Společnost pro všechny

Cílem průřezového tématu Společnost pro všechny je rozvíjet u žáka schopnost uvážlivě se orientovat v každodenním životě, rozhodovat se o věcech všedních i zásadních a kriticky reflektovat vlastní přístupy a postoje s vědomím odpovědnosti za důsledky vlastních rozhodnutí pro sebe i pro druhé.
Prostřednictvím tohoto průřezového tématu se žák postupně seznamuje se složitostí, rozmanitostí a propojeností současného světa. Je veden k tomu, aby o svých zjištěních přemýšlel a uvědomoval si, co jeho postoje, uvažování, hodnocení a rozhodování ovlivňuje. Poznává, že se může snažit pozitivně ovlivňovat svůj život a společnost v jejím každodenním chodu s ohledem na dopady na různých úrovních od osobní přes školní, lokální až po globální. Je veden k tomu, aby prosazoval změny s respektováním rovných příležitostí, lidských práv a důstojnosti každého člověka.
Průřezové téma nabízí žákovi možnost prostřednictvím modelových i reálných situací: a) osvojovat si aktivní a bezpečný vztah ke komunikačním technologiím (médiím), b) utvářet si nehodnotící, otevřený postoj k rozmanitostem jak v blízkém okolí, tak ve světě, c) odhalovat sdílené interpretace světa (příběhy) a předsudečné a nepodloženě hodnotící soudy (stereotypy) v současných komunikačních praktikách. Dále poskytuje příležitost zvyšovat odolnost vůči manipulativním technikám a aplikovat principy demokratického rozhodování a spolurozhodování v každodenním životě. Zahrnuje také reflektování a vědomé korekce užívání médií.
Je důležité, aby žák vnímal roli a postavení médií ve svém životě i v životě svého okolí, snažil se kriticky vyhodnocovat zdroje informací, které média nabízejí, a odhalovat manipulativní techniky těch, kteří média ovládají, a vnímal svět jako rozmanitý, vnitřně provázaný prostor, ve kterém je třeba podporovat rovné šance a důstojné vztahy.