Zapojuje se do opatření a akcí, které podporují demokratickou kulturu ve škole, místní komunitě a blízkém prostředí.

PTS-000-000-ZV9-006
divider

Komentář:

Znalostního základu tohoto výsledku učení žák dosahuje v oborech Výchova k občanství, Osobnostní a sociální výchova, Geografie. 

Směřuje se k tomu, aby žák různými způsoby a v různých situacích uplatňoval demokratické principy, jako jsou například rovnost, respekt k ostatním, tolerance k rozmanitosti, svoboda myšlení a vyjadřování, zapojení se do rozhodování. Může se tak dít formou hlasování, hledání kompromisu a/nebo konsenzu, anketou nebo dotazníkem. Důležité je to, aby žáci rozhodovali nebo spolurozhodovali o záležitostech, které se jich dotýkají, a aby sami podávali návrhy toho, o čem chtějí jednat a do čeho se chtějí zapojit. Žáci jsou vedeni k zohledňování různých zájmů, podnětů a názorů a jsou vystaveni situacím, kdy řešení není předkládáno z pozice autority.

Žák si podle svého uvážení nebo podle společného rozhodování volí jednorázovou či dlouhodobější aktivitu, která je obecně prospěšná či pomůže někomu konkrétnímu (např. školní schránka důvěry, školní řád – práva a povinnosti žáků, školní dobrovolnický program, organizace a pořádání školních projektů, mezigeneračních akcí nebo besed a vzdělávacích aktivit pro místní komunitu). Může se jednat o zorganizování prospěšné akce, občanskou angažovanost, charitativní, sociální, environmentální, umělecké, sportovní a další aktivity ve třídě, škole, komunitě či obci. OVU je založený na aktivním prožitku, a proto je jeho součástí reflexe.

OVU podporuje roli odpovědného občana. Činnosti, o kterých žák rozhoduje a které realizuje s cílem přínosu pro okolí, posilují jeho sebedůvěru, vědomí vlastní účinnosti i sounáležitost se společenstvím. To napomáhá tomu, aby žák zažil, že společnost (včetně školního společenství) je tu pro všechny a že je možné pozitivně ovlivnit svět kolem sebe. Žák se tak učí přebírat zodpovědnost a rozvíjí tím svoji autonomii. OVU je komplexního charakteru, vyžaduje spolupráci, komunikaci, kritické i kreativní myšlení, práci s mediálními sděleními, dovednosti spojené s vedením žákovského projektu. Tento vzdělávací obsah je vhodný pro uplatnění ve skupinových, třídnických i celoškolních aktivitách a projektech.

Hodnoty:

  • Důstojný život

Očekávané výsledky učení