Zvolená úroveň RVP ZŠS je ve stavu veřejné konzultace. Připomínky můžete zadat ve formuláři zde. Konzultace probíhá do 31. 3. 2025, poté budou připomínky vyhodnoceny.

Klíčová kompetence pracovní II

divider

Pracovní kompetence je důležitým předpokladem pro začlenění žáka se závažným mentálním postižením do společnosti. Její rozvoj je zásadní pro všechny oblasti života, zejména pro osvojování nezbytných sebeobslužných dovedností, základních pracovních návyků i dodržování zásad hygieny a bezpečnosti práce. Tyto dovednosti vedou k co nejvyšší možné míře samostatnosti v každodenních činnostech života žáka. 

Pracovní kompetence slouží k upevnění a dalšímu rozvoji klíčových každodenních dovedností a návyků, které se vztahují k pracovním činnostem, zásadám hygieny a bezpečnosti práce.  

Kompetence přináší základní dovednosti vztahující se k realizaci rutinních úkonů a činností každodenního života v rodině a ve škole. Žák má v maximální dosažitelné míře osvojené hygienické návyky, zvládá sebeobsluhu podle svých možností. Osvojuje si základní pracovní dovednosti a manuální úkony při jednoduchých pracovních činnostech. Žák je vedený k dodržování zásad bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny při pracovních činnostech. 

Pracovní kompetence je zásadní pro posílení sebeobsluhy a zvládnutí základních úkonů a dovedností pro život v rodině a ve škole. Přináší nabídku smysluplného trávení volného času. Klíčová pracovní kompetence je stěžejní kompetencí a její míra rozvoje ovlivňuje kvalitu života nejen samotného žáka, ale celé jeho rodiny. Tvoří ji dvě složky: Realizace akcí, aktivit, projektů a Spolupráce a týmová práce.