Řeší jednoduché reálné problémy s využitím rovnosti a nerovnosti.
Úroveň: Na začátku
Popis:
Rozpozná a zapíše rovnost, nerovnost dvou množství (kvantit) vyjádřeného počtem, veličinou.
Rozpozná a zapíše rovnost a nerovnost číselných výrazů.
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Honza a Tomáš si měřili cestu od domu na zastávku. Honza ušel 120 kroků, zatímco Tomáš 230 kroků. Urči a zapiš, kdo ušel více kroků.
Úroveň: Na cestě
Popis:
Doplní chybějící hodnotu v rovnosti i v nerovnosti.
Popíše číselné vztahy v reálné situaci pomocí rovnosti či nerovnosti, rovnicové situace.
Ilustrace
Žáci řeší jednoduchou úlohu s tématem rovnosti v kontextu práce s váhami. V navazujících úlohách pojmenovávají vztah hmotnosti dvou typů objektů, zamýšlí se nad jejich hmotností. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj logicko-matematické gramotnosti a klíčové kompetence k učení, osobnostní a sociální, k podnikavosti a pracovní.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-005-ZV5-013-Vahy.pdf | Stáhnout |
Řeší úlohy typu:
23 + __ = 59
Maximální povolená hmotnost kufru do letadla je 23 kg. Jirkův kufr váží 18 kg a chce si ještě přidat několik knih, které dohromady váží 6 kg. Smí je přidat do kufru?
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vytvoří a popíše slovy situaci k danému číselnému výrazu, rovnosti a nerovnosti.
- Řeší rovnicové situace a jednoduché rovnice zapsané nematematickým zápisem (např. váhy).
Ilustrace
Úloha, která ověřuje schopnost žáků popsat (vyjádřit) reálnou situaci s využitím matematického aparátu.
| Úloha M32 (M06-01), strana 35 | TIMSS-2011-ulohy-4-rocnik.pdf | Stáhnout |
Do číselného výrazu žáci dosazují jednotky tak, aby platila rovnost. Vychází z vlastní zkušenosti, reálného života. Využívají mezioborové vztahy, konkrétně z oblastí přírodovědného vzdělání. Zadání umožňuje žákům hledat různá řešení, diskutovat o nich a uvědomit si využitelnost formulovaného vztahu v běžném životě. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a osobnostní a sociální, i logicko-matematické gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | MAT-MAT-005-ZV5-013-Jednotky.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Řeší jednoduché problémy související s rovností či nerovností v běžných situacích.