Zjednodušeně sdělí mezi dvěma různými jazyky nebo v rámci jednoho jazyka základní a předvídatelné pokyny týkající se časů a míst, vyslechnuté či přečtené ve formě krátkých a jednoduchých vět.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- identifikuje klíčové pokyny ve čteném nebo mluveném textu, například při poslechu nebo čtení textu zjistí hlavní pokyny týkající se časů a míst a sdělí je okolí
- zprostředkuje jednoduché instrukce ostatním
Ilustrace
Krátký textový popis:
Nj
- Zadání: Z vysoké budovy pozoruješ svého dědečka pana Brauna, jak se prochází po městě (viz zdroj). Máma vaří v kuchyni. Postupně jí říkej alespoň tři místa, kde všude dědeček zamířil (instrukce, které neumíš říct francouzsky, můžeš říct anglicky).
2. Realizace a hodnocení:
- splnění úkolu
- obsah sdělení
- jazyková správnost
Ilustrativní úloha:
Úkolem žáka je popsat mamince, kudy se po městě pohybuje dědeček, kterého vidí z vysoké budovy. Postupně jí žák řekne alespoň tři místa, kde všude dědeček zamířil (instrukce, které neumí říct francouzsky, může říct anglicky).
Řešení: Individuální
Fj
Krátký textový popis
- Zadání: Provádíš po městě svoji francouzskou kamarádku Marii. Prohlédni si plánek (viz zdroj) a s jeho pomocí jí poraď, jak se někam dostane (instrukce, které neumíš říct francouzsky, můžeš říct anglicky):
2. Realizace a hodnocení:
- splnění úkolu
- obsah sdělení
- jazyková správnost
Ilustrativní úloha:
Úkolem žáka je představit si, že provádí po městě francouzskou kamarádku Marii. Žák si prohlédne plánek (viz zdroj) a s jeho pomocí jí poradí, jak se někam dostane (instrukce, které neumí žák říct francouzsky, může říct anglicky):
a) na nádraží
b) do bazénu
c) do kina
Místo, odkud Marie vychází, je vyznačeno na plánku.
Řešení: Individuální
Zdroj: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67489&view=9832
Úroveň: Na cestě
Popis:
- představí získaná data a údaje z přečteného nebo vyslechnutého textu, například přetlumočí pokyn o čase a místě v rámci jednoduchého sdělení
- zjednodušeně sdělí pokyny mezi dvěma různými jazyky, například přeloží a sdělí základní instrukce ze zadání ostatním
Ilustrace
Krátký textový popis:
Nj
Krátký textový popis:
- Zadání: Tvým úkolem je zahrát si situaci, kdy se s kamarádem bavíš o tom, že byste mohli večer zajít do kina. Třetí kamarád však nedává pozor, protože si čte něco na mobilu. Takže mu společně, nebo každý sám, musíte celý váš předchozí dialog říci formou jednoduchého souhrnu (kino, čas, film, čas setkání, místo setkání).
2. Realizace a hodnocení:
- splnění daného rozsahu
- obsah sdělení
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je zahrát si situaci, kdy se s kamarádem baví o tom, že by mohli večer zajít do kina. Třetí kamarád však nedává pozor, protože si čte něco na mobilu. Společně, nebo každý sám, mu tedy musí celý jejich předchozí dialog shrnout formou jednoduchého souhrnu (kino, čas, film, čas setkání, místo setkání).
Nejdříve si dialog vytvořte a vyzkoušejte nanečisto:
du (žák 1) → dein Freund / deine Freundin (žák 2)
? → Heute gibt es Shreck 3.
Wie ist der Film? → ?
? → Im Kino „Atlas“ neben der Turnhalle.
? → Die Vorstellung fängt um 18.00 Uhr an.
? → Sie kostet 3 Euro.
Wo und wann treffen wir uns? → ?
Řešení: viz B
Žáci nejdříve doplní otázky nebo odpovědi, poté dialogizují.
Poté již úplný dialog natrénujte ve dvojicích.
Wie ist der Film?
→ Heute gibt es Shreck 3.
Wo ist das Kino?
→ Im Kino „Atlas“ neben der Turnhalle.
Wann beginnt die Vorstellung?
→ Die Vorstellung fängt um 18.00 Uhr an.
Wie viel kostet das Ticket?
→ Sie kostet 3 Euro.
Wo und wann treffen wir uns?
→ Wir treffen uns um 17.30 Uhr vor dem Kino „Atlas“.
Nakonec vše jednoduše shrňte svému “nepozornému” kamarádovi.
