Při interpretaci komplexních textů dokládá své závěry textem; v oborech usiluje o přesnost a uspořádanost v obsahu i ve vyjadřování; podle své potřeby využívá psaní pro své sebeuvědomění a sebevyjádření.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Vzdělávácí strategie učitele vyplývají z charakteristik složek, z komponentů a z popisu projevů žáka.
Učitel každého vyučovacího předmětu bude postupovat tak, aby bylo každému žákovi podle jeho vzdělávacích potřeb umožněno, aby uvedené činnosti ve výuce realizoval(a) soustavně a systematicky.
Aby se tak ve škole dělo, vyžaduje vzájemnou koordinaci mezi učiteli dané školy.
Současně je nezbytné, aby učitelé konkrétní školy ve vzájemné koordinaci uvedené činnosti žáků spolu s nimi vyhodnocovali a podle tohoto vyhodnocení promýšleli jejich další učení a rozvoj.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: vyhledávání a propojování přímo i nepřímo vyjádřených informací podle účelu čtení
- Samostatně (průběžně a podle potřeby) vyhledává, uspořádává, porovnává a propojuje informace ve všech typech textů včetně elektronických.
- Čtením beletrie i oborových textů nejen rozšiřuje, ale i prohlubuje své porozumění a prožívání v tom, jak funguje svět, lidé, on sám.
Komponenta: psaní jako nástroj pro porozumění věcné problematice i sobě samému
- Podle své potřeby využívá psaní pro ujasnění svých myšlenek a pocitů, pro své sebeuvědomění a sebevyjádření, ale také pro své učení složitější problematiky a pojmů.
Komponenta: rozpoznání důležitých informací a myšlenek textu při čtení i psaní textů
- Najde důležité informace či momenty v náročném textu, posuzuje jejich význam jak pro sebe, tak pro jiné adresáty.
- Najde a výstižně zformuluje důležité myšlenky v náročném textu.
- Při psaní výstižně a zřetelně vystihuje a formuluje důležité informace, zejména myšlenky své nebo cizí a zařazuje je v textu tak, aby čtenářům pomáhaly k pochopení jeho smyslu.
Komponenta: propojování četby s vlastními znalostmi a zkušenostmi a interpretace
- Vyhodnocuje shody i rozdíly mezi tím, o čem čte, a mezi svými znalostmi, zkušenostmi a názory.
- Při interpretaci vychází z textu, využívá současně i své poznatky nebo zkušenosti.
Komponenta: psaní pro vyhodnocování vlastních poznatků a zkušeností v oborech i pro sebeuvědomění
- Při psaní si ujasňuje, zda jeho poznatky a myšlenky souvisejí s informacemi nebo zkušenostmi zvenčí, nebo zda jsou jeho vlastní.
- Vyjasňuje si, jak vidí sebe sama, kdo je, jaký je, k čemu patří nebo se hlásí, čím je cenný ve vlastních očích nebo u druhých.
Komponenta: práce s grafickým znázorněním a vizuálním zobrazením
- Najde ve složitějším schématu (např. v koláčovém grafu, víceúrovňové tabulce, v mapě výskytů některého jevu) potřebné informace.
- Vysvětlí, jak informace ze schématu patří k textu, jenž je schématem doprovázený.
- Kriticky přistupuje k informacím získaným ze schémat (všímá si, jak mohou schémata ovlivňovat adresáty, cíleně působit na jejich emoce, jak je autoři využívají k ovlivňování názorů, mínění).
- Pro lepší porozumění doplňuje svůj text zavedenými typy schematických vyjádření.
Komponenta: odlišení faktů, domněnek a názorů
- Ve složitějších nebo problematických textech rozpoznává fakta, domněnky, názory či dojmy a odůvodňuje, proč je za takové považuje.
- Odhaduje a posuzuje, proč jsou v textu podávána nepodložená tvrzení nebo proč jsou pouhé domněnky či názory předkládány jako fakta.
- Při psaní dodává k faktickým tvrzením zdroje a argumenty.
- Staví a formuluje hypotézy a navrhuje jejich ověřování.
- Názory své nebo cizí podává zřetelně jen jako názor.