Naplánuje a uskuteční se spolužáky opatření zaměřená na posílení udržitelnosti ve škole, obci či okolní krajině.

PTU-000-000-ZV5-002

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • diskutuje společně s ostatními, jakým způsobem souvisí provoz jejich školy (či stav okolní krajiny, fungování obce) s udržitelností (např. spotřeba energie, nakládání s odpady, péče o okolní zeleň a krajinu)

Ilustrace

Krátký textový popis:

PROPOJUJEME ŠKOLU S OKOLNÍM SVĚTEM

Žáci objevují, jak jejich škola souvisí s životním prostředím, a společně identifikují nejdůležitější vazby mezi školním životem a okolní přírodou.

Zadání pro žáka

Na začátku hodiny se učitel zeptá žáků, jak rozumí pojmu „životní prostředí“. Podle potřeby jednoduchými slovy vysvětlí (např. životní prostředí je všechno, co nás obklopuje a díky čemu můžeme žít – voda, vzduch, půda, zvířata atd.). Následně na konkrétním příkladě vysvětlí princip myšlenkové mapy.  Žáci pracují ve dvojicích. Jejich úkolem je přijít na co nejvíc souvislostí mezi tím, jak funguje jejich škola a životním prostředím (učitel může podle situace poradit – např. ve škole vyhazujeme odpadky, které se pak musí spalovat, a to ovlivní čistotu ovzduší).

Po deseti minutách žáci sdílejí své nápady a učitel z nich na tabuli vytváří společnou myšlenkovou mapu. Po jejím dokončení žáci diskutují ve dvojicích a z nalezených souvislostí vybírají tři souvislosti, které považují za nejdůležitější. 

Společně pak prezentují svoje nápady před ostatními. Na konci hodiny společně dokončí větu: „Naše škola ovlivňuje životní prostředí tak, že….“

Popis ověřování

Žák by měl být schopen:

  • Vysvětlit pojem „životní prostředí“.
  • Uvést a stručně vysvětlit nejméně tři souvislosti mezi provozem jeho školy a životním prostředím.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • vyhodnocuje společně s ostatními, v jakých oblastech by bylo možné udržitelnost v dané lokalitě posílit 
  • diskutuje o jednotlivých návrzích projektů, podílí se na výběru vhodného projektu, jeho plánování a prezentaci postupu k jeho řešení

Ilustrace

Datum: 30. 11. 2025 17:07:35
Autor: Kristýna Stará, Markéta Hossingerová
Klíčová slova: participativní výuka, veřejný prostor, městská zeleň, klimatická adaptace, Udržitelné prostředí, průřezová témata
Krátký textový popis:

Ilustrace vede žáky k poznávání funkce různých druhů rostlin v městském i venkovském prostředí, učí je vnímat rostliny jako klíčového partnera v adaptaci na klimatickou změnu a v tvorbě zdravého prostředí. Výuka propojuje přírodní vědy s participativní výchovou a vede žáky k aktivnímu zapojení. Žáci analyzují okolí školy a navrhují konkrétní opatření, která mohou zlepšit klima a podmínky pro rostliny i lidi (např. vysazení zeleně, zpřístupnění ploch, podpora trpících rostlin). Opatření následně společně diskutují a mohou je realizovat. Výsledkem je promyšlený návrh a akce podporující udržitelnost.

Soubory:
Popis ilustrativní úlohy pro úroveň Na cestě PTU-Zeleny-spojenec.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Zapojuje se do realizace zvoleného projektu a spolupracuje s ostatními. 
  • Vyhodnotí společně s ostatními výsledky projektu, reflektuje postup práce a oslaví výsledek.

Ilustrace

Datum: 30. 11. 2025 16:59:20
Autor: Jakub Holec
Klíčová slova: udržitelnost, opylovači, projekt, ochrana přírody, školní pozemek, občanská odpovědnost
Krátký textový popis:

Ilustrativní úloha představuje komplexní projekt, ve kterém žáci v týmech mapují výskyt opylovačů na školním pozemku, navrhují opatření pro zlepšení podmínek pro opylovače a společně realizují vybraný návrh. Celý proces zakončí vyhodnocením úspěšnosti projektu a oslavou výsledků. Úloha rozvíjí kompetenci k občanství a udržitelnosti, zvláště ohleduplný a citlivý přístup k živým jedincům a přírodě.

Soubory:
Popis ilustrativní úlohy pro úroveň Splněno PTU-Hmyzi-opylovaci.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Se spolužáky naplánuje a uskuteční opatření zaměřená na posílení udržitelnosti ve škole, obci či okolní krajině.