Prozkoumá a vysvětlí provázanost mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem, životem společnosti a ekonomickou činností.

PTU-000-000-ZV9-002
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • diskutuje o tom, co již sám ví o klimatické změně a co by se chtěl ještě dozvědět 
  • na základě podnětů z předchozí diskuse vyhledává informace a získává nové poznatky o klimatické změně, jejích příčinách, projevech, možných důsledcích a řešeních 
  • uvádí příklady a diskutuje souvislosti mezi vlastním životním stylem, životem společnosti, ekonomickou činností a klimatickou změnou 
  • diskutuje různá mitigační a adaptační opatření a porovnává jejich dosažitelnost a účinnost v různém kontextu

Ilustrace

Krátký textový popis:

OD MIKROKLIMATU V OKOLÍ ŠKOLY KE GLOBÁLNÍMU KLIMATU

Aktivita propojuje lokální měření teplot v okolí školy s širšími souvislostmi klimatické změny a hledání praktických řešení pro místní komunitu.

Zadání pro žáka

Aktivita navazuje na předchozí měření teplot v okolí školy (https://ucimoklimatu.cz/metodiky/mikroklima-pomoci-badatelstvi/). Žáci pracují ve stejných skupinách jako při měření.

Každá skupina vytvoří myšlenkovou mapu souvislostí, kde uprostřed je "mikroklima okolí školy". Žáci zapisují, jak podle nich souvisí naměřené rozdíly teplot s:

  • jejich každodenním životem (např. kde tráví volný čas);
  • životem místní komunity (např. kde se lidé v okolí školy scházejí);
  • další aktivitou v okolí (např. parkování aut).

Následně skupiny své mapy představí ostatním. Společně diskutují, zda podobné souvislosti platí i v širším měřítku – ve městě, v České republice, ve světě. Učitel moderuje diskuzi směrem ke klimatické změně.

Skupiny si vyberou jeden aspekt ze své mapy (např. parkování, okolní zeleň) a pomocí dostupných zdrojů zjišťují:

  • Jak tento aspekt souvisí se změnou klimatu?
  • Jaké jsou možnosti řešení? (např. výsadba stromů, zelené střechy)
  • Která řešení jsou snadno proveditelná a která obtížná?
  • Která řešení by měla největší efekt?

Žáci společně diskutují o tom:

  • co nového se dozvěděli o klimatické změně;
  • jaké souvislosti je překvapily;
  • která řešení by mohli sami realizovat;
  • co by chtěli o tématu ještě zjistit.

Popis ověřování

Žák by měl být schopen:

  • Vysvětlit, jak souvisí pozorované rozdíly teplot v okolí školy s širším tématem klimatické změny.
  • Uvést alespoň tři příklady, jak jejich každodenní život či život společnosti ovlivňuje klimatickou změnu.
  • Navrhnout a porovnat alespoň dvě možná řešení zjištěných problémů z hlediska jejich proveditelnosti a účinnosti.
  • Formulovat další otázky, které ho/ji k tématu zajímají.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • pomocí badatelských postupů zkoumá příčiny, projevy či účinnost různých opatření na řešení klimatické změny v konkrétním prostředí 
  • na základě práce s médii či průzkumem v komunitě zjišťuje a vyhodnotí názory veřejnosti na klimatickou změnu či konkrétní mitigační či adaptační opatření 
  • zjišťuje a hodnotí argumentaci používanou v různých sděleních o klimatické změně (např. v médiích), na konkrétních případech pak rozpoznává interpretační a argumentační postupy či účelové využívání informací (např. rozezná, zda autoři odkazují na primární data, zda jsou jejich zdroje publikovány ve vědeckých časopisech), vysvětlí, v čem se rozebíraná sdělení odchylují od stavu poznání, rozlišuje zda jsou publikované scénáře, argumenty či závěry 
  • postaveny na vědeckých důkazech či zda jde o zavádějící a odborně problematická tvrzení 
  • v průběhu práce naslouchá ostatním a vyjadřuje a emoce, které v něm klimatická změna vyvolává

Ilustrace

Krátký textový popis:

FAKTA O KLIMATICKÉ ZMĚNĚ

V rámci aktivity žáci zkoumají různé scénáře klimatické změny, porovnávají vědecká data s mediálním obrazem a zjišťují vnímání problému ve své komunitě.

Zadání pro žáka

Učitel představí žákům tabulku klimatických dopadů obsahující čtyři scénáře oteplení (+1.5 °C, +2 °C, +3 °C, +4 °C) a vysvětlí základní principy práce s vědeckými daty versus mediálními sděleními.

Žáci ve dvojicích vyberou si jeden klimatický jev a prostudují jeho dopady v různých scénářích. Následně vyhledají tři různá mediální sdělení o svém jevu a analyzují, jak se liší od dat v tabulce. Poté provedou krátký průzkum mezi spolužáky z jiných tříd nebo v komunitě o vnímání závažnosti jejich jevu. V závěru vytvoří přehledné schéma zobrazující:

  • změny závažnosti jevu při různých scénářích;
  • rozdíly mezi informacemi v médiích a vědeckými daty;
  • výsledky svého průzkumu mezi spolužáky / v komunitě.

Učitel moderuje prezentace dvojic, během kterých:

  • každá dvojice představí své schéma a zjištění;
  • ostatní žáci sdílejí své myšlenky a názory k prezentovanému jevu;
  • společně diskutují o kvalitě různých zdrojů informací a argumentů.

Na závěr učitel vede diskuzi o emocích spojených s klimatickou změnou a pomáhá žákům formulovat jejich pocity, obavy a názory.

Popis ověřování

Žák by měl být schopen:

  • Správně interpretovat údaje z tabulky klimatických scénářů a vytvořit srozumitelné schéma jejich dopadů.
  • Rozpoznat rozdíly mezi vědeckými daty a mediálními interpretacemi.
  • Provést a vyhodnotit jednoduchý průzkum názorů v komunitě.
  • Prezentovat své závěry a odpovídat na otázky.
  • Vyjádřit a diskutovat své emoce související s tématem.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Navrhne badatelský postup k prozkoumání vybraného aspektu klimatické změny, vyhodnotí výsledky svého badatelského postupu a diskutuje o nich v souvislosti s klimatickou změnou. 
  • Reflektuje průběžně postup své práce, ale i vlastní názor na diskutovaná témata, celkové porozumění problému. 
  • Na konkrétních příkladech mediálních sdělení vyhodnotí objektivitu použité argumentace o klimatické změně.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uvede konkrétní příklady provázanosti mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem a životem společnosti.