Podílí se na utváření vzdělávacího prostředí, aby přispívalo k naplňování jeho potřeb a potřeb ostatních členů školní komunity.

PTP-000-000-ZV5-001

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • všímá si podobností a rozdílů mezi vzdělávacími potřebami u sebe a druhých
  • zkouší si posoudit co přispívá k dobrému vzdělávacímu prostředí ve škole
  • všímá si, co může podpořit jeho i druhé v učení 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci sledují a popisují, co jim ve vzdělávacím prostředí třídy pomáhá v učení. 

Zpracují svojí "mapu" školní třídy (prostoru a lidí ve třídě) a školního dne (času), kde si označí vše, co je podporuje. Sdílejí zážitky napříč výukou různých obsahů, označují co/kdo jim pomáhá v učení a jaké překážky se objevují.

Zkusí si podpořit vybraného spolužáka při učení a sdílejí své zkušenosti s přijetím a s poskytnutím vzájemné podpory v učení

Využívají deník svého učení, kam si po dobu jednoho týdne zapisují zkušenosti s učením jednotlivých předmětů, porovnávají učení v různých předmětech.

Diskutují ve třídě (případně v tripartitě dítě, rodič, učitel) své potřeby při učení různých obsahů. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • prostřednictvím konkrétních projevů v komunikaci a chování si zkouší uplatňování  respektujícího přístupu k různorodým vzdělávacím potřebám ostatních žáků
  • získává zkušenosti, jak může svou aktivitou podpořit dosahování vzdělávacích cílů u sebe a u svých spolužáků
  • zkouší si poskytování podpory druhým v situacích, kdy potřebují pomoc při řešení konkrétních problémů ve školním prostředí včetně poskytování emocionální podpory

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci si při společném skupinovém učení všímají různých přístupů k učení. V různých předmětech si zkusí vyhodnotit spolupráci při učení, čím přispěli druhým, a čím druzí přispěli k jejich učení. 

Diskutují o školních situacích, kdy si všimli rizika vzniku problému při učení a navrhují možnosti pomoci při řešení problému. 

Žáci napříč výukou ve školní třídě zaznamenávají průběžně společně osvědčené postupy při učení a na osobních příkladech vysvětlují, co jim pomáhá a zkouší objevovat čím to je.

Vytvoří společně ve skupině příběh fiktivního spolužáka, který si nevěděl rady s učením ve vybrané situaci, promyslí tuto situaci a její řešení, se zahrnutím různých možností vzájemné pomoci mezi spolužáky, a také různých možností, jak může pomoci dospělý ve školní komunitě.  

 

Ilustrace

Název ilustrace:

Poznáváme speciální vzdělávací potřeby

Odkaz:

Krátký textový popis:

Aktivita žákům pomáhá porozumět potřebám jejich spolužáků se speciálními vzdělávacími potřebami a také funkci poskytovaných podpůrných opatření ve vzdělávání těchto žáků. Pomáhá žákům pochopit, že podpůrná opatření nejsou nadržováním nebo nezaslouženým zvýhodňováním ale nezbytnou podporou ve vzdělávání. Aktivita pomáhá předcházet vylučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z kolektivu. Aktivita je vhodná pro žáky ve věku 8 až 10 let.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Komunikuje napříč výukovými aktivitami svoje vzdělávací potřeby, projevuje respekt k různorodým vzdělávacím potřebám ostatních žáků. 
  • Navrhne možnosti, jak může svou aktivitou podpořit dosahování vzdělávacích cílů u sebe a u spolužáků.
  • Podpoří druhé, když potřebují získat pomoc při řešení konkrétních problémů v učení, vztazích s vrstevníky nebo pracovníky školy, při nezdaru nebo emocionální nepohodě.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci v rámci projektového dne napříč vzdělávacími předměty diskutují aspekty školního prostředí, které jej činí bezpečným a díky nimž se ve škole cítí dobře. Následně navrhnou způsoby, jak tyto aspekty ve škole podpořit a dohodnou se, jak budou na jejich dosažení spolupracovat. Následným hodnocením v odstupných intervalech vyhodnocují své zapojení. V rámci projektu připraví vizuální oporu k tématu, kterou trvale vystaví v prostorách školy.

Žáci naplánují modelové situace, ve kterých mladším žákům představí koho a jakým způsobem požádat o pomoc. 

Žáci navrhnou soubor opatření, kterými podpoří adaptaci nového žáka v prostředí školy a jeho přijetí v kolektivu třídy. Tato opatření budou následně využívána třídními kolektivy, do kterých nastoupí nový žák.

Ilustrace

Název ilustrace:

Společně k lepšímu učení

Odkaz:

Krátký textový popis:

Komplexní roční projekt rozvíjející řadu klíčových kompetencí žáků. Je také časově náročnější. Některé komponenty projektu lze vynechat (např. zapojení konzultací a prezentace výstupů projektu). Projekt se zaměřuje na aplikaci poznatků o účinné podpoře řešení problémů při učení a ve vztazích se spolužáky nebo pracovníky školy v prostředí konkrétní třídy nebo tříd 5. ročníku realizované v rámci ročního projektu. Samotný projekt Společně k lepšímu učení má několik etap.