Komunikuje o svých potřebách a zjišťuje si potřebné informace.

JJK-AJA-003-ZV9-015
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Vyjádří své potřeby jen základními frázemi nebo jednotlivými slovy, často s podporou učitele, na otázky reaguje jednoduše a krátce, při získávání potřebných informací potřebuje dopomoc či podporu.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Telefonát

Kritéria hodnocení: 

  • Obsah: Žák reaguje vhodně, klade otázky a na otázky odpovídá.
  • Jazyková správnost: Jednotlivé výměny hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni A1-A2, případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
  • Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou většinou přirozené.

Zadání pro žáka:

Prepare a phone call to the hotel with your classmate. One of you is a receptionist, the second is a guest. Ask about a room for one week for two people, don´t order it, say thank for the information. 

Use the sentences:

Pupil A: A guest:

  • Have you got a free room for …?
  • I´d like …
    • … a single room
    • … a double room
    • … a twin-bedded room
    • … with a bath/a shower
    • … for two nights
    • … till tomorrow/Friday
  • How much is a … room per night?
  • How much is it for one day/a week?
  • Does the price include breakfast/service?

Pupil B: A receptionist:

  • What kind of room would you like?
  • How long will you stay here?
  • For how long?
  • When? 

Odkaz: https://dum.rvp.cz/materialy/in-a-hotel.html

Ilustrace očekávaného výkonu: 

Phone call:

  • Pupil B (Receptionist): Good morning. How can I help you?
  • Pupil A (Guest): I´d like a room for two people for one week.
  • Receptionist: When?
  • Guest: Next month, the second week.
  • Receptionist: O.K. Would you prefer a double room or a twin-bedded room?
  • Guest: A twin-bedded room.
  • Receptionist: O.K. It´s not a problem. 
  • Guest: How much is it for one day?
  • Receptionist: 65 pounds.
  • Guest: Does the price include breakfast?
  • Receptionist: Yes, of course.
  • Guest: So, thank you for the information. Goodbye.
  • Receptionist: You´re welcome. Goodbye.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Vyjádří své potřeby a vyžádá si informace v běžných situacích, a to s minimální podporou. 
  • Klade otázky a většinou reaguje tak, aby získal potřebné informace, i když jeho projev může být občas váhavý nebo nepřesný, zvláště při složitějších situacích.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Rozhovor na recepci

Kritéria hodnocení: 

  • Obsah: Žák reaguje vhodně, klade otázky a na otázky odpovídá.
  • Jazyková správnost: Jednotlivé výměny hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni A2-A2+, případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
  • Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou většinou přirozené.

Zadání pro žáka: 

Prepare a dialogue „at the reception“ desk with your classmate. One of you is a receptionist, the second is a guest. You need a room for one week for two people with breakfast and a shower. 

At the reception desk – check in:

Pupil A: A guest:

  • Have you got a vacant room for …?
  • I´d like …
  • … a single room
  • … a double room
  • … a twin-bedded room
  • … with a bath/a shower
  • … for two nights
  • … till tomorrow/Friday
  • How much is a … room per night?
  • How much is it for one day/a week?
  • Does the price include breakfast/service?
  • I´ll take it.

Pupil B: A receptionist:

  • What kind of room would you like?
  • How long will you stay here?
  • For how long?
  • You have to check in.
  • Fill in this form, please.
  • Your room is on the first floor.
  • Your room number is …
  • Here is the hotel card and the key.
  • If you need anything, please use the telephone in your room and call the reception desk.

Odkaz: https://dum.rvp.cz/materialy/in-a-hotel.html

Ilustrace očekávaného výkonu: 

At the reception desk: Check in:

  • Receptionist: Good morning. How can I help you?
  • Guest: I´d like a room with a shower for two people.
  • Receptionist: O.K. How long will you stay here? Would you prefer a double room or a twin-bedded room?
  • Guest: For one week. A twin-bedded room. Does the price include breakfast?
  • Receptionist: Yes, of course. Would you prefer the first floor or the tenth floor?
  • Guest: The tenth floor. 
  • Receptionist: Fill in this form, please.
  • Guest: Here it is.
  • Receptionist: Your room number is 654. Here is the hotel card and the key.
  • Guest: Thank you.
  • Receptionist: You´re welcome. Have a nice stay in our hotel. Goodbye.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Jasně vyjadřuje své potřeby a dokáže si samostatně vyžádat potřebné informace, pokládá otázky a reaguje na odpovědi tak, aby potřebné informace získal.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Kritéria hodnocení: 

  1. Obsah: Žák reaguje vhodně, klade otázky a na otázky odpovídá.
  2. Jazyková správnost: Jednotlivé výměny hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni B1, případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
  3. Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou většinou přirozené.

Řešení problému s recepční/m

Zadání pro žáka: 

Problem situation:

Prepare a dialogue with your classmate. One of you is a receptionist, the second is a guest. You have to solve a problem. You are staying on the tenth floor and the lift is out of order. You have a swallen ankle and it´s not possible for you to go on foot. Ask for help (Where is the hospital and when are they going to repair the lift?).

Use the sentences:

Pupil A: A guest:

  • Could you give me …?
  • The … isn´t working/is out of order.
  • The … is broken.
  • I need someone to fix it.

Pupil B: A receptionist:

  • I am sending someone up to have a look.

Odkaz: https://dum.rvp.cz/materialy/in-a-hotel.html

Ilustrace očekávaného výkonu: 

Problem situation - Dialogue:

  • Pupil A (Guest): Excuse me, could you please help me?
  • Pupil B (Receptionist): Of course! How can I help you?
  • Guest: The elevator is not working. I'm on the tenth floor and my ankle is swollen so I can't walk.
  • Receptionist: I'm really sorry! The elevator is currently out of service. I understand how hard it must be for you.
  • Guest: Yes, it is quite painful. I need someone to fix it. Don't know when the repairs will be?
  • Receptionist: I'm not sure of the exact time, but I can find out for you. I'm sending someone up to check the elevator right now.
  • Guest: Thank you! Can you also tell me where the nearest hospital is? I may need to get my ankle checked.
  • Receptionist: The nearest hospital is only a few blocks away. I can arrange a taxi to take you there as soon as possible.
  • Guest: That would be great! Thank you for your help.
  • Receptionist: You're welcome! I'll have someone check the elevator soon. Please hold on! Thank you for your patience!