Navrhuje a zkouší realizovat vybrané aktivity péče o sebe v jednotlivých oblastech wellbeingu.

PTP-000-000-ZV5-002
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • všímá si vlivu různých situací na zdravý životní styl v průběhu školního dne
  • zkouší si rozpoznání etických principů v chování a jednání v různých školních situacích

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci ve třídě společně zaznamenávají všechny události, které přispěli k jejich zdravému životnímu stylu. Průběžně vyhodnocují jaké události se jim podařilo zaznamenat, v čem se shodují, co je spojuje.

Porovnávají jaké různorodé potřeby mají, jaké různorodé události pomáhají ve zdravém životním stylu někomu v určité míře a jiné události zase například ve větší nebo menší míře někomu jinému.

Podobně si mohou zaznamenávat události, které jsou “prosociální” (dobré příklady dodržování etické principy). Průběžně si vyhodnocují, co se podařilo zaznamenat. 

Návazně mohou ocenit druhé, v čem je podpořili, nebo v čem si všimli, že podpořili někoho dalšího ze spolužáků.


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • získává a sdílí zkušenosti s udržováním zdravého životního stylu v průběhu školního dne
  • zkouší si různorodá opatření posilující osobní odolnost v různých školních situacích
  • zkouší si a komunikuje v různorodých situacích ve škole uplatnění etických principů ve vlastním chování a jednání

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci si v rámci svého deníku nebo portfolia zaznamenávají situace, kdy využili nebo posílili svou odolnost, zvládli výzvu spojenou se školním prostředím. 

V rámci různých předmětů mohou zaznamenat výzvy, které pro ně znamenají a navrhnout postupy jak těmto výzvám mohou čelit. 

V případě potřeby si zkusí požádat o pomoc spolužáka nebo učitele, aby vybranou výzvu v rámci různých školních situací zvládli

Průběžně je vytvořen prostor pro sdílení těchto zkušeností pro vzájemnou inspiraci, jak se komu podařilo výzvy zvládnou, co mu to přineslo. jak si ve vybrané situace říci o pomoc. 

Žáci se během školního roku mohou ocenit za vybranou zvládnutou výzvu, mohou také ocenit druhé, jak své vybrané výzvy zvládli, případně za pomoc, kterou od nich dostali.  


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Navrhne a vyzkouší opatření zaměřená na uplatnění prvků zdravého životního stylu ve školním i mimoškolním prostředí.
  • Navrhne a uplatní vybrané naučené seberegulační techniky při řešení běžných problémů a náročných situací ve školním prostředí, včetně žádosti o pomoc při řešení nejčastějších výukových a vztahových problémů ve školním prostředí.
  • Naplánuje a vyzkouší konkrétní opatření, která napomáhají užívání digitálních technologií v souladu s různými dimenzemi vlastního wellbeingu.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žák si s podporou učitele zvolí a naplánuje realizaci konkrétních aktivit podporující vybrané aspekty wellbeingu (zdravý životní styl, vlastní odolnost, zážitek úspěchu, apod.) napříč výukovými předměty, ve škole i mimo školu. Aktivity následně pravidelně realizuje po dobu jednoho měsíce a vede si o nich záznamy. V následné reflexi vedené učitelem formou řízené diskuze zhodnotí jejich přínos.

Žáci si mapují situace spojené s překonáváním jednoduchých životních překážek (zaspal jsem, zapomněl jsem, změna prostředí, změna učitele, nový spolužák atd.), navrhují metody a techniky, jak situaci vyřešit, jak ji překonat a zvládnout své emoce v sobě i navenek.


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Realizuje vybrané aktivity péče o sebe v jednotlivých oblastech wellbeingu.