Popíše věci, osoby, místa, situace a události.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Jednoduše popíše osobu, věc, místo a událost na fotografii nebo ze svého života s využitím poskytnuté slovní zásoby a podpůrných otázek.
- Sděluje základní informace bez rozvíjení detailů.
- V případě potřeby reaguje na jednoduché otázky učitele.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Fotografie
Žák jednoduše popíše osoby, věci a činnosti na fotografii. S pomocí slovní nápovědy a podpůrných otázek identifikuje několik klíčových prvků fotografie, vyjádří vlastní názor na konkrétní prostředí a jednoduchým způsobem názor zdůvodní. V případě potřeby učitel poskytuje pomoc ve formě zjišťovacích a dichotomických otázek, např. „Je to bratr a sestra?“, „Jsou v kuchyni nebo v obývacím pokoji?“, „Dělá koláč?“
Kritéria hodnocení:
- Obsah: Žák identifikuje a popíše alespoň 3 různé skutečnosti (osoby, věci, činnosti) na fotografii a odpoví na návodné otázky týkající se osob, věcí, činností a příp. místa.
- Jazyková správnost: Žák používá jednoduché fráze a slovní zásobu, odpovídající tématu fotografie, na úrovni A1-A2. Jazykové chyby nesnižují porozumění popisu základních skutečností.
Zadání pro žáka:
- Read the words.
- Circle the things you can find in the kitchen: BEDS, COOKER, CUPBOARDS, FLOUR, SALT
- Circle the activities you can see in the kitchen: BREAK AN EGG, BRUSH YOUR TEETH, MAKE A CAKE, TAKE A SHOWER, TAKE OFF YOUR SHOES
- Look at the photo. Answer the questions. Use simple words and sentences.
- Who is in the photo?
- Where are they?
- What are they doing?
- What objects can you see?
- Do you like the place? Say why in one sentence.
Odkaz na zdroj fotografie (str. 7): https://www.cambridgeenglish.org/images/563311-B1-Preliminary-for-Schools-Speaking-Part-2.pdf
Ilustrace očekávaného výkonu:
ad 1) Things in the kitchen: COOKER, CUPBOARDS, FLOUR, SALT
Activities in the kitchen: BREAK AN EGG, MAKE A CAKE
ad 2) There is a woman and a girl. They are in the kitchen. They are standing. The girl is making a cake. There’s one table and two chairs. I can see flour, eggs and an iPad. I like the kitchen. It’s nice and big.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Popíše osobu, věc, místo a událost na fotografii nebo ze svého života s využitím podpůrných otázek.
- Samostatně sděluje některé detaily a vztahy mezi popisovanými prvky.
- V případě potřeby reaguje na doplňující otázky učitele.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Fotografie - na základě textové osnovy
Žák na základě textové osnovy popíše osoby, věci a činnosti na fotografii. Snaží se interpretovat některé jednoduché vztahy mezi popisovanými prvky (jak spolu souvisí, jaký mají účel aj.), formuluje svůj názor na prostředí a podpoří ho argumentem. V případě potřeby učitel poskytuje pomoc formou konkrétněji formulovaných otázek, např. „Kde je sporák?“, „Jaké věci jsou na stole?“, „Proč pečou koláč spolu?“
Kritéria hodnocení:
- Obsah: Žák identifikuje a popíše alespoň 5 různých skutečností (osoby, věci, činnosti) na fotografii a vyjádří vztah mezi některými popisovanými prvky (např. co konkrétní osoba používá a proč). V případě potíží umí reagovat na doplňující otázky.
- Jazyková správnost: Žák používá slovní zásobu a gramatické struktury odpovídající úrovni A2-A2+. Případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
- Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle minimálně 30 vteřin, jeho řeč má převážně logickou strukturu a je srozumitelná. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou většinou přirozené.
Zadání pro žáka:
Look at the photo. Talk about it for 30 seconds. Talk about:
- The people (their appearance, clothes, what they are doing and why)
- The objects and their positions
- The place and your opinion of it
Odkaz na zdroj fotografie (str. 7): https://www.cambridgeenglish.org/images/563311-B1-Preliminary-for-Schools-Speaking-Part-2.pdf
Ilustrace očekávaného výkonu:
There is a woman and a girl in the photo. They look like a mother and her daughter. The girl can be fourteen or fifteen years old. She’s wearing a dress. Her mother is wearing trousers and a T-shirt. They’re making a cake together. The girl is breaking eggs into flour and her mother is helping her. I can see flour, eggs, a knife and an iPad on the table. There are chairs around the table. I like the kitchen because it is large, clean and bright.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Popíše konkrétní osobu, věc, místo, událost nebo situaci na fotografii nebo ze svého života. Při popisu se zaměřuje na relevantní prvky a snaží se mezi nimi popsat vztah (např. uvede možné důvody určité emoce nebo reakce).
- Na základě podnětu nebo samostatně popíše osoby, věci a situace na fotografii.
- Popíše své oblíbené místo.
- Popíše událost, které se účastnil.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Fotografie
Žák samostatně a dostatečně detailně popíše osoby, věci a činnosti na fotografii. Kromě zjevných skutečností (např. vzhled a emoce osob) popisuje některé abstraktní prvky dané situace (např. pravděpodobný důvod emocí). Samostatně popíše další relevantní okolnosti, např. atmosféru místa nebo situace. V případě potřeby učitel poskytuje podporu formou obecněji formulovaných otázek a pokynů, např. „Co ještě vidíš?“, „Proč si to myslíš?“, „Popiš její vzhled.“
Kritéria hodnocení:
- Obsah: Žák samostatně popíše klíčové skutečnosti na fotografii, v případě potíží umí reagovat na pomocné otázky nebo podněty.
- Jazyková správnost: Žák používá slovní zásobu a gramatické struktury odpovídající úrovni B1, případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
- Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle přibližně 1 minutu, jeho řeč má logickou strukturu a je srozumitelná. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou přirozené.
Zadání pro žáka:
Look at the photo. Talk about it for 1 minute.
Odkaz na zdroj fotografie (str. 7):
https://www.cambridgeenglish.org/images/563311-B1-Preliminary-for-Schools-Speaking-Part-2.pdf
Ilustrace očekávaného výkonu:
In the picture, I can see two women. They’re in the kitchen. They can be a mother and a daughter. I think the mother is teaching the daughter how to make a cake. The girl is breaking an egg…She looks concentrated. Her mother is standing next to her, she may be giving her some advice. They are both smiling, I think that’s a nice experience and fun for them. Hmm… There’s some flour, an iPad with the recipe, a knife and some cooking things on the table. The kitchen looks clean and it’s quite modern. In the background, there are kitchen…kitchen cupboards and an oven. There’s a teapot and scales on the kitchen worktop.