Podílí se na utváření vzdělávacího prostředí, aby přispívalo k naplňování jeho potřeb a potřeb ostatních členů školní komunity.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- všímá si podobností a rozdílů mezi vzdělávacími potřebami u sebe a druhých
- zkouší si posoudit co přispívá k dobrému vzdělávacímu prostředí ve škole
- všímá si, co může podpořit jeho i druhé v učení
Ilustrace
Krátký textový popis:
Žáci sledují a popisují, co jim ve vzdělávacím prostředí třídy pomáhá v učení.
Zpracují svojí "mapu" školní třídy (prostoru a lidí ve třídě) a školního dne (času), kde si označí vše, co je podporuje. Sdílejí zážitky napříč výukou různých obsahů, označují co/kdo jim pomáhá v učení a jaké překážky se objevují.
Zkusí si podpořit vybraného spolužáka při učení a sdílejí své zkušenosti s přijetím a s poskytnutím vzájemné podpory v učení
Využívají deník svého učení, kam si po dobu jednoho týdne zapisují zkušenosti s učením jednotlivých předmětů, porovnávají učení v různých předmětech.
Diskutují ve třídě (případně v tripartitě dítě, rodič, učitel) své potřeby při učení různých obsahů.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- prostřednictvím konkrétních projevů v komunikaci a chování si zkouší uplatňování respektujícího přístupu k různorodým vzdělávacím potřebám ostatních žáků
- získává zkušenosti, jak může svou aktivitou podpořit dosahování vzdělávacích cílů u sebe a u svých spolužáků
- zkouší si poskytování podpory druhým v situacích, kdy potřebují pomoc při řešení konkrétních problémů ve školním prostředí včetně poskytování emocionální podpory
Ilustrace
Krátký textový popis:
Žáci si při společném skupinovém učení všímají různých přístupů k učení. V různých předmětech si zkusí vyhodnotit spolupráci při učení, čím přispěli druhým, a čím druzí přispěli k jejich učení.
Diskutují o školních situacích, kdy si všimli rizika vzniku problému při učení a navrhují možnosti pomoci při řešení problému.
Žáci napříč výukou ve školní třídě zaznamenávají průběžně společně osvědčené postupy při učení a na osobních příkladech vysvětlují, co jim pomáhá a zkouší objevovat čím to je.
Vytvoří společně ve skupině příběh fiktivního spolužáka, který si nevěděl rady s učením ve vybrané situaci, promyslí tuto situaci a její řešení, se zahrnutím různých možností vzájemné pomoci mezi spolužáky, a také různých možností, jak může pomoci dospělý ve školní komunitě.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Komunikuje napříč výukovými aktivitami svoje vzdělávací potřeby, projevuje respekt k různorodým vzdělávacím potřebám ostatních žáků.
- Navrhne možnosti, jak může svou aktivitou podpořit dosahování vzdělávacích cílů u sebe a u spolužáků.
- Podpoří druhé, když potřebují získat pomoc při řešení konkrétních problémů v učení, vztazích s vrstevníky nebo pracovníky školy, při nezdaru nebo emocionální nepohodě.