Vysvětlí, jak vlastnosti vybraného organismu souvisejí s jeho vývojem a umožňují mu přežít a rozmnožit se.
Komentář:
OVU zahrnuje prozkoumávání stavby těla organismu i jeho chování (etologie) a variabilitu v rámci druhu. U člověka zahrnuje specifika lidského těla (barva kůže, nepřítomnost srsti na kůži, pocení, rozdíly ve výšce…). Dále je zaměřený na práci s vyobrazením evoluce s příklady proměn jednotlivých znaků. Věnuje se evoluční historii druhu (působení přírodního výběru, postupné adaptace na aktuální změny v prostředí atp.). Pojem evoluční fitness (použitý v indikátorech) zde vyjadřuje schopnost konkrétního jedince předat své geny dalším generacím, což většinou znamená dožít se reprodukčního věku a úspěšně přivést na svět zdravé potomky. Fitness v širším pohledu umožňuje také vysvětlení altruistického chování vzhledem k příbuzným. U člověka se OVU kromě anatomických a fyziologických přizpůsobení věnuje také spolupráci, schopnosti dlouhodobého plánování a sdílení technologií.
Výstup umožňuje žákovi pochopit vlastnosti a chování organismů v přírodě. Podporuje zvídavost a evoluční myšlení, kdy žák hledá za pozorovaným znakem evoluční historii druhu (působení přírodního výběru, postupná adaptace na aktuální změny v prostředí atp.). Zároveň se žák učí přemýšlet o možných scénářích budoucího vývoje daných druhů včetně vyhynutí. Výstup žákovi umožní lépe pochopit možné důsledky, které může mít změna klimatu a další environmentální problémy na přírodu a člověka. Výstup vede žáka ke kladení otázek.