Přispívá k demokratické kultuře ve třídě, skupině, škole a v situacích běžného života.

PTS-000-000-ZV5-005
divider

Komentář:

Znalostního základu tohoto výsledku učení žák dosahuje v oboru Člověk a jeho svět a Osobnostní a sociální výchova. 

Očekávaný výsledek učení směruje žáka k tomu, aby různými způsoby a v různých situacích uplatňoval demokratické principy, jako jsou například rovnost, respekt k ostatním, tolerance k rozmanitosti, svoboda myšlení a vyjadřování, zapojení se do rozhodování. Dovednost rozhodovat znamená prakticky se účastnit voleb a hlasování nebo vyjádřit své preference v průzkumu apod. Je důležité, aby žáci rozhodovali o něčem, co se jich týká, a aby se seznamovali s pluralitou názorů/návrhů. Významné je učit žáky přijmout stanovisko většiny a vyrovnat se s tím, když jejich názor/návrh není podpořen. OVU současně zahrnuje postupné osvojování si reflexe komunikace (včetně užívání médií), rozhodování, každodenního jednání, účasti a zapojování z pohledu uplatňování demokratických principů a odpovědnosti. Pro jeho osvojení je důležitá osobní praktická zkušenost s demokracií a poznání toho, že žák může něco ovlivnit (vědomí vlastní účinnosti). 

Očekávaný výsledek učení je zaměřený na praktické zapojování do společnosti, budování sounáležitosti, pěstování sebedůvěry pro realizaci změn, přispívá k rozvoji občanské odpovědnosti, připravuje žáky na budoucí roli zodpovědných občanů, kteří rozumějí důsledkům svého jednání, umožňuje posilování spolupráce prostřednictvím otevřeného dialogu a podporuje rozvoj kritického myšlení. Realizace OVU pozitivně ovlivňuje prostředí a vztahy ve škole, napomáhá tomu, aby žák zažil, že společnost (včetně školního společenství) je tu pro všechny a že každý může přispět k pozitivní změně. OVU je zkušenostního charakteru, a proto je jeho nezbytnou součástí reflexe.   

Hodnoty:

  • Důstojný život

Očekávané výsledky učení