Ve spolupráci s druhými navrhuje a zkouší realizovat vybrané aktivity, které podporují wellbeing všech členů školní komunity.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- rozvíjí vnímavost k wellbeingu třídy, školní komunity a k tomu, co jej ovlivňuje
- všímá si konkrétních projevů respektu v komunikaci s ostatními žáky a pracovníky školy
Ilustrace
Krátký textový popis:
Žáci v “komunitním kruhu” v pravidelných intervalech sdílejí, co z jejich osobní zkušenosti přispělo k dobré atmosféře ve třídě.
Lze vždy vyzvat žáky zkusit poděkovat někomu za to, co z jejich pohledu udělal pro dobrou atmosféru ve třídě.
Společně žáci navrhují, jak podpořit tyto dobré příklady pro to, aby se vyskytovaly co nejčastěji napříč různými situacemi během školního dne, vzhledem i ke specifikům různých činností v různých předmětech.
Pokud se objevují situace, které z pohledů žáků ohrožují dobrou atmosféru ve třídě, zkusit burzu nápadů jak jim předcházet do budoucna.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zkouší vybranou aktivitou přispívat k wellbeingu třídy/školní komunity
- získává a sdílí zkušenosti s konkrétními opatřeními a postupy podporujícími wellbeing v digitálním prostředí (např. postupy bezpečné komunikace v digitálním prostředí)
- v komunikaci s ostatními žáky a pracovníky školy zkouší uplatňovat konkrétní projevy respektu
Ilustrace
Krátký textový popis:
Na základě sdílení příkladů respektujícího chování žáci mohou popsat, jakým chováním a jakými činnostmi mohou přispět k utváření komunity založené na úctě a respektu.
- Jak mohu převzít zodpovědnost a projevit respekt k právům v každé oblasti svého života (doma, ve třídě, ve škole nebo v širší komunitě)?
- Co můžu dělat?
Ve dvojicích mohou žáci udělali krátký brainstorming o činnostech, které mohou v každé z oblastí podniknout, aby projevili úctu a respekt k ostatním.
Zdroj
Metodiky RRRR - Society for all
Ilustrace
Název ilustrace:
Abychom se všichni do školy těšili
Odkaz:
Krátký textový popis:
Projekt se zaměřuje na podporu rozvoje spoluzodpovědnosti žáků na utváření pozitivního školního klimatu a wellbeing členů školní komunity. Je určen žákům 3. a 4. ročníku. Žáci se seznamují s tím, co mohou udělat proto, aby se ostatní ve škole cítili dobře. Projekt má několik etap. Žáci se nejprve seznámí s možnostmi, jak mohou ve škole přispívat k podpoře wellbeingu druhých – spolužáků ve třídě, ostatních žákům a pracovníků školy. Následně si žáci vyberou konkrétní činnosti, které budou v následujícím měsíci aplikovat a o aplikaci si povedou záznamy. Na konci stanoveného období zhodnotí, jak se jim realizace dařila.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Navrhne a ve spolupráci s ostatními vyzkouší realizovat opatření přispívající k wellbeingu třídy.
- Navrhne a diskutuje, jak může společně s ostatními přispět k digitálnímu wellbeingu ve školním prostředí.
- V běžných komunikačních situacích s ostatními žáky a pracovníky školy uplatňuje respekt k sobě i druhým.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Žáci třídy si společně naplánují realizaci opatření na podporu wellbeingu své třídy. Domluví se na způsobu a potřebných krocích jejich realizace. Po stanovené době účinnost opatření vyhodnotí.
Žáci uspořádají anketu s pracovníky školy a rodiči, na základě níž zjistí, co mohou udělat pro podporu wellbeingu všech členů školní komunity, včetně pedagogických i nepedagogických pracovníků a rodičů ve vztahu ke školnímu prostředí. Dohodnou se na realizaci vybraných opatření a společně s učiteli vyhodnotí jejich účinnosti.
Žáci připraví společný projekt zaměřený na téma podpory duševního zdraví (vč. digitálního wellbeingu) s možností jeho podpory učiteli, rodiči, žáky z druhého stupně.
Ilustrace
Název ilustrace:
V pohodě ve třídě
Odkaz:
Krátký textový popis:
Projekt je určen žákům pátého ročníku a zaměřuje se na podporu ve vybraných oblastech wellbeingu (zejm. fyzické a sociální) při pobytu ve škole a na vyzkoušení aplikace konkrétních činností/opatření podporujících wellbeing celé třídy s důrazem na přestávky. Projekt je pololetní a má tři fáze – úvodní seznámení s tématem zahrnuje domluvu žáků na zvolených opatřeních podporujících jejich wellbeing, která budou aplikovat. Další fází je vytvoření plánu a následná realizace opatření s pravidelným prostorem pro průběžnou reflexi plnění zvolených opatření a poslední fází závěrečná reflexe. Projekt navazuje na aktivity zaměřené na podporu osobního wellbeingu Co je to wellbeing? a Co udělám pro svůj wellbeing?. Jejich realizace by tomuto projektu měla předcházet. V některých opatřeních se může propojit s projektem Společně k lepšímu učení. Pokud bude se třídou v daném školním roce realizován projekt Společně k lepšímu učení, je vhodné začít nejprve s ním a s projektem V pohodě ve třídě začít na začátku druhého pololetí.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Realizuje vybrané aktivity, které podporují péči o wellbeing všech členů školní komunity.