Ve spolupráci s druhými navrhuje a zkouší realizovat vybrané aktivity, které podporují wellbeing všech členů školní komunity.

PTP-000-000-ZV5-003

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • rozvíjí vnímavost k wellbeingu třídy, školní komunity a k tomu, co jej ovlivňuje
  • všímá si konkrétních projevů respektu v komunikaci s ostatními žáky a pracovníky školy 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci v “komunitním kruhu” v pravidelných intervalech sdílejí, co z jejich osobní zkušenosti přispělo k dobré atmosféře ve třídě. 

Lze vždy vyzvat žáky zkusit poděkovat někomu za to, co z jejich pohledu udělal pro dobrou atmosféru ve třídě.

Společně žáci navrhují, jak podpořit tyto dobré příklady pro to, aby se vyskytovaly co nejčastěji napříč různými situacemi během školního dne, vzhledem i ke specifikům různých činností v různých předmětech. 

Pokud se objevují situace, které z pohledů žáků ohrožují dobrou atmosféru ve třídě, zkusit burzu nápadů jak jim předcházet do budoucna.  

 

Úroveň: Na cestě

Popis:

 

  • zkouší vybranou aktivitou přispívat k wellbeingu třídy/školní komunity
  • získává a sdílí zkušenosti s konkrétními opatřeními a postupy podporujícími wellbeing v digitálním prostředí (např. postupy bezpečné komunikace v digitálním prostředí)
  • v komunikaci s ostatními žáky a pracovníky školy zkouší uplatňovat konkrétní projevy respektu

Ilustrace

Krátký textový popis:

Na základě sdílení příkladů respektujícího chování žáci mohou popsat, jakým chováním a jakými činnostmi mohou přispět k utváření komunity založené na úctě a respektu. 

  • Jak mohu převzít zodpovědnost a projevit respekt k právům v každé oblasti svého života (doma, ve třídě, ve škole nebo v širší komunitě)? 
  • Co můžu dělat? 

Ve dvojicích mohou žáci udělali krátký brainstorming o činnostech, které mohou v každé z oblastí podniknout, aby projevili úctu a respekt k ostatním.

Zdroj 

Metodiky RRRR - Society for all 

 

Ilustrace

Název ilustrace:

Abychom se všichni do školy těšili

Odkaz:

Krátký textový popis:

Projekt se zaměřuje na podporu rozvoje spoluzodpovědnosti žáků na utváření pozitivního školního klimatu a wellbeing členů školní komunity. Je určen žákům 3. a 4. ročníku. Žáci se seznamují s tím, co mohou udělat proto, aby se ostatní ve škole cítili dobře. Projekt má několik etap. Žáci se nejprve seznámí s možnostmi, jak mohou ve škole přispívat k podpoře wellbeingu druhých – spolužáků ve třídě, ostatních žákům a pracovníků školy. Následně si žáci vyberou konkrétní činnosti, které budou v následujícím měsíci aplikovat a o aplikaci si povedou záznamy. Na konci stanoveného období zhodnotí, jak se jim realizace dařila.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Navrhne a ve spolupráci s ostatními vyzkouší realizovat opatření přispívající k wellbeingu třídy.
  • Navrhne a diskutuje, jak může společně s ostatními přispět k digitálnímu wellbeingu ve školním prostředí.
  • V běžných komunikačních situacích s ostatními žáky a pracovníky školy uplatňuje respekt k sobě i druhým.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci třídy si společně naplánují realizaci opatření na podporu wellbeingu své třídy. Domluví se na způsobu a potřebných krocích jejich realizace. Po stanovené době účinnost opatření vyhodnotí.

Žáci uspořádají anketu s pracovníky školy a rodiči, na základě níž zjistí, co mohou udělat pro podporu wellbeingu všech členů školní komunity, včetně pedagogických i nepedagogických pracovníků a rodičů ve vztahu ke školnímu prostředí. Dohodnou se na realizaci vybraných opatření a společně s učiteli vyhodnotí jejich účinnosti.

Žáci připraví společný projekt zaměřený na téma podpory duševního zdraví (vč. digitálního wellbeingu) s možností jeho podpory učiteli, rodiči, žáky z druhého stupně.

Ilustrace

Název ilustrace:

V pohodě ve třídě

Odkaz:

Krátký textový popis:

Projekt je určen žákům pátého ročníku a zaměřuje se na podporu ve vybraných oblastech wellbeingu (zejm. fyzické a sociální) při pobytu ve škole a na vyzkoušení aplikace konkrétních činností/opatření podporujících wellbeing celé třídy s důrazem na přestávky. Projekt je pololetní a má tři fáze – úvodní seznámení s tématem zahrnuje domluvu žáků na zvolených opatřeních podporujících jejich wellbeing, která budou aplikovat. Další fází je vytvoření plánu a následná realizace opatření s pravidelným prostorem pro průběžnou reflexi plnění zvolených opatření a poslední fází závěrečná reflexe. Projekt navazuje na aktivity zaměřené na podporu osobního wellbeingu Co je to wellbeing?Co udělám pro svůj wellbeing?. Jejich realizace by tomuto projektu měla předcházet. V některých opatřeních se může propojit s projektem Společně k lepšímu učení. Pokud bude se třídou v daném školním roce realizován projekt Společně k lepšímu učení, je vhodné začít nejprve s ním a s projektem V pohodě ve třídě začít na začátku druhého pololetí. 

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Realizuje vybrané aktivity, které podporují péči o wellbeing všech členů školní komunity.