přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí
KOB-ODP-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků, sám uplatňuji respektující přístup a vedu k němu důsledně žáky, nekritizuji žáka za názor.
- podněcuji žáky ke kladení otázek a argumentaci, doplňujícími otevřenými otázkami je vedu k hlubšímu promýšlení a prohloubení argumentace
- umožňuji žákovi převzít odpovědnost za uskutečnění přiměřeného úkolu, který si sám zvolí nebo s nímž se vnitřně ztotožní - nezaměňuji prosté vykonání zadaného úkolu či příkazu se skutečným převzetím odpovědnosti
- stavím žáky před situace vyžadující přijetí jejich vlastního rozhodnutí (např. při řešení praktického úkolu), nezaměňuji uskutečnění něčeho na příkaz za rozhodnutí, které žák svobodně a odpovědně zvolil
- stavím žáky před dilemata týkající se sociální, ekonomické a environmentální spravedlnosti a podněcuji je k zaujetí odůvodněných stanovisek, k argumentaci a diskusi (např. formou vhodné diskusní aktivity). V případě potřeby vyjádřím a odůvodním i svůj odůvodněný pohled a názor, ale nemanipuluji
- vytvářím prostor pro otevřenou diskusi žáků o významu svobody a odpovědnosti, o jejich konkrétních projevech v různých konkrétních situacích, představuji jim a nechávám je navrhovat různé příklady, faciltuji diskusi žáků a využívám osvědčené diskusní techniky
- vedu reflexi o zkušenostech a zážitcích žáků dle osvědčených postupů (reflektivní postupka)
Hodnoty
- Zdravá planeta
- Důstojný život
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: sociální, ekonomická a environmentální spravedlnost
- argumentuje, proč je důležitá sociální, ekonomická a environmentální spravedlnost
- určí významné příčiny nespravedlnosti
- určí, čím lze přispět k jejímu odstraňování či snižování na osobní i systémové úrovni
komponenta: převzetí odpovědnosti
- přebírá samostatně odpovědnost za něco, co je užitečné pro ostatní či okolí
- vyhodnocuje, zda a do jaké míry převzetí odpovědnosti zvládl
- vyhodnocuje, co se naučil o sobě, procesech, společnosti a světě nového
komponenta: svobodné a odpovědné rozhodování
- vyhodnocuje, zda a jaké má každodenní jednání konkrétní dopady na ostatní lidi a svět
- uskutečňuje kroky ke zlepšení dopadů svého každodenního jednání na ostatní lidi a svět
- přijímá rozhodnutí dle své vůle a na základě odpovědného zvážení možných dopadů na okolí
Očekávané výsledky učení
Předcházející