Využívá příležitosti a výzvy pro rozvoj v různých oblastech vlastního života.

KPP-NAP-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • podporuji aktivní účast žáků na tvorbě školního prostředí, které pracuje s jejich nápady a respektuje jejich přínosy a potřeby, například žákovské parlamenty, sněmy, akce žáků pro žáky
  • zapojuji žáky do participace – ve škole, v komunitě aj.
  • podněcuji vztah žáků k místu, kde žijí, například tím, že mapují, jak se místo (obec, krajina) vyvíjelo v minulosti, zkoumají souvislosti, přicházejí za místní samosprávou či komunitou s představami, vizemi o dalším vývoji
  • podporuji přetváření nápadů žáků a příležitostí v realitu, například prakticky pečujeme o místa v okolí školy, v obci
  • učím v krajině, pracuji při výuce s geniem loci
  • podněcuji divergentní myšlení žáků
  • integruji do výuky například: otevřené diskuse, otevřené otázky, kreativní úkoly, projekty
  • podporuji nepřímé učení prostřednictvím zkušeností – například experimentování a bádání; tvůrčí čtení a psaní; umělecké vyjádření – malování, divadlo aj.
  • využívám se žáky různé nástroje k zachycení myšlenek a nápadů, mj. brainstorming, brainwriting, myšlenkovou mapu, metodu 6-3-5, nástroj „rybí kost“, který slouží k rozpoznání a vizualizaci možných příčin dané situace; online brainstorming nástroje   
  • zaměřuji se na to, aby žáci vhodně používali různé typy vyhodnocování a výběru reálných a smysluplných nápadů, například: podle stanovených kritérií, hlasování/bodování, škálování nápadů – jejich uspořádání do skupin podle jejich podobnosti nebo tématu
  • pro pokročilejší žáky zařazuji: 
    • SWOT analýzu – silné stránky, slabé stránky, příležitosti, hrozby
    • prioritizace – vybíráme nápady, které mají největší potenciál dosáhnout cíle 
    • testování a prototypování – vybíráme několik nejlepších nápadů a testujeme je prostřednictvím prototypů, průzkumů nebo jiných metod, abychom ověřili jejich účinnost a proveditelnost
    • zapojení zainteresovaných stran – zaručuje to, že vybrané nápady budou podporovány a mohou být úspěšně realizovány
  • vedu žáky k tomu, aby revidovali výběr nápadů podle potřeb a nových informací, které se objeví během procesu realizace
  • zájemce o založení žákovských firem seznamuji se zjednodušenými metodami, které se zaměřují na klíčové aspekty podnikání, například s metodou Lean Canvas
  • nabízím žákům příležitost zapojit se do dobrovolných veřejně prospěšných projektů, známých jako dobrovolnictví – například podpora vrstevníků při učení, pomoc seniorům, asistence dospělým při osvojování nových dovedností, ochrana přírody, rozvoj komunitního života, humanitární pomoc a rozvojová spolupráce 
  • seznamuji žáky s principy, přínosy a formami vizualizací budoucích scénářů, vizí
  • podporuji žáky ve vytváření a sdílení jejich představ o tom, jak by se mohly vyvíjet situace v životě školy či v místě, kde žijí, a poskytuji prostor pro diskusi nad návrhy jejich scénářů
  • jako žákův průvodce usměrňuji tvorbu jeho vision boardu (koláž, kresba, online verze aj.) směrem k profesnímu, eventuálně i podnikatelskému a životnímu směřování
  • průběžně se žáky pracuji na rozkrývání jejich priorit, hodnot, kompetenčního portfolia atd.
  • diskutuji se žáky o hodnotách osobních, společenských, environmentálních, profesních
  • usiluji o to, aby žáci lépe porozuměli světu kolem
  • upozorňuji žáky na možnosti a příležitosti k jejich profilaci a rozvoji silných stránek

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: rozpoznávání příležitostí a výzev

  • Vyhodnocuje situace v různých oblastech života.
  • Rozpoznává příležitosti a výzvy pro změnu k lepšímu.

Komponenta: produkce nápadů a divergentní myšlení

  • Navrhuje komplexnější opatření ke zlepšení situace a prostředí v místě, kde žije.
  • Nápady nechává volně plynout, v počáteční fázi je nehodnotí a otevřeně je sdílí.
  • Využívá složitější metody a nástroje k zachycení myšlenek a nápadů.

Komponenta: výběr nápadů a jejich hodnocení

  • Vyhodnocuje nápady – posuzuje jejich hodnotu z pohledu různých zúčastněných stran.
  • Třídí nápady na základě stanovených kritérií či aktuálních možností svých nebo okolí.
  • Selektuje nápady – rozhoduje se, které nápady mají potenciál být realizovány. 
  • Vybírá, které nápady budou přijaty a které odmítnuty, a je otevřený novým přístupům, bádání a experimentování.

Komponenta: vizualizace budoucích scénářů

  • Formuluje své představy a promyšlené vize týkající se budoucího vývoje současné situace.
  • Vizualizuje své dlouhodobé cíle v osobním i profesním životě a svoje priority.
  • Prozkoumává historický kontext různých situací, událostí a vývoje přírody a krajiny v místě, kde žije, v blízkém okolí, případně i ve světě, a vizualizuje budoucí scénáře.
  • Pravidelně přehodnocuje svou vizi, nezdar vnímá jako zkušenost, nevzdává se a vytrvale hledá nová východiska, příležitosti či výzvy.

Očekávané výsledky učení