Podílí se na utváření vzdělávacího prostředí, aby přispívalo k naplňování jeho potřeb a potřeb ostatních členů školní komunity.

PTP-000-000-ZV5-001
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • všímá si podobností a rozdílů mezi vzdělávacími potřebami u sebe a druhých
  • zkouší si posoudit co přispívá k dobrému vzdělávacímu prostředí ve škole
  • všímá si, co může podpořit jeho i druhé v učení 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci sledují a popisují, co jim ve vzdělávacím prostředí třídy pomáhá v učení. 

Zpracují svojí "mapu" školní třídy (prostoru a lidí ve třídě) a školního dne (času), kde si označí vše, co je podporuje. Sdílejí zážitky napříč výukou různých obsahů, označují co/kdo jim pomáhá v učení a jaké překážky se objevují.

Zkusí si podpořit vybraného spolužáka při učení a sdílejí své zkušenosti s přijetím a s poskytnutím vzájemné podpory v učení

Využívají deník svého učení, kam si po dobu jednoho týdne zapisují zkušenosti s učením jednotlivých předmětů, porovnávají učení v různých předmětech.

Diskutují ve třídě (případně v tripartitě dítě, rodič, učitel) své potřeby při učení různých obsahů. 


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • prostřednictvím konkrétních projevů v komunikaci a chování si zkouší uplatňování respektujícího přístupu k různorodým vzdělávacím potřebám ostatních žáků
  • získává zkušenosti, jak může svou aktivitou podpořit dosahování vzdělávacích cílů u sebe a u svých spolužáků
  • zkouší si poskytování podpory druhým v situacích, kdy potřebují pomoc při řešení konkrétních problémů ve školním prostředí včetně poskytování emocionální podpory

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci si při společném skupinovém učení všímají různých přístupů k učení. V různých předmětech si zkusí vyhodnotit spolupráci při učení, čím přispěli druhým, a čím druzí přispěli k jejich učení. 

Diskutují o školních situacích, kdy si všimli rizika vzniku problému při učení a navrhují možnosti pomoci při řešení problému. 

Žáci napříč výukou ve školní třídě zaznamenávají průběžně společně osvědčené postupy při učení a na osobních příkladech vysvětlují, co jim pomáhá a zkouší objevovat čím to je.

Vytvoří společně ve skupině příběh fiktivního spolužáka, který si nevěděl rady s učením ve vybrané situaci, promyslí tuto situaci a její řešení, se zahrnutím různých možností vzájemné pomoci mezi spolužáky, a také různých možností, jak může pomoci dospělý ve školní komunitě. 

 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Komunikuje napříč výukovými aktivitami svoje vzdělávací potřeby, projevuje respekt k různorodým vzdělávacím potřebám ostatních žáků. 
  • Navrhne možnosti, jak může svou aktivitou podpořit dosahování vzdělávacích cílů u sebe a u spolužáků.
  • Podpoří druhé, když potřebují získat pomoc při řešení konkrétních problémů v učení, vztazích s vrstevníky nebo pracovníky školy, při nezdaru nebo emocionální nepohodě.