Zprostředkuje dílčí informace uvedené v mluveném a psaném textu a ve vizuálních materiálech.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Zprostředkuje dílčí informace uvedené v mluveném a psaném textu či vizuálních materiálech z cílového jazyka do češtiny či OMJ.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Statistika
Žák zprostředkuje česky či v OMJ dílčí informace uvedené ve vizuálním materiálu (statistice), který je v cílovém jazyce.
Kritéria hodnocení:
- Dosažení komunikačního cíle: Žák identifikuje požadované informace ve zdrojovém textu psaném v cílovém jazyce a zprostředkuje je v češtině či OMJ. Nejedná se o doslovný překlad, klíčové je zde předání informací tak, aby byly srozumitelné pro adresáta (text lze parafrázovat, zhutnit, opsat apod.).
Mediační aktivita probíhá ústní formou.
Zadání pro žáka:
Pracuješ se spolužákem na projektu o volném čase teenagerů a napadne tě zapátrat po informacích v anglicky psaných zdrojích. Najdeš statistiku, která tě zaujme. Nastuduj si ji a údaje, které považuješ za nejzajímavější či překvapivé zprostředkuj česky nebo v jiném jazyce (OMJ) spolužákovi.
Odkaz na zdrojový text: https://www.mekkographics.com/how-do-teenagers-spend-their-time/
Ilustrace očekávaného výkonu: žák si vybere pro něj nejzajímavější či překvapivé informace ze statistiky a zprostředkuje je česky nebo v OMJ.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Zprostředkuje dílčí informace uvedené v mluveném a psaném textu či vizuálních materiálech z češtiny či OMJ do cílového jazyka.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Údaje z článku (ČJ - AJ)
Žák zprostředkuje dílčí informace uvedené v psaném textu (novinový článek) z češtiny či OMJ do cílového jazyka.
Kritéria hodnocení:
- Dosažení komunikačního cíle: Žák identifikuje požadované informace ve zdrojovém textu psaném v českém jazyce či v OMJ a zprostředkuje je v cílovém jazyce. Nejedná se o doslovný překlad, klíčové je zde předání informací tak, aby byly srozumitelné pro adresáta (text lze parafrázovat, zhutnit, opsat apod.).
- Jazyková správnost: Písemný projev žáka v cílovém jazyce hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni A2-A2+, přičemž gramatická správnost tvoří pouze doplňkovou složku celkového hodnocení.
Mediační aktivita probíhá písemnou formou.
Zadání pro žáka:
Pracuješ se spolužákem na projektu do angličtiny, který se týká volného času teenagerů. Najdeš článek, který sice není v angličtině, ale přijde ti zajímavý a chceš některé údaje zabudovat do vaší společné prezentace. Najdi v textu dvě pasáže obsahující přínosné či překvapivé informace a zapiš je anglicky v bodech tak, aby se daly použít do vaší prezentace (max. dva slidy).
Odkaz na zdrojový text: https://www.forum24.cz/jak-dnes-mladi-travi-volny-cas-2/
Ilustrace očekávaného výkonu:
Žák zapíše v cílovém jazyce dvě dílčí informace, které identifikoval v textu, který je psaný česky popř. v OMJ. Rozsah jeho písemného projevu odpovídá dvěma slidům v prezentaci (2-3 body na slide).
Úroveň: Splněno
Popis:
- Zprostředkuje konkrétní informace uvedené v mluveném a psaném textu a zprostředkuje informace zobrazené ve vizuálních materiálech.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Údaje z článku (AJ - AJ)
Žák zprostředkuje v cílovém jazyce konkrétní informace uvedené v textu, který je napsán v cílovém jazyce. Mediační aktivita probíhá ústní formou.
Kritéria hodnocení:
- Dosažení komunikačního cíle: Žák identifikuje informace ve zdrojovém textu a zprostředkuje je v cílovém jazyce. Jedná se o vnitrojazykovou mediaci, hodnotí se kvalita parafráze původního textu, použití opisu, případného vysvětlení nebo naopak zhutnění textu.
- Jazyková správnost v případě mediace do cílového jazyka: Ústní projev žáka hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni B1, přičemž gramatická správnost tvoří pouze doplňkovou složku celkového hodnocení.
Zadání pro žáka:
Pracuješ se spolužákem na projektu do angličtiny, který se týká volného času teenagerů. Přečti si článek a vyber informace, které bys chtěl do prezentace zabudovat. Spolužák tě vyzve, ať tyto informace zformuluješ svými slovy a zkusíš si je „nanečisto“ odprezentovat před ním.
Odkaz na zdrojový text: https://www.dizh.uzh.ch/en/2024/12/05/how-young-people-spend-their-free-time/
Ilustrace očekávaného výkonu:
Žák v cílovém jazyce ústně zprostředkuje vybrané informace z textu, který je napsán v cílovém jazyce. Hovoří svými slovy, ze zdrojového textu přebírá výhradně dílčí slovíčka, nikoliv celé jazykové konstrukce či věty.