozná a zapíše rovnost a nerovnost číselných výrazů.   

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu:

Honza a Tomáš si měřili cestu od domu na zastávku. Honza ušel 120 kroků, zatímco Tomáš 230 kroků. Urči a zapiš, kdo ušel více kroků.

 

Úroveň: Na cestě

Popis:

Doplní chybějící hodnotu v rovnosti i v nerovnosti.  

Popíše číselné vztahy v reálné situaci pomocí rovnosti či nerovnosti, rovnicové situace.   

Ilustrace

Datum: 27. 10. 2025 19:37:44
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Žáci řeší jednoduchou úlohu s tématem rovnosti v kontextu práce s váhami. V navazujících úlohách pojmenovávají vztah hmotnosti dvou typů objektů, zamýšlí se nad jejich hmotností. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj logicko-matematické gramotnosti a klíčové kompetence k učení, osobnostní a sociální, k podnikavosti a pracovní. 

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky MAT-MAT-005-ZV5-013-Vahy.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

23 + __ = 59

Maximální povolená hmotnost kufru do letadla je 23 kg. Jirkův kufr váží 18 kg a chce si ještě přidat několik knih, které dohromady váží 6 kg. Smí je přidat do kufru?

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vytvoří a popíše slovy situaci k danému číselnému výrazu, rovnosti a nerovnosti.
  • Řeší rovnicové situace a jednoduché rovnice zapsané nematematickým zápisem (např. váhy).

Ilustrace

Datum: 6. 3. 2025 13:25:51
Krátký textový popis:

Úloha, která ověřuje schopnost žáků popsat (vyjádřit) reálnou situaci s využitím matematického aparátu.

Soubory:
Úloha M32 (M06-01), strana 35 TIMSS-2011-ulohy-4-rocnik.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 27. 10. 2025 19:41:52
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Do číselného výrazu žáci dosazují jednotky tak, aby platila rovnost. Vychází z vlastní zkušenosti, reálného života. Využívají mezioborové vztahy, konkrétně z oblastí přírodovědného vzdělání. Zadání umožňuje žákům hledat různá řešení, diskutovat o nich a uvědomit si využitelnost formulovaného vztahu v běžném životě. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a osobnostní a sociální, i logicko-matematické gramotnosti. 

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky MAT-MAT-005-ZV5-013-Jednotky.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Řeší jednoduché problémy související s rovností či nerovností v běžných situacích.