Prozkoumá a vysvětlí provázanost mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem, životem společnosti a ekonomickou činností.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- diskutuje o tom, co již sám ví o klimatické změně a co by se chtěl ještě dozvědět
- na základě podnětů z předchozí diskuse vyhledává informace a získává nové poznatky o klimatické změně, jejích příčinách, projevech, možných důsledcích a řešeních
- uvádí příklady a diskutuje souvislosti mezi vlastním životním stylem, životem společnosti, ekonomickou činností a klimatickou změnou
- diskutuje různá mitigační a adaptační opatření a porovnává jejich dosažitelnost a účinnost v různém kontextu
Ilustrace
Krátký textový popis:
OD MIKROKLIMATU V OKOLÍ ŠKOLY KE GLOBÁLNÍMU KLIMATU
Aktivita propojuje lokální měření teplot v okolí školy s širšími souvislostmi klimatické změny a hledání praktických řešení pro místní komunitu.
Zadání pro žáka
Aktivita navazuje na předchozí měření teplot v okolí školy (https://ucimoklimatu.cz/metodiky/mikroklima-pomoci-badatelstvi/). Žáci pracují ve stejných skupinách jako při měření.
Každá skupina vytvoří myšlenkovou mapu souvislostí, kde uprostřed je "mikroklima okolí školy". Žáci zapisují, jak podle nich souvisí naměřené rozdíly teplot s:
- jejich každodenním životem (např. kde tráví volný čas);
- životem místní komunity (např. kde se lidé v okolí školy scházejí);
- další aktivitou v okolí (např. parkování aut).
Následně skupiny své mapy představí ostatním. Společně diskutují, zda podobné souvislosti platí i v širším měřítku – ve městě, v České republice, ve světě. Učitel moderuje diskuzi směrem ke klimatické změně.
Skupiny si vyberou jeden aspekt ze své mapy (např. parkování, okolní zeleň) a pomocí dostupných zdrojů zjišťují:
- Jak tento aspekt souvisí se změnou klimatu?
- Jaké jsou možnosti řešení? (např. výsadba stromů, zelené střechy)
- Která řešení jsou snadno proveditelná a která obtížná?
- Která řešení by měla největší efekt?
Žáci společně diskutují o tom:
- co nového se dozvěděli o klimatické změně;
- jaké souvislosti je překvapily;
- která řešení by mohli sami realizovat;
- co by chtěli o tématu ještě zjistit.
Popis ověřování
Žák by měl být schopen:
- Vysvětlit, jak souvisí pozorované rozdíly teplot v okolí školy s širším tématem klimatické změny.
- Uvést alespoň tři příklady, jak jejich každodenní život či život společnosti ovlivňuje klimatickou změnu.
- Navrhnout a porovnat alespoň dvě možná řešení zjištěných problémů z hlediska jejich proveditelnosti a účinnosti.
- Formulovat další otázky, které ho/ji k tématu zajímají.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- pomocí badatelských postupů zkoumá příčiny, projevy či účinnost různých opatření na řešení klimatické změny v konkrétním prostředí
- na základě práce s médii či průzkumem v komunitě zjišťuje a vyhodnotí názory veřejnosti na klimatickou změnu či konkrétní mitigační či adaptační opatření
- zjišťuje a hodnotí argumentaci používanou v různých sděleních o klimatické změně (např. v médiích), na konkrétních případech pak rozpoznává interpretační a argumentační postupy či účelové využívání informací (např. rozezná, zda autoři odkazují na primární data, zda jsou jejich zdroje publikovány ve vědeckých časopisech), vysvětlí, v čem se rozebíraná sdělení odchylují od stavu poznání, rozlišuje zda jsou publikované scénáře, argumenty či závěry
- postaveny na vědeckých důkazech či zda jde o zavádějící a odborně problematická tvrzení
- v průběhu práce naslouchá ostatním a vyjadřuje a emoce, které v něm klimatická změna vyvolává
Ilustrace
Krátký textový popis:
FAKTA O KLIMATICKÉ ZMĚNĚ
V rámci aktivity žáci zkoumají různé scénáře klimatické změny, porovnávají vědecká data s mediálním obrazem a zjišťují vnímání problému ve své komunitě.
Zadání pro žáka
Učitel představí žákům tabulku klimatických dopadů obsahující čtyři scénáře oteplení (+1.5 °C, +2 °C, +3 °C, +4 °C) a vysvětlí základní principy práce s vědeckými daty versus mediálními sděleními.
Žáci ve dvojicích vyberou si jeden klimatický jev a prostudují jeho dopady v různých scénářích. Následně vyhledají tři různá mediální sdělení o svém jevu a analyzují, jak se liší od dat v tabulce. Poté provedou krátký průzkum mezi spolužáky z jiných tříd nebo v komunitě o vnímání závažnosti jejich jevu. V závěru vytvoří přehledné schéma zobrazující:
- změny závažnosti jevu při různých scénářích;
- rozdíly mezi informacemi v médiích a vědeckými daty;
- výsledky svého průzkumu mezi spolužáky / v komunitě.
Učitel moderuje prezentace dvojic, během kterých:
- každá dvojice představí své schéma a zjištění;
- ostatní žáci sdílejí své myšlenky a názory k prezentovanému jevu;
- společně diskutují o kvalitě různých zdrojů informací a argumentů.
Na závěr učitel vede diskuzi o emocích spojených s klimatickou změnou a pomáhá žákům formulovat jejich pocity, obavy a názory.
Popis ověřování
Žák by měl být schopen:
- Správně interpretovat údaje z tabulky klimatických scénářů a vytvořit srozumitelné schéma jejich dopadů.
- Rozpoznat rozdíly mezi vědeckými daty a mediálními interpretacemi.
- Provést a vyhodnotit jednoduchý průzkum názorů v komunitě.
- Prezentovat své závěry a odpovídat na otázky.
- Vyjádřit a diskutovat své emoce související s tématem.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Navrhne badatelský postup k prozkoumání vybraného aspektu klimatické změny, vyhodnotí výsledky svého badatelského postupu a diskutuje o nich v souvislosti s klimatickou změnou.
- Reflektuje průběžně postup své práce, ale i vlastní názor na diskutovaná témata, celkové porozumění problému.
- Na konkrétních příkladech mediálních sdělení vyhodnotí objektivitu použité argumentace o klimatické změně.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Uvede konkrétní příklady provázanosti mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem a životem společnosti.