Vyhodnotí, jaké dopady má jeho chování na udržitelný život, a navrhne, v jakých oblastech by mohl dosáhnout zlepšení situace.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- posuzuje, jak jeho chování a fungování jeho domácnosti ovlivňuje životní prostředí a udržitelnost
- na konkrétních příkladech ukazuje různé možnosti řešení i případné problémy, které s daným opatřením souvisí
Ilustrace
JAK MĚNÍME SVĚT KAŽDÝ DEN
Žáci odhalují konkrétní způsoby, jakými jejich každodenní činnosti ovlivňují životní prostředí, a hledají cesty k udržitelnějšímu životnímu stylu.
Zadání pro žáka
Žáci si nejprve zopakují, jak rozumí pojmům „životní prostředí“, „udržitelný život“. Ve dvojicích pak žáci hledají odpověď na otázku „Jak svým jednáním ovlivňuji životní prostředí“. Učitel podle potřeby vysvětlí a ukáže konkrétní příkladě (např. Tím, že jezdím do školy autem, spotřebuji benzín, který se musí nějak vyrobit. Do ovzduší také vypouštíme škodlivé plyny.)
Učitel následně na tabuli kreslí myšlenkovou mapu z nápadů žáků (Poznámka: popis předpokládá, že žáci již dříve hledali souvislosti mezi provozem školy a životním prostředím a že znají metodu myšlenkové mapy.). Žáci ve dvojicích diskutují o tom, které z uvedených jednání mají podle jejich názoru největší dopad na životní prostředí. Učitel v myšlenkové mapě zvýrazňuje jednání, které žáci uvedli.
V poslední části žáci uvádějí návrhy, jakými konkrétními změnami ve svém životním stylu by mohli snížit jeho dopad na životní prostředí.
Popis ověřování
Žák by měl být schopen:
- Uvést příklad činností, kterými ve svém životě ovlivňuje stav „životního prostředí“
Úroveň: Na cestě
Popis:
- porovnává a vyhodnocuje účinnost a dosažitelnost jednotlivých typů opatření pro snížení svých negativních dopadů na životní prostředí a udržitelnost
Ilustrace
Cílem ilustrativní úlohy je na tématu vody, bez které nelze žít, a kterou zároveň každý z nás denně běžně užívá, si uvědomit naše chování k ní, jeho možné dopady na prostředí a společnost a pokusit se případně navrhnout možnosti, jak bychom své chování na osobní rovině mohli zlepšit. Od tématu představení vody, její důležitosti, vody v krajině v úloze plynule přecházíme k otázkám denní spotřeby vody v běžné domácnosti a zabýváme se možnostmi, jak vodou šetřit, chytrými řešení na zachytávání vody doma i ve městě a jak ji dále využívat.
| Popis ilustrativní úlohy pro úroveň Na cestě | PTU-Voda-v-obydli.docx | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Využívá osvojené poznatky a dovednosti v samostatné práci, ve které navrhne plán realistického opatření na zlepšení situace.
Ilustrace
V ilustrativní úloze se žáci učí zpracovávat tzv. ekologický audit své školy a následně své domácnosti. Při zpracování úkolů se učí odpovědnosti za své chování vůči životnímu prostředí a formulují konkrétní návrhy, co by chtěli změnit.
| Popis ilustrativní úlohy pro úroveň Splněno | PTU-Ekologicky-audit-Od-uvedomeni-k-akci.docx | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše, jaké dopady má jeho chování na udržitelný život, a uvede konkrétní příklad, jak by mohl dosáhnout zlepšení situace.