Naplánuje a uskuteční se spolužáky opatření zaměřená na posílení udržitelnosti ve škole, obci či okolní krajině.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- diskutuje společně s ostatními, jakým způsobem souvisí provoz jejich školy (či stav okolní krajiny, fungování obce) s udržitelností (např. spotřeba energie, nakládání s odpady, péče o okolní zeleň a krajinu)
Ilustrace
PROPOJUJEME ŠKOLU S OKOLNÍM SVĚTEM
Žáci objevují, jak jejich škola souvisí s životním prostředím, a společně identifikují nejdůležitější vazby mezi školním životem a okolní přírodou.
Zadání pro žáka
Na začátku hodiny se učitel zeptá žáků, jak rozumí pojmu „životní prostředí“. Podle potřeby jednoduchými slovy vysvětlí (např. životní prostředí je všechno, co nás obklopuje a díky čemu můžeme žít – voda, vzduch, půda, zvířata atd.). Následně na konkrétním příkladě vysvětlí princip myšlenkové mapy. Žáci pracují ve dvojicích. Jejich úkolem je přijít na co nejvíc souvislostí mezi tím, jak funguje jejich škola a životním prostředím (učitel může podle situace poradit – např. ve škole vyhazujeme odpadky, které se pak musí spalovat, a to ovlivní čistotu ovzduší).
Po deseti minutách žáci sdílejí své nápady a učitel z nich na tabuli vytváří společnou myšlenkovou mapu. Po jejím dokončení žáci diskutují ve dvojicích a z nalezených souvislostí vybírají tři souvislosti, které považují za nejdůležitější.
Společně pak prezentují svoje nápady před ostatními. Na konci hodiny společně dokončí větu: „Naše škola ovlivňuje životní prostředí tak, že….“
Popis ověřování
Žák by měl být schopen:
- Vysvětlit pojem „životní prostředí“.
- Uvést a stručně vysvětlit nejméně tři souvislosti mezi provozem jeho školy a životním prostředím.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- vyhodnocuje společně s ostatními, v jakých oblastech by bylo možné udržitelnost v dané lokalitě posílit
- diskutuje o jednotlivých návrzích projektů, podílí se na výběru vhodného projektu, jeho plánování a prezentaci postupu k jeho řešení
Ilustrace
Ilustrace vede žáky k poznávání funkce různých druhů rostlin v městském i venkovském prostředí, učí je vnímat rostliny jako klíčového partnera v adaptaci na klimatickou změnu a v tvorbě zdravého prostředí. Výuka propojuje přírodní vědy s participativní výchovou a vede žáky k aktivnímu zapojení. Žáci analyzují okolí školy a navrhují konkrétní opatření, která mohou zlepšit klima a podmínky pro rostliny i lidi (např. vysazení zeleně, zpřístupnění ploch, podpora trpících rostlin). Opatření následně společně diskutují a mohou je realizovat. Výsledkem je promyšlený návrh a akce podporující udržitelnost.
| Popis ilustrativní úlohy pro úroveň Na cestě | PTU-Zeleny-spojenec.docx | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Zapojuje se do realizace zvoleného projektu a spolupracuje s ostatními.
- Vyhodnotí společně s ostatními výsledky projektu, reflektuje postup práce a oslaví výsledek.
Ilustrace
Ilustrativní úloha představuje komplexní projekt, ve kterém žáci v týmech mapují výskyt opylovačů na školním pozemku, navrhují opatření pro zlepšení podmínek pro opylovače a společně realizují vybraný návrh. Celý proces zakončí vyhodnocením úspěšnosti projektu a oslavou výsledků. Úloha rozvíjí kompetenci k občanství a udržitelnosti, zvláště ohleduplný a citlivý přístup k živým jedincům a přírodě.
| Popis ilustrativní úlohy pro úroveň Splněno | PTU-Hmyzi-opylovaci.docx | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Se spolužáky naplánuje a uskuteční opatření zaměřená na posílení udržitelnosti ve škole, obci či okolní krajině.