Uplatňuje svůj díl zodpovědnosti vůči ostatním a okolí.

KOB-ODP-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků, sám uplatňuji respektující přístup a vedu k němu důsledně žáky, nekritizuji žáka za názor
  • podněcuji žáky ke kladení otázek a argumentaci, doplňujícími otevřenými otázkami je vedu k hlubšímu promýšlení a prohloubení argumentace
  • umožňuji žákovi převzít vědomě odpovědnost za uskutečnění přiměřeného úkolu, který si sám zvolí nebo s nímž se vnitřně ztotožní – nezaměňuji prosté vykonání zadaného úkolu či příkazu se skutečným převzetím odpovědnosti
  • stavím žáky před jednoduché situace vyžadující přijetí jejich vlastního rozhodnutí (např. při hře, v rámci fungování třídy, při řešení praktického úkolu), nezaměňuji uskutečnění něčeho na příkaz za rozhodnutí, které žák svobodně a odpovědně zvolil
  • vytvářím prostor pro diskuse žáků o spravedlnosti, svobodě a odpovědnosti, o jejich konkrétních projevech v různých konkrétních situacích v jejich okolí, představuji jim a nechávám je navrhovat různé příklady z oblasti sociální, ekonomické a environmentální, facilituji diskusi žáků a využívám osvědčené diskusní techniky; v případě potřeby vyjádřím a odůvodním svůj pohled a názor, ale nemanipuluji
  • vedu reflexi o zkušenostech a zážitcích žáků podle osvědčených postupů (reflektivní postupka)

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: sociální, ekonomická a environmentální spravedlnost

  • Identifikuje příklady nespravedlnosti.
  • Navrhuje, čím on či ostatní lidé mohou přispět k odstraňování či snižování nespravedlnosti.

Komponenta: převzetí odpovědnosti

  • Vědomě vstupuje do situací, kdy za něco přebírá svůj díl odpovědnosti.
  • Vyhodnocuje, zda a jak převzetí odpovědnosti zvládl.
  • Vyhodnocuje, co se naučil nového o sobě, procesech, skupině a okolí.

Komponenta: svobodné a odpovědné rozhodování

  • Hodnotí dopady svého každodenního jednání na ostatní lidi a svět.
  • Uskutečňuje kroky ke zlepšení dopadů svého jednání na ostatní lidi a svět.
  • Zvažuje možné dopady různých rozhodnutí.
  • Oceňuje rozhodnutí odpovědná vůči ostatním a okolí.
  • Vyjadřuje, jak vnímá svůj díl odpovědnosti.

Očekávané výsledky učení