Komunikuje jednoduchým způsobem pomocí základních vzorových výrazů pro každodenní situace, včetně jednoduchých otázek a odpovědí.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- seznámí se s otázkami a pokyny v cílovém jazyce a nacvičuje intonaci s ohledem na typ otázky
- odpovídá podle vzoru na jednoduché otázky, pokyny a instrukce v cílovém jazyce
Ilustrace
Krátký textový popis:
Nj, FJ
Krátký textový popis:
- Zadání: Prohlédni si fotografie a přiřaď k nim dialog. Se spolužákem ve dvojici jeden z dialogů nacvičte a prezentuje ve třídě.
- Realizace a hodnocení:
- splnění daného rozsahu
- obsah sdělení
- jazykovou správnost
Ilustrativní úloha
Žák si prohlédne fotografie a ke každé přiřadí relevantní dialog. Poté si jeden s dialogů vybere a ve dvojici se spolužákem jej natrénuje.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- jednoduše komunikuje za pomocí jednoduchých otázek a na podobné otázky i odpovídá - zapojuje se do úkolů, které vyžadují interakci a dotazování, například tvoří otázky ke známým informacím z okruhu osvojovaných témat
Ilustrace
Krátký textový popis:
Nj
- Zadání: Reaguj na jednoduché výpovědi Kláry. Dokonči věty.
- Realizace a hodnocení:
- splnění daného rozsahu
- obsah sdělení
- jazykovou správnost
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je reagovat na jednoduché výpovědi Kláry (viz zdroj). A dokončit věty.
Transkripce:
Klára - du
1. Hallo!
________________________, Klara!
2. Wie geht´s?
Danke, ______________________.
3. Kommst du zu der Party von Eva?
Ja, _______________________.
4. Vielen Dank für dein Geschenk.
Nichts ___________________.
5. Ich kann nicht kommen, ich bin krank.
Das tut ____________________________.
6. Alles ist schon fertig.
_____________________ für deine Hilfe.
7. Ich muss schon leider gehen. Bis bald!
Okay, __________________________!
Příklad řešení:
1. Hallo!
- Hallo, Klara!
2. Wie gehts?
- Danke, es geht.
3. Darf ich etwas fragen?
- Ja, natürlich.
4. Vielen Dank für dein Geschenk.
- Nichts zu danken.
5. Ich kann nicht kommen, ich bin krank.
- Das tut mir wirklich sehr leid.
6. Alles ist schon fertig.
-Vielen Dank für deine Hilfe.
7. Ich muss schon leider gehen. Bis bald!
- Okay, tschüs!
Zdroj:
(metodické komentáře 2016 pro Nj, str. 67 v materiálu samotném, str.72 v pdf)
Fj
Krátký textový popis:
- Zadání: Odjel jsi s přáteli do Francie na prázdniny a hrajete volejbal. Míč odlétl daleko a přináší ti ho dospělý/dospělá Francouz/Francouzka. Zareaguj zdvořile.
Např.: A: Salut, ça va? A: Quel âge tu-as? A: Vous êtes allemands? A: Depuis quand vous êtes ici? A: Voilà, ton ballon. A: Bonne journée.
- Realizace a hodnocení:
- splnění daného rozsahu
- obsah sdělení
- jazykovou správnost
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je reagovat zdvořile v situaci, kdy mu dospělý Francouz nebo dospělá Francouzka přinese míč.
Příklad řešení:
Např.: A: Salut, ça va? A: Quel âge tu-as? A: Vous êtes allemands? A: Depuis quand vous êtes ici? A: Voilà, ton ballon. A: Bonne journée.
B: Bonjour, oui, ça va bien. B: J’ai seize ans. B: Non, nous sommes tchèques. B: Depuis trois jours. B: Merci beaucoup. B: Au revoir
Zdroj:
(metodické komentáře 2016 pro Fj, str. 89 v materiálu samotném, str. 94 v pdf)
Úroveň: Splněno
Popis:
- Zapojí se do krátkého rozhovoru o probíraných tématech, používá základní vzorové výrazy a klade jednoduché otázky, hovoří o svých zálibách, škole nebo rodině v jednoduchých větách.
- Používá základní vzorové výrazy pro každodenní situace a odpovídá na jednoduché otázky a pokyny.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Nj
- Zadání: Odpověz ústně na otázky.
2. Učitel hodnotí:
- splnění úkolu
- obsah sdělení
- jazykovou správnost
Odkaz Nj
(metodické komentáře 2016 pro Nj, str. 73-74 v materiálu samotném, str. 79 v pdf)
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je odpovědět ústně pravdivě celou větou na kladené otázky.
Ve škole máte návštěvu žáků z partnerské školy. Tvoji noví kamarádi by se o tobě rádi dozvěděli některé informace. Odpověz na otázky.
1. Wann feierst du deinen Geburtstag?
2. Wie alt ist deine Oma?
3. Um wie viel Uhr beginnt der Unterricht?
4. Was magst du in der Schule nicht so sehr?
5. Welche Sprachen sprichst du?
6. Was isst du gern?
7. Was macht deine Familie am Wochenende?
8. Möchtest du ein Haustier haben? Welches?
Řešení: individuální řešení (viz odkaz)
Fj
- Zadání: Prohlédni si obrázek a odpověz na ústně na otázky, které ti učitel ústně klade.
2. Učitel hodnotí:
- splnění úkolu
- obsah sdělení
- jazykovou správnost
Odkaz FJ https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/20681/METODICKE-KOMENTARE-KE-STANDARDUM-PRO-ZAKLADNI-VZDELAVANI-CIZI-JAZYK.html (metodické komentáře 2016 pro Fj, str. 102 v materiálu samotném, str. 107 v pdf)
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je přečíst si zadání a prohlédnout si obrázek (viz odkaz) a odpovědět ústně pravdivě celou větou na kladené otázky.
Pozorně si prohlédni obrázek třídy (viz odkaz) a odpověz na otázky svého učitele / své učitelky.
• Est-ce que le livre est sur la table?
• Est-ce que les garçons sont à gauche?
• Est-ce que le tableau noir est au milieu?
• Est-ce que l’ordinateur est sous la table?
• La fenêtre est à gauche ou à droite?
Řešení:
Oui, il est sur la table. Il y a des garçons à gauche et à droite aussi. Oui, il est au milieu. Non, il est sur la table. Elle est à gauche.