uplatňuje svůj díl zodpovědnosti vůči ostatním a okolí
KOB-ODP-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků, sám uplatňuji respektující přístup a vedu k němu důsledně žáky, nekritizuji žáka za názor.
- podněcuji žáky ke kladení otázek a argumentaci, doplňujícími otevřenými otázkami je vedu k hlubšímu promýšlení a prohloubení argumentace
- umožňuji žákovi převzít vědomě odpovědnost za uskutečnění přiměřeného úkolu, který si sám zvolí nebo s nímž se vnitřně ztotožní - nezaměňuji prosté vykonání zadaného úkolu či příkazu se skutečným převzetím odpovědnosti
- stavím žáky před jednoduché situace vyžadující přijetí jejich vlastního rozhodnutí (např. při hře, v rámci fungování třídy, při řešení praktického úkolu), nezaměňuji uskutečnění něčeho na příkaz za rozhodnutí, které žák svobodně a odpovědně zvolil
- vytvářím prostor pro diskuse žáků o spravedlnosti, svobodě a odpovědnosti, o jejich konkrétních projevech v různých konkrétních situacích v jejich okolí, představuji jim a nechávám je navrhovat různé příklady z oblasti sociální, ekonomické a environmentální, faciltuji diskusi žáků a využívám osvědčené diskusní techniky. V případě potřeby vyjádřím a odůvodním svůj pohled a názor, ale nemanipuluji
- vedu reflexi o zkušenostech a zážitcích žáků dle osvědčených postupů (reflektivní postupka)
Hodnoty
- Zdravá planeta
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: sociální, ekonomická a environmentální spravedlnost
- identifikuje příklady nespravedlnosti
- navrhuje, čím on či ostatní lidé mohou přispět k odstraňování či snižování nespravedlnosti
komponenta: převzetí odpovědnosti
- vědomě vstupuje do situací, kdy přebírá za něco svůj díl odpovědnosti
- vyhodnocuje, zda a jak převzetí odpovědnosti zvládl
- vyhodnocuje, co se naučil o sobě, procesech, skupině a okolí nového
komponenta: svobodné a odpovědné rozhodování
- hodnotí dopady svého každodenního jednání na ostatní lidi a svět
- uskutečňuje kroky k zlepšení dopadů svého jednání na ostatní lidi a svět
- zvažuje možné dopady různých rozhodnutí
- oceňuje rozhodnutí odpovědná k vůči ostatním a okolí
- vyjadřuje, jak vnímá svůj díl odpovědnosti
Očekávané výsledky učení
Následující