Modeluje a používá zlomky v praktických situacích.

MAT-MAT-001-ZV5-002

Úroveň: Na začátku

Popis:

Rozděluje spravedlivě různé celky na stejné části (např. rozděluje koláč, tyč, čokoládu, lentilky, mince).

Pojmenuje části spravedlivého dělení. 

Modeluje slovně vyjádřený kmenový zlomek (polovina, třetina, čtvrtina…).  

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Maminka upekla jeden kulatý koláč a chce ho spravedlivě rozdělit mezi 4 děti. Kolik koláče dostane každé dítě? Co by se stalo, kdyby maminka rozdělila koláč pouze mezi 3 děti. Dostalo by poté každé ze tří dětí menší nebo větší kus?  

Úroveň: Na cestě

Popis:

Porovná kmenové zlomky vyjádřené slovně nebo modelem.   

Řeší jednoduché slovní úlohy s kmenovými zlomky vyjádřenými slovně a využívá k tomu vhodné modely.  

Zapíše kmenový zlomek pomocí čísel.  

Modeluje a pojmenuje části celku nekmenovými zlomky.   

Zapíše nekmenový zlomek pomocí čísel.   

Porovná nekmenové zlomky vyjádřené modelem, slovně nebo číselně.     

Ilustrace

Datum: 27. 10. 2025 17:16:02
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Aktivita vychází z reálné situace pečení cukroví. Žáci jsou vedeni k uvědomění si vyjádření množství surovin v receptech pomocí zlomků. Zároveň pracují s číslem v podobě veličiny. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčové kompetence k učení a logicko-matematické gramotnosti.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky MAT-MAT-001-ZV5-002-Varime-se-zlomky.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Maminka upekla dva stejně velké koláče. Borůvkový koláč rozdělila na 8 stejných dílků a jahodový na 6 stejných dílků. Děti snědly: 

z borůvkového koláče 5 dílků  

z jahodového koláče 4 dílky  

Ze kterého koláče děti snědly větší částí? Porovnej zlomky pomocí obrázku i výpočtem. 

Datum: 29. 5. 2025 12:29:15
Autor: Sylva Peclinovská a Darina Jirotková
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Zadání pro žáky v příloze je gradováno do třech úrovní, lze využít k diferenciaci dle aktuálních možností žáků a směřuje k postupnému kroku: porovná zlomky vyjádřené modelem.

Soubory:
Ilustrace gradované úlohy Ilustrace-OV-M.docx Stáhnout
ukázka možných zadání Ilustrace-OV-M.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

Porovnává nekmenové zlomky zapsané číselně a sčítá je pomocí modelů. 

Řeší jednoduché slovní úlohy se zlomky.  

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Pavle zbývají 2/5 tabulky čokolády. Její kamarádka Karolína má 3/10 stejné tabulky čokolády. Kolik tabulky čokolády (vyjádřeno zlomkem) mají obě kamarádky dohromady? 

Pavle zbývají 2/3 tabulky čokolády. Pokud dá kamarádce Karolíně 1/6 z toho, co jí zbývá, kolik tabulky (vyjádřeno zlomkem) Pavle zbude? 

Míša má půlku pizzy. Pokud se o ni spravedlivě rozdělí s bratrem, jakou část původní pizzy (vyjádřeno zlomkem) budou oba mít? 

Datum: 27. 10. 2025 17:23:19
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Žáci objevují tematiku zlomků na základě hry se slovy v básni Miloše Kratochvíla. Vycházejí z příkladu uvedeného v básni a hledají vztahy mezi dalšími dvojicemi slov, popřípadě dvojice slov sami navrhují. Zamýšlejí se nad záměrem autora a pokusí se na podobném principu jako autor vytvořit vlastní text. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj klíčových kompetencí komunikační a k učení a obou základních gramotností.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky MAT-MAT-001-ZV5-002-Rak-drak.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Modeluje zlomky, které lze snadno vyjádřit jako části celku, a používá je v běžných situacích.