Modeluje reálné problémy pomocí výrazů, upravuje je a vyhodnocuje.

MAT-MAT-005-ZV9-017
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

využívá manipulace s geometrickými útvary (algebraickými dlaždicemi) pro modelování algebraických výrazů a jejich úpravy 


Úroveň: Na cestě

Popis:

sčítá a odčítá lineární výrazy i mnohočleny pomocí vizualizace   

násobí mnohočlen jednočlenem i mnohočlenem pomocí vizualizace 

dělí mnohočlen jednočlenem pomocí vizualizace  

upraví mocninné výrazy i mnohočleny například rozkladem a vytýkáním pomocí vizualizace 

Ilustrace

Krátký textový popis:

První trubka je dlouhá x metrů. Druhá trubka je y-krát delší než první. Jak dlouhá je druhá trubka?

A) xy metrů 

B) x + y metrů 

C) x/y metrů

D) y metrů

 

zdroj: TIMSS 2007


Úroveň: Splněno

Popis:

Používá výrazy pro znázornění problémových situací s více proměnnými.

Sčítá a odčítá výrazy.

Násobí mnohočlen jednočlenem i mnohočlenem.

Dělí mnohočlen jednočlenem.

Určí hodnotu a zjednoduší exponenciální výrazy, použije k tomu pravidla pro umocňování.

Upravuje výrazy s využitím vytýkání lineárních a exponenciálních výrazů.  

Ilustrace

Krátký textový popis:

Řeší úlohy typu: 

Zapiš pomocí výrazu: Alex si koupil 4 košile, každá stála x korun, a jedny hodinky za y korun.  

2x(3x + 4)=

Roznásob: (3x +­ 4y)(2x + 5y)=