Využívá standardní jednotky délky k odhadu, měření a porovnávání, prostřednictvím manipulace zjišťuje obsah a objem.

MAT-MAT-002-ZV5-005

Úroveň: Na začátku

Popis:

Změří a porovná délky, obsahy, objemy pomocí nestandardních jednotek (kroky, palce, dřívka, provázek…, list papíru, čtverec v síti…, krychle...).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Změř, kolik stop je dlouhá třída. 

Změř, kolik listů papíru pokryje lavici?  

Úroveň: Na cestě

Popis:

Odhadne délku, obsah a objem použitím nestandardní jednotky. 

Změří, porovná a odhadne délky použitím standardní jednotky.

Určí obsah mřížového útvaru ve čtvercové síti.  

Vyjádří objem krychlového tělesa pomocí jednotkových krychlí.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Žák pracuje s náčrtkem, kde ve čtvercové síti je vyznačen mřížový útvar, který má tvar obdélníka. Strany obdélníka jsou na síti zarovnány podle čtverců. Každý čtverec má stranu 1 cm.  

  • Urči obsah obdélníka, jehož délka je 4 čtverce a šířka 3 čtverce. 
  • Jaký bude obsah, pokud délka bude 5 čtverců a šířka 2 čtverce? 

Datum: 27. 10. 2025 18:02:16
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Odhady délek a obecně odhady velikostí patří mezi významné kompetence k podnikavosti a pracovní. Mají dopad na mnoho činností v praktickém životě. Při realizaci navržené aktivity žáci pracují s jednotkou jeden metr, a to v souvislosti s jejich vlastním čtením a volbou knih. Volbou vhodných vzdělávacích strategií vytváříme prostor pro rozvoj kompetencí k učení a k řešení problémů, i pro rozvoj logicko-matematické gramotnosti.

Soubory:
Popis realizace MAT-MAT-002-ZV5-005-Metr-metr-knihometr.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

Určí obsah mnohoúhelníku pomocí jeho rozdělení nebo doplnění na útvar tak, aby obsah snadno zjistil.

Řeší úlohy s reálným kontextem týkající se míry mnohoúhelníku (obvodu, obsahu) i míry krychlového tělesa (povrchu a objemu).

Ilustrace

Datum: 6. 3. 2025 11:09:47
Krátký textový popis:

Aplikační úloha, jejíž podstatou je vyjádření objemu kvádru v nestandardních jednotkách. Při jejím řešení žáci kromě prostorové představivosti prokazují správné pochopení pojmu objem tělesa jako počtu jednotkových krychlí, které těleso vyplňují. 

Soubory:
Úloha M60 (M07-08), strana 60 Publikace-k-uvolnenym-uloham-TIMSS-2015-upr-2019-web.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 27. 10. 2025 18:07:58
Autor: Eva Nováková a Jana Duňková
Krátký textový popis:

Žáci pracují se čtverečkovaným papírem. Jejich úkolem je vytvořit různé geometrické útvary, které mají obvod 12 cm. Vytváří útvary o stejném obvodu, ale různém obsahu. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence k učení, k podnikavosti a pracovní i k rozvoji logicko-matematické gramotnosti.

Soubory:
Popis realizace MAT-MAT-002-ZV5-005-Obvod-12-cm.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Využívá standardní jednotky délky k měření a porovnávání.