Rozumí obsahu textů z každodenního života a vyhledá v nich potřebné informace.

JJK-AJA-001-ZV9-005
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Vyhledá základní informace v textech z každodenního života s vizuální podporou. 
  • Písemně nebo ústně prokáže porozumění. 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Jídelní lístek

Úkol je založen na čtení jednoduché každodenní situace jako je jídelní lístek. Porozumění žák prokáže odpověďmi na otázky. 

Zadání pro žáka:

Pre-reading - discussion in pairs: Have you ever ordered food in English? Describe your last experience in a restaurant (where, who, food…)

Reading: Read a simple menu at a restaurant. After reading, decide if sentences are true or false.

Odkazhttps://learnenglish.britishcouncil.org/skills/reading/a1-reading/restaurant-menu

Reading comprehension: Are the sentences true or false?

  1. The fish is the same every day. T/F (False)
  2. You can choose what comes with the steak. T/F (True)
  3. The pizza has meat on it. T/F (False)
  4. Soup is served with bread. T/F (True)
  5. They make the ice cream themselves. T/F (False)
  6. The cheapest drink is coffee. T/F (False)

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Vyhledává základní informace v textech z každodenního života. 
  • Písemně nebo ústně prokáže porozumění. 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Jízdní řád

Úkol je založen na čtení jízdního řádu. Porozumění žák prokáže odpověďmi na otázky. 

Zadání pro žáka:

Pre-reading: discuss in pairs

  • How often do you travel by train?
  • Which apps do you use to look up departure times for trains/buses/trams…?

Reading: Read the text below. Answer the following questions.

Odkaz: https://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/reading/a2-reading/train-timetable

Reading comprehension: Choose the correct answer.

Choose the correct answer to complete the sentences.

  1. The 10:43 train from Oxford takes _________.
    1. 58 minutes
    2. 1 hour and 7 minutes
    3. 1 hour and 11 minutes
  2. The 10:43 train from Oxford is the _________ train.
    1. slowest
    2. fastest
  3. The 11:01 train from Oxford arrives _________.
    1. before midday
    2. after midday
  4. The 11:07 train from Oxford arrives at _________.
    1. platform 11
    2. platform 2
    3. platform 3
    4. platform 4
  5. The 11:01 train from Oxford is the _________.
    1. slowest
    2. fastest
  6. The 11:16 train from Oxford takes _________.
    1. under 1 hour
    2. exactly 1 hour
    3. over 1 hour

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vyhledává informace v materiálech každodenní potřeby a následně s nimi pracuje.
  • Prokáže porozumění obsahu jednoduchého textu, který se vztahuje k jeho potřebám a zájmům (např. porovnává získané informace z různých zdrojů, samostatně vyhledává informace k zadanému tématu). 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Youtubeři

Úkol je založen na čtení delšího textu na žákům blízké téma. Porozumění žák prokáže odpověďmi na otázky. 

Zadání pro žáka:

Pre-reading: discuss in pairs

  • Do you know any Youtubers? What do they do?
  • Would like to become a Youtuber? Why yes/no?

Reading: Read the article about Jessii, a YouTuber. Decide which statements are true and which ones are false.

Odkaz: https://learnenglishteens.britishcouncil.org/study-break/reading-zone/b1-graded-reading/life-youtuber-b1

Reading comprehension: Are the sentences true or false?

  1. Jessii was so surprised when a fan recognised her that she dropped her coffee. T/F (F)
  2. When Jessii got hate comments, she changed the way she looks. T/F (F)
  3. It’s not a good idea to let people leave comments on your videos if you’re a YouTube beginner. T/F (T)
  4. If you want to be a big YouTube star, people need to see your face in your videos. T/F (F)
  5. Jessii is more comfortable in her videos now than in the past. T/F (T)
  6. She recommends making videos you think other people will like. T/F (F)