Rozumí hlavním myšlenkám obsahu v médiích na známá témata, pokud mluvčí hovoří relativně pomalu a srozumitelně.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Identifikuje téma informací v médiích se známým obsahem a vyhledá klíčové informace, pokud jsou jasně označeny nebo vizuálně podpořeny.
- Písemně nebo ústně prokáže porozumění.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Práce s článkem
Žáci budou pracovat s krátkým článkem popisujícím denní aktivity teenagera. Text bude obsahovat jednoduché věty, známou slovní zásobu a obrázky pro vizuální podporu. Na základě textu budou odpovídat na otázky formou True/False.
Zadání pro žáka:
Pre-reading: discuss in pairs
- Do you have daily routines?
- If yes - tell your partner about one routine
- If not - explain why you don’t have any
Reading: Read the text below. Decide which statements are true (T) or false (F).
Emma’s Daily Routine
Emma is 12 years old. She wakes up at 7:00 a.m. every day. She eats cereal and drinks orange juice for breakfast. Then she walks to school with her friend Sarah. Emma’s favourite subject is math. After school, she goes to the park and plays football. In the evening, Emma watches her favourite show, "The Adventures of Milo," and goes to bed at 9:30 p.m.
Reading comprehension:
True/False:
- Emma eats eggs for breakfast. (False)
- She walks to school with her friend Sarah. (True)
- Emma's favourite subject is science. (False)
- After school, Emma goes to the park. (True)
- Emma goes to bed at 10:00 p.m. (False)
Úroveň: Na cestě
Popis:
- S dopomocí rozumí hlavním myšlenkám obsahu v médiích o známých tématech.
- Písemně nebo ústně prokáže porozumění.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Práce s multimediálním obsahem
Žáci budou pracovat s krátkým multimediálním obsahem na téma počasí ve známých městech. Úkolem bude porozumět hlavní myšlence a zpracovat informace o počasí v jednotlivých lokalitách do jednoduché tabulky.
Zadání pro žáka:
Pre-reading/pre-listening - discuss in pairs: What is the weather like today? Do you check the weather forecast every day?Reading/listening: Read/listen to the weather forecast. Fill in the chart below.
Weather Forecast
Hello! Here is today’s weather forecast.
- In London, it is raining, and the temperature is 10 °C. Don't forget your umbrella!
- In New York, it is sunny and warm. The temperature is 25 °C. A perfect day for a walk!
- In Moscow, it is snowing, and the temperature is -5 °C. Wear a warm coat and boots!
Comprehension: Based on the reading/listening fill in the chart below.
CITY | WEATHER | TEMPERATURE | RECOMMENDATION |
Follow-up activities:
Option 1: Choose one city and describe the weather (e.g. "In London, it is raining, and the temperature is 10 °C. You should take an umbrella.").
Option 2: Compare the weather forecast in the cities and decide where you want to spend your day and why.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Rozumí hlavním myšlenkám obsahu v médiích o známých tématech.
- Písemně nebo ústně prokáže porozumění mediálně zpracovaného textu z oblasti svého zájmu.
- V poslechových úlohách přiřadí například obrázek nebo titulek.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Poslech rozhovoru
Žáci si poslechnout rozhovor na téma „Jak si udržet zdravý životní styl“. Porozumění prokáží odpověďmi na otázky.
Zadání pro žáka:
Pre-listening: discuss in pairs: Do you think that a healthy lifestyle is important and why?
Listening: Listen to three people talk about their experiences with fitness and exercise. For questions 1 to 6, choose the correct answer.
Odkaz: Test-English
- What does Rebecca think about joining a gym?
- It's a waste of money.
- It motivates her to exercise.
- It doesn't provide enough variety for her.
- What is Rebecca's advice about friends and exercise?
- Make friends with people who like exercise.
- Encourage your friends to exercise with you.
- Don't be embarrassed about exercising alone.
- What caused Jeff to start exercising?
- A new electric bike.
- A new girlfriend.
- A lack of money.
- Since exercising more regularly, Jeff has…
- started appreciating nature more.
- included exercise in his everyday routine.
- taken up other sports too.
- As a young man, Leo kept fit because…
- he was always worried about his health.
- he was a member of various sports teams.
- he had a generally active lifestyle.
- Leo has found that exercising with other people has…
- had little impact on his fitness level.
- introduced him to several new sports
- enabled him to return to his past fitness level.
Hodnocení:
Každá správná odpověď má hodnotu 1 bodu. Cílem je získat alespoň 4 body pro splnění úkolu na úrovni B1.