Zprostředkuje ostatním informace z krátkých rozhovorů nebo jednoduchých ilustrovaných textů, návodů, tabulí nebo nápisů mezi dvěma různými jazyky nebo v rámci jednoho jazyka
Úroveň: Na začátku
Popis:
- předá hlavní informaci za pomoci zjednodušení
- zprostředkuje z dílčích izolovaných informací, grafů, diagramů či psaných textů (informační letáky, jídelní lístek) informace z cizího jazyka do mateřštiny popř. z mateřštiny do cizího jazyka
Ilustrace
Krátký textový popis:
NJ
- Zadání: Jsi s rodiči na výletě v Berlíně, hlavním městě Německa. Napiš své kamarádce/svému kamarádovi, kde jsi. Nezapomeň na oslovení, závěrečný pozdrav a podpis. Napiš 4 věty. Kamarád tě poté omluví ve škole - učiteli v cílovém jazyce řekne, proč chybíš.
2. Realizace a hodnocení:
- splnění úkolu
- obsah sdělení
- jazyková správnost
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je napsat krátký e-mail kamarádovi, ve kterém napíše, že je v Berlíně, hlavním městě Německa. Spolužák ho poté omluví ve třídě - učiteli podá základní informaci o důvodu spolužákovy absence.
Řešení: Individuální
Fj
Krátký textový popis
- Zadání: Jsi s rodiči na výletě v Paříži, hlavním městě Francie. Napiš své kamarádce/svému kamarádovi e-mail, kde jsi. Nezapomeň na oslovení, závěrečný pozdrav a podpis. Napiš 4 věty. Kamarád tě poté omluví ve škole - učiteli v cílovém jazyce řekne, proč chybíš.
- Realizace a hodnocení:
- splnění úkolu
- obsah sdělení
- jazyková správnost
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je napsat krátký e-mail kamarádovi, ve kterém napíše, že je v Paříži, hlavním městě Francie. Spolužák ho poté omluví ve třídě - učiteli podá základní informaci o důvodu spolužákovy absence.
Řešení: Individuální
Úroveň: Na cestě
Popis:
- shrne hlavní body z návodu nebo článku za účelem vytvoření jiného zjednodušeného textu
- zprostředkuje klíčové informace z psaných a mluvených textů (rozhovorů) z cizího jazyka do mateřštiny popř. z mateřštiny do cizího jazyka
Ilustrace
Krátký textový popis:
Nj
- Zadání: Poraď spolužákovi, jaké suroviny bude potřebovat na palačinky - vytáhni informace z popisu práce v receptu.
- Realizace a hodnocení:
- splnění daného rozsahu
- obsah sdělení
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je poradit spolužákovi, jaké suroviny bude potřebovat na palačinky. Informace by měl zjistit z popisu práce v následujícím receptu.
Text: Rezept für Pfannkuchen
- Mehl und Milch mischen:
- Nimm 200 g Mehl und 300 ml Milch.
- Mische beides mit einem Mixer, bis es keine Klümpchen mehr gibt.
- Eier, Wasser und Salz dazugeben:
- Gib 3 Eier, 1 Esslöffel Mineralwasser und eine Prise Salz dazu.
- Alles gut verrühren.
- Teig ruhen lassen:
- Stell den Teig für 10-30 Minuten in den Kühlschrank.
- Pfannkuchen braten:
- Erhitze 1 Teelöffel Öl in einer Pfanne.
- Gib etwas Teig in die Pfanne und verteile ihn.
- Pfannkuchen wenden:
- Backe den Pfannkuchen 1 Minute, bis oben kein roher Teig mehr ist.
- Wende den Pfannkuchen und backe ihn noch 30 Sekunden.
- Fertig:
- Nimm den Pfannkuchen aus der Pfanne.
- Gib wieder etwas Öl in die Pfanne und brate den nächsten Pfannkuchen.
Viel Spaß beim Kochen!
Řešení: Zutaten (Ingredience):
- 200 g Mehl
- 300 ml Milch
- 3 Eier
- 1 EL Mineralwasser
- 1 Prise Salz
- Pflanzenöl
Fj
Krátký textový popis:
- Zadání: Poraď spolužákovi, jaké suroviny bude potřebovat na makronky - vytáhni informace z popisu práce v receptu.
- Realizace a hodnocení:
- splnění daného rozsahu
- obsah sdělení
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je poradit spolužákovi, jaké suroviny bude potřebovat na makronky. Zjistí je z popisu práce v následujícím receptu.
Text: Faire chauffer le four à 130 degrés Celsius. Râper des amandes. Mettre une pincée de sel dans les blancs d ´oeufs et les battre en neige. Ajouter du sucre, des amandes, de la cannelle, de l ´huile. Mélanger lentement tout ensemble. Mettre le papier cuisson sur la plaque en métal. Puis avec 2 cuillères à café former des petits pas sur la plaque en métal. Mettre au four pour 35 minutes. Laisser refroidir.
Řešení:
Ingrédients (Ingredience):
- Amandes râpées (strouhané mandle)
- Une pincée de sel (špetka soli)
- Blancs d'œufs (bílky)
- Sucre (cukr)
- Cannelle (skořice)
- Huile (olej)
Úroveň: Splněno
Popis:
- Předá ostatním základní informace z různých zdrojů (např. rozhovorů, textů, obrázků), například vytvoří stručný report nebo prezentaci, která shrnuje informace z několika zdrojů.
