Řeší problémy s přirozenými čísly (včetně nuly) v kontextu reálných situací.

MAT-MAT-001-ZV5-001
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

vyjmenuje vzestupnou i sestupnou číselnou řadu (po jedné, po dvou…, po deseti…) 

určí počet objektů a reprezentuje ho různými (ekvivalentními) způsoby (objekty, obrázky, znaky, čísly) 

čte a zapisuje přirozená čísla v desítkové soustavě 

 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Doplň chybějící čísla: 
_ , 2, 3, _ , 5, _ , 7, _ , 9, _ 

100, 90, _ , _ , 60, _ , _ , 30, _ , _ 


Úroveň: Na cestě

Popis:

rozlišuje číslo jako počet a číslo jako veličinu (např. v oblasti peněz)  

řeší slovní úlohy, kde čísla jsou v různých rolích - číslo jako stav (např. tři kuličky), operátor (např. o několik více/méně, několikrát více/méně), adresa/identifikátor (např. číslo pokoje v hotelu, na ciferníku hodin, číslo na číselné ose) a jméno (např. číslo tramvaje) 

používá s porozuměním pozice číslic v zápisu čísla v desítkové soustavě  

rozpozná reálné situace (i s antisignálem), ve kterých se sčítá, odčítá, násobí a dělí  

sčítá, odčítá, násobí a dělí v oboru přirozených čísel do 10 000 pamětně i písemně  

odhaduje počet objektů i výsledek početních operací  

zaokrouhluje přirozená čísla  

orientuje se ve struktuře čísel (např. na číselné ose, ve stovkové tabulce)  

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Spočítej zpaměti a zkontroluj výsledek výpočtem: 

5 000 – 2 300 = 

4 800 ÷ 8 = 


Úroveň: Splněno

Popis:

Provádí výpočty s více operacemi, závorkami, respektuje přednost operací a využívá jejich vlastnosti (např. komutativita, asociativita).

Řeší různé typy slovních úloh (např. s antisignálem, s nadbytečnými číselnými údaji) s přirozenými čísly v různých rolích (stav, operátor, adresa/identifikátor).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy z reálného světa, které zahrnují kombinace dvou či více základních operací, a to včetně úloh s mírami a mincemi různých hodnot a dále: 

  • sčítá a odčítá přirozená čísla větší než 1 000 s přechodem přes „desítku“ i bez něj,
  • násobí a dělí libovolná čísla jednociferným číslem s přechodem přes „desítku“ i bez něj (násobení) a se zbytkem i beze zbytku (dělení),
  • násobí dvě dvouciferná čísla. 

Například: Vendula má 12 kusů drátku na tvorbu náhrdelníků. Má 40 kulatých a 48 plochých korálků. Na výrobu jednoho náhrdelníku potřebuje 1 kus drátku, 10 kulatých korálků a 8 plochých korálků. Jestliže Vendula udělá všechny náhrdelníky stejné, kolik nejvíce náhrdelníků může vyrobit?  


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Řeší jednoduché problémy s přirozenými čísly, sčítá a odčítá do tisíce, násobí a dělí v oboru malé násobilky.