Popíše věci, osoby, místa, situace a události.

JJK-AJA-002-ZV9-008
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Jednoduše popíše osobu, věc, místo a událost na fotografii nebo ze svého života s využitím poskytnuté slovní zásoby a podpůrných otázek.
  • Sděluje základní informace bez rozvíjení detailů. 
  • V případě potřeby reaguje na jednoduché otázky učitele.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Fotografie

Žák jednoduše popíše osoby, věci a činnosti na fotografii. S pomocí slovní nápovědy a podpůrných otázek identifikuje několik klíčových prvků fotografie, vyjádří vlastní názor na konkrétní prostředí a jednoduchým způsobem názor zdůvodní. V případě potřeby učitel poskytuje pomoc ve formě zjišťovacích a dichotomických otázek, např. „Je to bratr a sestra?“, „Jsou v kuchyni nebo v obývacím pokoji?“, „Dělá koláč?“

Kritéria hodnocení:

  • Obsah: Žák identifikuje a popíše alespoň 3 různé skutečnosti (osoby, věci, činnosti) na fotografii a odpoví na návodné otázky týkající se osob, věcí, činností a příp. místa.
  • Jazyková správnost: Žák používá jednoduché fráze a slovní zásobu, odpovídající tématu fotografie, na úrovni A1-A2. Jazykové chyby nesnižují porozumění popisu základních skutečností.

Zadání pro žáka:

  1. Read the words.
    1. Circle the things you can find in the kitchen: BEDS, COOKER, CUPBOARDS, FLOUR, SALT
    2. Circle the activities you can see in the kitchen: BREAK AN EGG, BRUSH YOUR TEETH, MAKE A CAKE, TAKE A SHOWER, TAKE OFF YOUR SHOES
  2. Look at the photo. Answer the questions. Use simple words and sentences.
    1. Who is in the photo?
    2. Where are they?
    3. What are they doing?
    4. What objects can you see?
    5. Do you like the place? Say why in one sentence.

Odkaz na zdroj fotografie (str. 7): https://www.cambridgeenglish.org/images/563311-B1-Preliminary-for-Schools-Speaking-Part-2.pdf

Ilustrace očekávaného výkonu:

ad 1) Things in the kitchen: COOKER, CUPBOARDS, FLOUR, SALT

          Activities in the kitchen: BREAK AN EGG, MAKE A CAKE

ad 2) There is a woman and a girl. They are in the kitchen. They are standing. The girl is making a cake. There’s one table and two chairs. I can see flour, eggs and an iPad. I like the kitchen. It’s nice and big.


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Popíše osobu, věc, místo a událost na fotografii nebo ze svého života s využitím podpůrných otázek. 
  • Samostatně sděluje některé detaily a vztahy mezi popisovanými prvky. 
  • V případě potřeby reaguje na doplňující otázky učitele.
     

 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Fotografie - na základě textové osnovy

Žák na základě textové osnovy popíše osoby, věci a činnosti na fotografii. Snaží se interpretovat některé jednoduché vztahy mezi popisovanými prvky (jak spolu souvisí, jaký mají účel aj.), formuluje svůj názor na prostředí a podpoří ho argumentem. V případě potřeby učitel poskytuje pomoc formou konkrétněji formulovaných otázek, např. „Kde je sporák?“, „Jaké věci jsou na stole?“, „Proč pečou koláč spolu?“

Kritéria hodnocení:

  • Obsah: Žák identifikuje a popíše alespoň 5 různých skutečností (osoby, věci, činnosti) na fotografii a vyjádří vztah mezi některými popisovanými prvky (např. co konkrétní osoba používá a proč). V případě potíží umí reagovat na doplňující otázky.
  • Jazyková správnost: Žák používá slovní zásobu a gramatické struktury odpovídající úrovni A2-A2+. Případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
  • Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle minimálně 30 vteřin, jeho řeč má převážně logickou strukturu a je srozumitelná. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou většinou přirozené.

Zadání pro žáka:

Look at the photo. Talk about it for 30 seconds. Talk about:

  1. The people (their appearance, clothes, what they are doing and why)
  2. The objects and their positions
  3. The place and your opinion of it

Odkaz na zdroj fotografie (str. 7): https://www.cambridgeenglish.org/images/563311-B1-Preliminary-for-Schools-Speaking-Part-2.pdf

Ilustrace očekávaného výkonu:

There is a woman and a girl in the photo. They look like a mother and her daughter. The girl can be fourteen or fifteen years old. She’s wearing a dress. Her mother is wearing trousers and a T-shirt. They’re making a cake together. The girl is breaking eggs into flour and her mother is helping her. I can see flour, eggs, a knife and an iPad on the table. There are chairs around the table. I like the kitchen because it is large, clean and bright.


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Popíše konkrétní osobu, věc, místo, událost nebo situaci na fotografii nebo ze svého života. Při popisu se zaměřuje na relevantní prvky a snaží se mezi nimi popsat vztah (např. uvede možné důvody určité emoce nebo reakce).
  • Na základě podnětu nebo samostatně popíše osoby, věci a situace na fotografii. 
  • Popíše své oblíbené místo.
  • Popíše událost, které se účastnil.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Fotografie

Žák samostatně a dostatečně detailně popíše osoby, věci a činnosti na fotografii. Kromě zjevných skutečností (např. vzhled a emoce osob) popisuje některé abstraktní prvky dané situace (např. pravděpodobný důvod emocí). Samostatně popíše další relevantní okolnosti, např. atmosféru místa nebo situace. V případě potřeby učitel poskytuje podporu formou obecněji formulovaných otázek a pokynů, např. „Co ještě vidíš?“, „Proč si to myslíš?“, „Popiš její vzhled.“

Kritéria hodnocení:

  • Obsah: Žák samostatně popíše klíčové skutečnosti na fotografii, v případě potíží umí reagovat na pomocné otázky nebo podněty.
  • Jazyková správnost: Žák používá slovní zásobu a gramatické struktury odpovídající úrovni B1, případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
  • Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle přibližně 1 minutu, jeho řeč má logickou strukturu a je srozumitelná. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou přirozené.

Zadání pro žáka:

Look at the photo. Talk about it for 1 minute.

Odkaz na zdroj fotografie (str. 7):

https://www.cambridgeenglish.org/images/563311-B1-Preliminary-for-Schools-Speaking-Part-2.pdf

Ilustrace očekávaného výkonu:

In the picture, I can see two women. They’re in the kitchen. They can be a mother and a daughter. I think the mother is teaching the daughter how to make a cake. The girl is breaking an egg…She looks concentrated. Her mother is standing next to her, she may be giving her some advice. They are both smiling, I think that’s a nice experience and fun for them. Hmm… There’s some flour, an iPad with the recipe, a knife and some cooking things on the table. The kitchen looks clean and it’s quite modern. In the background, there are kitchen…kitchen cupboards and an oven. There’s a teapot and scales on the kitchen worktop.