- Ústně nebo písemně zprostředkuje základní informace mezi dvěma jazyky, například přeloží relevantní kontext nebo vysvětlení.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Nj
- Zadání: Zprostředkuj ostatním informace.
2. Učitel hodnotí:
- splnění úkolu
- obsah sdělení
- jazykovou správnost
Odkaz NJ
https://clanky.rvp.cz/clanek/23488/JAZYKOVA-MEDIACE-VE-VYUCE-CIZICH-JAZYKU-JIZ-OD-UROVNE-A1.html
https://dum.rvp.cz/materialy/in-der-unterkunft-jazykova-mediace-ve-vyuce-nemciny-a2.html
Ilustrativní úloha
V této úloze si žáci mimo jiné vyzkoušejí roli mediátora v komunikaci mezi německy mluvícím poskytovatelem ubytování a česky mluvícími rodiči.
Česká rodina přijíždí na dovolenou do Štýrského Hradce v Rakousku (Graz), kde má rezervovaný apartmán v soukromí. Po příjezdu za rodiči přijde hostitel, který mluví pouze německy. Rodiče, kteří němčinu neovládají, požádají syna/dceru, aby z promluvy hostitele zprostředkoval ty nejdůležitější údaje. Rozdělte si role a situaci si zahrajte.
A/ Deutschsprachige/r Gastgeber/in (DE) Du begrüßt die Gäste und bist bereit ihre Fragen zu beantworten. Du fragst, ob ihnen das Appartement gefällt und alles in Ordnung ist. Du bietest den Gästen Fahrräder zum Ausleihen (inkl. Fahrradhelme) an. Du bittest die Gäste, das Formular („Gäste Erhebungsblatt“) auszufüllen. Du informierst die Gäste über die aktuellen Veranstaltungen in der Stadt (Sommerkino, Sportfestival, besondere Stadtführungen etc.)
- tuto roli hraje na úrovni A1 učitel
B/ Syn/dcera jako mediátor/ka (CZ/DE) Nepřekládáš konverzaci doslovně, pouze shrnuješ svými slovy nejdůležitější informace. Snažíš se o to, aby komunikace probíhala v přátelském tónu. Využíváš mobil a překladač. Nemusíš vždy všechno říct dokonale a gramaticky správně. Důležité je, abys mezi hostitelem a rodiči umožnil/a základní komunikaci. Jsi aktivním členem rodiny, zapoj se do rozhovoru (nejsi tlumočník).
C/ Česky mluvící rodič (CZ)
· Umíš pár slovíček německy a při přivítání s hostitelem se je snažíš použít.
· Zajímá tě přístup k internetu (název sítě a heslo).
· Ptáš se, jak je to s parkováním (zda je zdarma před domem, nebo ve dvoře).
· Chceš vědět, kde je nejbližší možnost koupání/plavání (nejlépe aquapark) a restaurace s regionální kuchyní.
Řešení: individuální řešení - zprostředkování komunikace
Fj
- Zadání: Zprostředkuj ostatním informace.
2. Učitel hodnotí:
- splnění úkolu
- obsah sdělení
- jazykovou správnost
Odkaz Fj
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je zprostředkovat ostatním konkrétní informaci (popis situace - viz odkaz).
Pracuj ve dvojici a urči, kdo je kdo (1. host, 2. babička). Připrav se svým spolužákem dialog, poté si situaci zahrajte se svým učitelem, který představuje hostitele.
A/ Host / česky mluvící kluk nebo holka / umí pár slovíček francouzsky (CZ)
Umíš jen několik slov francouzsky, snažíš se je během konverzace s babičkou opakovaně použít. Slova společně vkládáte do krátkých česko-francouzských vět.
- V první větě se pokus vysvětlit, že tvoje zubní pasta zůstala na čerpací stanici.
- Zjisti, jestli si můžeš půjčit zubní pastu, která je na umyvadle v koupelně.
- Zeptej se, kde si můžeš ráno koupit svoji oblíbenou zubní pastu, kterou jsi ztratil/a cestou do Francie.
B/ Babička / v roli mediátorky (CZ/FR)
- Snažíš se jednoduše mluvit s hostem – zeptej se ho nejdřív, jak se má a jak se mu líbí ve Francii. Snažíš se vést konverzaci v přátelském tónu.
- Pokus se zeptat větou (nemusí být úplně gramaticky správná) hosta, co přesně chce. Jsi aktivní člen rodiny a chceš mu pomoci překlenout most mezi tvou francouzskou dcerou hostitelkou a hostem Čechem.
- Poté informuješ jednoduše (aby rozuměl i host) hostitelku o tom, jaký je jeho problém.
Radíš se s hostitelkou, kde si host může ráno koupit v okolí svou oblíbenou pastu.
Roli hostitelky hraje vyučující cizího jazyka. Přichází mezi dvojice, pomáhá, koriguje a nakonec si se studenty vyzkouší v roli hostitele/hostitelky finální rozhovor mezi žákem/žákyní, babičkou a hostitelem/hostitelkou.
Řešení: individuální řešení - zprostředkování komunikace