Rozpozná, vyjádří, doplní a tvoří pravidelnosti a řady čísel.
Úroveň: Na začátku
Popis:
vytvoří pravidelnost a řady čísel podle daného pravidla
posoudí správnost pravidelnosti a řady čísel s daným pravidlem
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Popíše, že řada 2, 4, 8, 16 začíná číslem 2 a každý další člen je dvojnásobkem předchozího.
Popíše, že řada 20; 10; 5; 2,5 začíná číslem 20 a každý další člen je polovinou předchozího.
Určí pravidlo a doplní chybějící prvek nebo prvky řady čísel 3, 6, __, 24, 48
Určí pravidlo a zapíše další dvě čísla řady 80, 40, 20, 10…
Úroveň: Na cestě
Popis:
rozpozná a doplní o další členy nelineární řady čísel , včetně mocninných, s podporou vizuálních reprezentací vzoru
Ilustrace
Doplňuje řadu figurálních čísel (čtvercové, obdélníkové apod.)
např.: https://www.csicr.cz/html/Mpro_2st/resources/_pdfs_/Matem-ulohy-pro-2-stupen-publikace-(1)_45.pdf
Úroveň: Splněno
Popis:
Rozpozná pravidelnosti a nelineární řady čísel včetně řady čísel s druhou mocninou a pokračuje v nich.
Ilustrace
Řeší úlohy typu:
Určí pravidlo řady čísel 1, 4, 9, 16, 25 a pokračuje v ní.
Určí pravidlo řady čísel 1, 1, 2, 3, 5, 8 a napíše další tři členy.
Ilustrativní úkol směřuje k aplikaci osvojených znalostí o pravidelnostech a číselných řadách napříč učivem šestého až devátého ročníku základních škol a odpovídajících ročníků osmiletých a šestiletých gymnázií. Ukazuje, že osvojení práce s číselnými řadami je nutností k pochopení elementárních matematických pravidel a k jejich následné aplikaci. Spíše než úkol do jedné vyučovací hodiny se jedná o sérii úkolů aplikovatelných během hodin matematiky v průběhu celého základního vzdělávání, nicméně cvičení mohou sloužit i jako opakování pro žáky 9. ročníku.
| Číselné řady v kontextu učiva 2. stupně ZŠ | ilustrace-MAT-004-ZV9-015.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpozná, vyjádří, doplní a tvoří pravidelnosti a číselné řady.