Navrhuje, jak pomoci lidem v obtížných životních podmínkách a jak předejít konkrétním tíživým situacím.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- prostřednictvím příběhů se seznamuje se situací vrstevníků, kteří se ocitají v obtížných životních podmínkách
- diskutuje, zda a případně co postavám v příbězích pomohlo vyřešit či zlepšit jejich situaci
- vybaví si, zda ví ve svém okolí o někom, kdo je v obtížné situaci
Ilustrace
Krátký textový popis:
MODRÝ TUČŇÁK
Žáci se seznámí s příběhem modrého tučňáka, se kterým se ostatní tučňáci nechtějí kamarádit. Vyjadřují svoje prožitky ze čtení příběhu, reflektují situaci, ve které se modrý tučňák ocital, a zamýšlejí se nad podobnými obtížnými situacemi lidí v reálném životě.
Zadání pro žáka
Prohlédni si titulní stranu knížky Modrý tučňák od Petra Horáčka a obrázek na první dvoustraně příběhu. O čem podle tebe příběh bude?
Přečti si příběh Modrý tučňák. Odpověz postupně na tyto otázky:
- Jaký jsi měl dojem z rozhovoru modrého tučňáka s ostatními tučňáky na začátku příběhu?
- Jaké pocity v tobě rozhovor mezi tučňáky vyvolal? Uveď, které byly příjemné a proč a které nepříjemné a proč.
- Jaké pocity podle tebe prožíval modrý tučňák a jak se jeho pocity proměňovaly? Co způsobilo proměnu jeho pocitů?
- Co myslíš, proč tučňáci nepovažovali za dobré, že se jeden z nich něčím liší?
- Co modrému tučňákovi pomohlo vyřešit jeho samotu?
Zkus se také zamyslet nad tím, jestli tento příběh nemůže připomínat některé situace z reálného života:
- Setkal ses někdy s tím, že lidé někoho nepřijímají, protože je v něčem jiný než většina?
- Víš o někom ve svém okolí, kdo může být v podobné situaci, jako byl modrý tučňák?
Pobav se o svých zkušenostech se spolužáky a vyslechni si i jejich zkušenosti.
Popis ověřování
Učitel sleduje, jak žáci reagují na otázky k příběhu, jak dokáží identifikovat, co hlavní postavě pomohlo řešit svoji obtížnou situaci, a zda si příběh propojí s možnými situacemi některých lidí ve svém okolí.
Metodický komentář
Zdroj pro práci s knihou: HORÁČEK, Petr: Modrý tučňák. Albatros, Praha 2019. ISBN 978-80-00-05664-7.
Učitel může se žáky číst příběh také postupně a pracovat s ním pomocí metody řízeného čtení. Podobným způsobem může pracovat i s jinými příběhy.
Ilustrace je inspirována aktivitou Jeden jako druhý z metodické publikace Největší přání – svět ve výuce. Dostupné online na WWW: https://www.clovekvtisni.cz/nejvetsi-prani-svet-ve-vyuce-1111pub#:~:text=P%C5 %99 %C3 %ADru%C4 %8Dka%2C%20kter%C3 %A1 %20je%20ur%C4 %8Dena%20u%C4 %8Ditel%C5 %AFm,byl%20realizov%C3 %A1n%20s%20podporou%20EU.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- uvede příklady obtížných životních situací, v nichž se někteří lidé ocitají
- uvádí, co mohlo obtížné situace lidem způsobit
- zvažuje, zda by se dalo konkrétním tíživým situacím některých lidí předejít
- seznamuje se s existujícími možnostmi podpory či pomoci lidem v tíživé situaci
Ilustrace
Krátký textový popis:
NADĚJE PRO NOVÉ SPOLUŽÁKY
Žáci se prostřednictvím fiktivních příběhů zamýšlejí nad možnými tíživými situacemi svých vrstevníků.
Zadání pro žáka
Představ si, že ve vaší třídě jsou dva noví spolužáci – Eliška a Dmytro. Eliška se přestěhovala do vašeho města, protože její obec zasáhla povodeň a rodina musela opustit svůj domov. Dmytro přišel z Ukrajiny, protože jeho rodina musela utéct před válečným konfliktem. Oba se ve škole cítí osamělí, nemají zatím žádné kamarády a někdy se zdají smutní.
Zamysli se nad těmito otázkami a zapiš si své myšlenky:
- Jaké obtíže mohou Eliška a Dmytro zažívat?
- Co všechno by jim mohlo ulehčit jejich tíživou situaci a pomoci, aby se cítili lépe?
