uplatňuje svůj díl zodpovědnosti vůči ostatním a okolí

KOB-ODP-000-ZV5-001
divider

Popis a zdůvodnění

STRATEGIE UČITELE

  • vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků, sám uplatňuji respektující přístup a vedu k němu důsledně žáky, nekritizuji žáka za názor.
  • podněcuji žáky ke kladení otázek a argumentaci, doplňujícími otevřenými otázkami je vedu k hlubšímu promýšlení a prohloubení argumentace
  • umožňuji žákovi převzít vědomě odpovědnost za uskutečnění přiměřeného úkolu, který si sám zvolí nebo s nímž se vnitřně ztotožní - nezaměňuji prosté vykonání zadaného úkolu či příkazu se skutečným převzetím odpovědnosti
  • stavím žáky před jednoduché situace vyžadující přijetí jejich vlastního rozhodnutí (např. při hře, v rámci fungování třídy, při řešení praktického úkolu), nezaměňuji uskutečnění něčeho na příkaz za rozhodnutí, které žák svobodně a odpovědně zvolil
  • vytvářím prostor pro diskuse žáků o spravedlnosti, svobodě a odpovědnosti, o jejich konkrétních projevech v různých konkrétních situacích v jejich okolí, představuji jim a nechávám je navrhovat různé příklady z oblasti sociální, ekonomické a environmentální, faciltuji diskusi žáků a využívám osvědčené diskusní techniky. V případě potřeby vyjádřím a odůvodním svůj pohled a názor, ale nemanipuluji
  • vedu reflexi o zkušenostech a zážitcích žáků dle osvědčených postupů (reflektivní postupka)

Hodnoty

  • Respektování potřeb planety
  • Důstojný život pro všechny

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

komponenta: sociální, ekonomická a environmentální spravedlnost

  • identifikuje příklady nespravedlnosti
  • navrhuje, čím on či ostatní lidé mohou přispět k odstraňování či snižování nespravedlnosti

komponenta: převzetí odpovědnosti

  • vědomě vstupuje do situací, kdy přebírá za něco svůj díl odpovědnosti
  • vyhodnocuje, zda a jak převzetí odpovědnosti zvládl
  • vyhodnocuje, co se naučil o sobě, procesech, skupině a okolí nového

komponenta: svobodné a odpovědné rozhodování

  • hodnotí dopady svého každodenního jednání na ostatní lidi a svět
  • uskutečňuje kroky k zlepšení dopadů svého jednání na ostatní lidi a svět
  • zvažuje možné dopady různých rozhodnutí
  • oceňuje rozhodnutí odpovědná k vůči ostatním a okolí
  • vyjadřuje, jak vnímá svůj díl odpovědnosti

Očekávané výsledky učení