Kriticky posoudí uplatňování demokratických principů ve škole a formuluje návrhy podporující demokratické procesy.

PTS-000-000-ZV9-005
divider

Komentář:

Znalostního základu tohoto výsledku učení žák dosahuje v oborech Výchova k občanství, Osobnostní a sociální výchova, Český jazyk a literatura, Informatika, Výchova ke zdraví. 

OVU je zaměřený na osvojování demokratických principů, vede žáka k jejich posuzování. Žák pak může lépe porozumět demokratickým procesům, principům, hodnotám a na základě kritického posouzení navrhovat opatření a akce na podporu demokratické kultury. Prvním krokem by mělo být stanovení oblastí a kritérií pro posuzování. Je žádoucí, aby se na tom podíleli žáci. Dalším předpokladem posuzování je fáze pozorování a analýzy. Žák sleduje, jaká rozhodnutí jsou ve škole přijímána a kým, zda jsou ve škole transparentní procesy, zda je umožněna žákovská participace, zda je respektována pluralita názorů, zda si účastníci procesů vzájemně naslouchají apod. Je žádoucí realizace formou skupinové práce a provazování s děním ve škole. OVU rozvíjí kritické myšlení, podporuje badatelský přístup (žáci zkoumají demokracii ve svém blízkém prostředí) a směřuje k návrhům řešení problémů, které žáci ve škole vnímají.  

OVU vede žáky ke kritickému pohledu na procesy ve společenství, kde se pohybují, a je úzce provázaný se zájmem o dění ve školním prostředí. Vzdělávací obsah vychází z potřeb žáků i z potřeb budoucnosti a legitimizuje zájem žáků o demokratizaci školního prostředí. Zároveň dává těmto aktivitám určité mantinely a vede žáky k navrhování řešení. Pomáhá budovat sounáležitost, rozvíjí sebedůvěru i vědomí vlastní účinnosti žáků (mohu něco ovlivnit a změnit). Přispívá k rozvoji demokratické kultury ve škole a je vhodný pro uplatnění v různých předmětech, v třídnických i celoškolních záležitostech. 

Hodnoty:

  • Důstojný život

Očekávané výsledky učení