- Jak byste jako třída mohli Elišce a Dmytrovi pomoci, aby se cítili vítaní?
Sdílej svoje odpovědi s ostatními spolužáky.
Zkus zjistit, zda existují nějaké možnosti podpory lidem, kteří jsou v podobné situaci jako Eliška či Dmytro.
- V čem tato pomoc spočívá?
- Kdo takovou pomoc nabízí?
Přemýšlej, jestli jsi se setkal s jinými obtížnými situacemi svých vrstevníků. Může se jednat o lidi ve tvém okolí, nebo jsi možná o někom něco četl, slyšel či viděl. O svých zkušenostech se pobavte se spolužáky ve třídě.
Popis ověřování
Učitel sleduje, jak žáci vnímají obtížné situace svých vrstevníků a jaké uvádějí a zjistí možnosti podpory a pomoci. Ptá se jich i na příklady jiných možných obtížných situací, které mohou lidi zažívat.
Metodický komentář
Učitel může využít i skutečných příběhů prezentovaných např. v médiích. Je však důležité, aby s příběhy, ať už skutečnými či fiktivními, pracoval učitel citlivě. Není vhodné, aby se jednalo přímo o příběhy konkrétních spolužáků. Pokud jsou ve třídě děti, které se nacházejí v obtížné životní situaci, je důležité, aby to pro ně bylo podpůrné.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vysvětlí, jak mohou obtížné životní podmínky ovlivnit životy lidí v okolí i ve světě.
- Navrhne smysluplné možnosti pomoci zohledňující skutečné potřeby lidí v obtížných životních podmínkách.
- Vyjadřuje ochotu zapojit se do pomoci.
Ilustrace
Krátký textový popis:
POMOC ZAČÍNÁ POROZUMĚNÍM
Ilustrativní příklad kombinuje inspiraci pro výukové lekce a projektovou činnost.
Zadání pro žáka
Žák si vybaví, jestli někdy zažil nějakou situaci, která pro něj byla obtížná, a jak se v té situaci cítil. Stručně danou situaci i své pocity popíše a uvede, co mu pomohlo obtížnou situaci zvládnout nebo vyřešit. Může si vzpomenout i na nějakou knížku, film či vyprávění, kde některá z postav zažívala obtížnou situaci, jak jí asi bylo a co jí pomohlo. Příkladem může být knížka Slon a mravenec[1], Modrý Tučňák[2] a řada dalších nebo krátké filmy na webu jsns.cz.
Žáci mohou buď přímo navrhovat, jací lidé v jejich okolí by mohli být v obtížné životní situaci, nebo mohou uspořádat anketu a ptát se lidí žijících v jejich obci, kdo podle nich potřebuje pomoc. Poté diskutují, jak obtížné životní podmínky ovlivňují životy lidí. Přemýšlejí, jak by mohli zjistit, jaké konkrétní potřeby mají tito lidé a také zda a jakým způsobem je jim již pomáháno. Tuto diskuzi je vhodné spojit s aktivitou Víme, komu pomáháme[3], díky které žák prostřednictvím příběhu Vačice, která se nesmála[4] porozumí důležitosti mapování potřeb cílové skupiny při realizaci společensky prospěšných projektů.
Následně diskutují, komu konkrétně v jejich okolí by mohli pomoci oni sami. Pokud se rozhodnou pomoci, zjistí podle dohodnutého postupu potřeby těchto lidí (průzkum, rozhovory) a na základě zjištění připraví a uskuteční projekt. Po realizaci projektu vyhodnotí, co se jim podařilo a co to přineslo i jim samotným.
Popis ověřování
Klíčové je otevírat s žáky diskuze, při kterých mají příležitost vybavit si a vzájemně sdílet vlastní zkušenosti s lidmi v obtížných životních podmínkách a vyjadřovat svoje názory a postoje. Učitel může sledovat, zda si žáci všímají lidí, kteří potřebují pomoc, a jakým způsobem přemýšlejí o případné pomoci.
[1] Mrázková, Daisy: Slon a mravenec. Baobab, Praha 2013. ISBN 978-80-87060-82-7
[2] Horáček, Petr: Modrý tučňáky. Albatros, Praha 2019. ISBN 978-80-00-05664-7
[3] Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni, o. p. s.: Metodika programu Active Citizens pro 2. stupeň základních škol. Praha 2019. Str. 112-113. ISBN 978-80-7591-024-0
[4] Tashlin, Frank: Vačice, která se nesmála. Baobab, Praha 2013. ISBN 978-80-87060-71-1
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Navrhuje, jak pomoci lidem v obtížných životních podmínkách a jak předejít konkrétním tíživým situacím.