Příklad řešení:
“Wir möchten ins Kino gehen. Sie zeigen Shreck 3. Das Kino ist „Atlas“ neben der Turnhalle. Wir treffen uns um 17.30 Uhr und die Vorstellung beginnt um 18.00 Uhr.”
Fj
Krátký textový popis:
- Zadání: Je 8 hodin ráno, je první červnové pondělí, jsi v zahraničí - ve Francii a čekáš na prohlídku zámku Fontainebleau, máš koupené vstupenky na 1. prohlídku, ale nevíš v kolik hodin bude ta prohlídka. Najdi v textu příslušný údaj. Popřemýšlej, co bys mohl dělat při čekání na začátek prohlídky.
2. Realizace a hodnocení:
- splnění daného rozsahu
- obsah sdělení
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je najít v textu příslušný údaj. Dále by měl popřemýšlet, co by mohl dělat při čekání na začátek prohlídky.
Text:
Horaires d'ouverture - Le château
Le château est ouvert tous les jours sauf le mardi, le 1er janvier, le 1er mai et le 25 décembre.
D'octobre à mars : de 9h30 à 17h (dernier accès à 16h15).
D'avril à septembre : de 9h30 à 18h (dernier accès à 17h15).
Le parc et les jardins sont ouverts, dans les conditions habituelles, gratuitement.
Le restaurant est ouvert tous les jours pour le déjeuner.
Řešení: Individuální
Úroveň: Splněno
Popis:
- Sdělí základní informace a pokyny s ohledem na čas a místo, vytvoří jednoduchý plán nebo přehled na základě informací z několika zdrojů.
- Zprostředkuje pokyny a instrukce včetně případného překladu vybraných slov a frází mezi jazyky, kde pokyny musí být přizpůsobené konkrétním potřebám a kontextu.
Ilustrace
Způsob ověřování:
- praktická ukázka
Krátký textový popis:
Nj
Krátký textový popis
- Zadání: Zprostředkuj ostatním informace.
- Učitel hodnotí:
- splnění úkolu
- obsah sdělení
- jazykovou správnost
Odkaz Nj
https://clanky.rvp.cz/clanek/23891/MEDIACE-RECEPTU-VE-TRIDE.html
V této aktivitě si žáci vyzkouší roli mediátora. Jejich úkolem je zprostředkovat ostatním požadovanou informaci v německém jazyce na téma přípravy jídla z poslechnuté nahrávky (viz odkaz).
Fj
- Zadání: Vytvoř online kvíz pomocí opory v podobě textu a na základě přečtených informací, k dispozici máš také základní informace o olympijských hrách.
2. Učitel hodnotí:
- splnění daného rozsahu - počet vytvořených otázek v kvízu
- dodržení obsahu
- jazykovou správnost - otázky a odpovědi
Odkaz Fj
https://clanky.rvp.cz/clanek/23825/HURA-NA-OLYMPIADU-A1.html
Ilustrativní úloha
Úkolem žáka je přečíst si text autentický text o Olympiádě v Paříži, předem si připravit odpovědi (správné i matoucí) a poté sestavit online kvíz (např. v aplikaci Kahoot nebo Socrative).
Řešení: individuální
Další náměty na mediační úlohy naleznete zde:
Nj
https://www.ped.muni.cz/media/3623626/ppt-jazykova-mediace-uzitecna-kompetence-webinar.pdf
Třída na výletě v Německu se zastaví před tabulí s různými nápisy (viz odkaz). Učitel vyzve žáky, aby zjistili, kudy se vydat na radnici, kde by si v informačním centru mohli zadarmo vzít plán města a koupit upomínkové předměty na památku.
Fj
https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/176879/120426086.pdf?sequence=1 (str. 71 - 73 text pdf)
Pomoz frankofonnímu kamarádovi nakoupit oblečení na českém e-shopu. Francouzsky mluvící kamarád chce jít nakupovat na stránky českého internetového obchodu, ale nerozumí informacím v češtině. Zašle vám e-mail s dotazy k nabídce e-shopu. Napište zprávu svému příteli. Odpovězte na jeho otázky a pomozte mu objednat z českého webu. Ceny oblečení uveďte v eurech.
Nj/Šp/Fj/Rj/It/Aj
Kamarádi z ciziny (Německo, Francie, Španělsko, Rusko, Itálie, Anglie), kteří neumějí česky, pojedou do Prahy, chtějí navštívit ZOO. Našel/a jsi tyto informace. Řekni v cílovém jazyce (německy, francouzsky, španělsky, rusky, italsky, anglicky) kamarádům, kdy mohou ZOO navštívit a kolik zaplatí.