Uplatňuje svůj díl zodpovědnosti vůči ostatním a okolí.
KOB-ODP-000-ZV5-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků, sám uplatňuji respektující přístup a vedu k němu důsledně žáky, nekritizuji žáka za názor
- podněcuji žáky ke kladení otázek a argumentaci, doplňujícími otevřenými otázkami je vedu k hlubšímu promýšlení a prohloubení argumentace
- umožňuji žákovi převzít vědomě odpovědnost za uskutečnění přiměřeného úkolu, který si sám zvolí nebo s nímž se vnitřně ztotožní – nezaměňuji prosté vykonání zadaného úkolu či příkazu se skutečným převzetím odpovědnosti
- stavím žáky před jednoduché situace vyžadující přijetí jejich vlastního rozhodnutí (např. při hře, v rámci fungování třídy, při řešení praktického úkolu), nezaměňuji uskutečnění něčeho na příkaz za rozhodnutí, které žák svobodně a odpovědně zvolil
- vytvářím prostor pro diskuse žáků o spravedlnosti, svobodě a odpovědnosti, o jejich konkrétních projevech v různých konkrétních situacích v jejich okolí, představuji jim a nechávám je navrhovat různé příklady z oblasti sociální, ekonomické a environmentální, facilituji diskusi žáků a využívám osvědčené diskusní techniky; v případě potřeby vyjádřím a odůvodním svůj pohled a názor, ale nemanipuluji
- vedu reflexi o zkušenostech a zážitcích žáků podle osvědčených postupů (reflektivní postupka)
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: sociální, ekonomická a environmentální spravedlnost
- Identifikuje příklady nespravedlnosti.
- Navrhuje, čím on či ostatní lidé mohou přispět k odstraňování či snižování nespravedlnosti.
Komponenta: převzetí odpovědnosti
- Vědomě vstupuje do situací, kdy za něco přebírá svůj díl odpovědnosti.
- Vyhodnocuje, zda a jak převzetí odpovědnosti zvládl.
- Vyhodnocuje, co se naučil nového o sobě, procesech, skupině a okolí.
Komponenta: svobodné a odpovědné rozhodování
- Hodnotí dopady svého každodenního jednání na ostatní lidi a svět.
- Uskutečňuje kroky ke zlepšení dopadů svého jednání na ostatní lidi a svět.
- Zvažuje možné dopady různých rozhodnutí.
- Oceňuje rozhodnutí odpovědná vůči ostatním a okolí.
- Vyjadřuje, jak vnímá svůj díl odpovědnosti.
Očekávané výsledky učení
Následující