Vyjádří své pocity a na vyjádřené pocity ostatních adekvátně reaguje.

JJK-AJA-003-ZV9-017
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Žák vyjádří své pocity pouze základními slovy nebo jednoduchými frázemi, při vyjadřování emocí je jeho projev často nepřesný nebo váhavý, na pocity druhých jednoduše reaguje.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Pocity - situace

Kritéria hodnocení: 

  • Obsah: Žák vyjadřuje své pocity v různých situacích, případně krátce zareaguje. 
  • Jazyková správnost: Jednotlivé výměny hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni A1-A2.

Zadání pro žáka: 

Write/Tell a short sentence expressing your feelings about the situations on the card. Your classmate can add his/her reaction.

  1. I lost my favourite toy yesterday.
  2. I got a new pet.
  3. I won a prize at school.
  4. I had a fight with my best friend.
  5. I went to a birthday party.
  6. My pet is sick.
  7. I got a new video game.
  8. I moved to a new house.
  9. I visited my grandparents.
  10. I didn't do well on a test.
  11. I learned how to ride a bike.
  12. I saw a scary movie.
  13. I made a new friend.
  14. I lost my favorite book.

Ilustrace očekávaného výkonu: 

For example:

  • "I am sad because I lost my toy yesterday."
    •  I can understand it./ I am sorry about it.
  • "I am happy because I got a new pet."
    • It´s super.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Dokáže vyjádřit své pocity pomocí jednoduchých vět a základních jazykových prostředků. 
  • S menší podporou dokáže reagovat i na pocity ostatních. 
  • Při vyjadřování emocí jeho projev občas obsahuje nepřesnosti nebo váhání, zejména u složitějších pocitů.

 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Komiks

Kritéria hodnocení: 

  • Obsah: Žák vyjadřuje své pocity v různých situacích a na pocity druhých vhodně reaguje.
  • Jazyková správnost: Jednotlivé výměny hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni A2-A2+.

Zadání pro žáka: 

Choose one situation and make a short story (comics). Write simple dialogues into your story (comics). The dialogues should include expressions of feelings and reactions to them. Show support, understanding, or encouragement in your characters' reactions. 

Situations:

  1. Character 1: “I am sad because I have lost my favourite book.”
    • Character 2: …………………………...
  2. Character 1: “I am excited because I got an A on my test!”
    • Character 2: …………………………...
  3. Character 1: “I am nervous about the school play tonight.”
    • Character 2: …………………………...
  4. Character 1: “I am happy because I made a new friend today.”
    • Character 2: …………………………...
  5. Character 1: “I am proud because I have just finished my project.”
    • Character 2: …………………………...

Ilustrace očekávaného výkonu: 

Comics - for example:

  • Character 1: "I am sad because I have lost my favourite book."
    • Character 2: "I'm sorry to hear that. I can help you look for it."
  • Character 1: "I am excited because I got an A on my test!"
    • Character 2: "That's amazing! Congratulations! You worked really hard for it."
  • Character 1: "I am nervous about the school play tonight."
    • Character 2: “Don't worry. You'll do great! I'll be cheering for you.”
  • Character 1: "I am happy because I made a new friend today."
    • Character 2: “That's wonderful! I'm so glad for you. What's his/her name?”
  • Character 1: "I am proud because I have just finished my project."
    • Character 2: "Great job! Now you can relax and enjoy your weekend."

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vhodně vyjádří své pocity pomocí jazykových prostředků. 
  • Vyjadřuje své pocity ústní i písemnou formou a na pocity druhých adekvátně reaguje.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Kritéria hodnocení: 

  • Obsah: Žák vyjadřuje své pocity v různých situacích.
  • Jazyková správnost: Jednotlivé výpovědi hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni B1.

Důležité momenty ve škole

Zadání pro žáka: 

You are at the end of your studies at primary school. Choose some important moments from your school attendance and comment on them. Look at the photos and try to express your feelings in those situations.

Odkaz: https://clanky.rvp.cz/clanek/23923/MY-SCHOOL-YEAR.html

Ilustrace očekávaného výkonu: 

Important Moments in My Primary School (describing the photos)

  1. First Day of School: I remember feeling both excited and nervous on my first day of primary school. I didn't know anyone and everything was new. Meeting my first teacher, Ms. Novak, made me feel more comfortable. She was kind and always had a smile. I felt happy.
  2. First Sports Day: Sports Day in my third grade was amazing! I participated in the 100-meter race. Although I didn't win, the cheering from my classmates and the sense of team spirit were unforgettable. It made me realize how much fun school events can be.
  3. Class Trip to the Zoo: In my fourth grade, our class went on a trip to the zoo. It was an exciting day filled with learning and fun. I remember seeing the lions up close and being fascinated by the different animals. It was a great way to bond with my friends outside the classroom.
  4. Science Fair: The Science Fair in my fifth grade was one of my proudest moments. I worked hard on a volcano project with my friend, Eva. When our project erupted perfectly in front of everyone, we were thrilled. It was a great feeling to see our hard work pay off.