Přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí.

KOB-ODP-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků, sám uplatňuji respektující přístup a vedu k němu důsledně žáky, nekritizuji žáka za názor
  • podněcuji žáky ke kladení otázek a argumentaci, doplňujícími otevřenými otázkami je vedu k hlubšímu promýšlení a prohloubení argumentace
  • umožňuji žákovi převzít odpovědnost za uskutečnění přiměřeného úkolu, který si sám zvolí nebo s nímž se vnitřně ztotožní – nezaměňuji prosté vykonání zadaného úkolu či příkazu se skutečným převzetím odpovědnosti
  • stavím žáky před situace vyžadující přijetí jejich vlastního rozhodnutí (např. při řešení praktického úkolu), nezaměňuji uskutečnění něčeho na příkaz za rozhodnutí, které žák svobodně a odpovědně zvolil
  • stavím žáky před dilemata týkající se sociální, ekonomické a environmentální spravedlnosti a podněcuji je k zaujetí odůvodněných stanovisek, k argumentaci a diskusi (např. formou vhodné diskusní aktivity); v případě potřeby vyjádřím a odůvodním i svůj odůvodněný pohled a názor, ale nemanipuluji
  • vytvářím prostor pro otevřenou diskusi žáků o významu svobody a odpovědnosti, o jejich konkrétních projevech v různých konkrétních situacích, představuji jim a nechávám je navrhovat různé příklady, facilituji diskusi žáků a využívám osvědčené diskusní techniky
  • vedu reflexi o zkušenostech a zážitcích žáků podle osvědčených postupů (reflektivní postupka)

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: sociální, ekonomická a environmentální spravedlnost

  • Argumentuje, proč je důležitá sociální, ekonomická a environmentální spravedlnost.
  • Určí významné příčiny nespravedlnosti.
  • Určí, čím lze přispět k jejímu odstraňování či snižování na osobní i systémové úrovni.

Komponenta: převzetí odpovědnosti

  • Přebírá samostatně odpovědnost za něco, co je užitečné pro ostatní či okolí.
  • Vyhodnocuje, zda a do jaké míry převzetí odpovědnosti zvládl.
  • Vyhodnocuje, co se naučil nového o sobě, procesech, společnosti a světě.

Komponenta: svobodné a odpovědné rozhodování

  • Vyhodnocuje, zda a jaké konkrétní dopady má každodenní jednání na ostatní lidi a svět.
  • Uskutečňuje kroky ke zlepšení dopadů svého každodenního jednání na ostatní lidi a svět.
  • Přijímá rozhodnutí podle své vůle a na základě odpovědného zvážení možných dopadů na okolí.

Očekávané výsledky učení