užívá postupy divadelního umění a dramatické výchovy k prozkoumávání témat, situací a vztahů, poznávání sebe sama a jako prostředek sdělování jiným
Komentář
Divadlo nejpřímějším způsobem zobrazuje člověka a mezilidské situace a vztahy – nástrojem zobrazování je sám člověk. Žák zkoumá svým herním jednáním mezilidské situace, příběhy, vztahy, o poznaném vypovídá, a to opět sebou samým – svými gesty, pohybem, hlasem, jednáním v herní a jevištní situaci (jako metafory a znaky k zobrazení těchto situací a vztahů může žák využít i předměty a loutky), případně je součástí této tvorby v jiné formě zapojení se (např. neprezentuje, ale podílí se na přípravě, vymýšlí scénu). Jako náměty k takovýmto činnostem slouží různé literární předlohy, příběhy z reálného života, obrazy, místa, předměty.
Žáci využívají již náročnější způsoby divadelní práce, v rolové hře pracují s hlubší charakterizací postav, zobrazují vztahově komplexnější situace s hlubšími motivy. Náměty a témata by měly být blízké žákům, nabízené postupy práce by měly respektovat tzv. zónu nejbližšího rozvoje. Tvorba je ústrojně propojena s reflexí, která se zaměřuje jak na obsah (námět, látku, téma apod.), tak na proces tvorby a její prezentace.
Dramatická výchova tak pomáhá orientovat žáka ve světě mezilidských vztahů, rozumět jim s hlubší mírou porozumění a připravovat ho na rozhodování v různých situacích v budoucnu.
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- prostřednictvím rolové hry vstupuje do fiktivních situací a dějů, reflektuje zážitek z rolové hry pro sebe sama, učí se rozumět emocím, reakcím a motivacím
- popíše význam tohoto zážitku pro pochopení tématu, které situace obsahuje
- hledá jemu dosažitelné herní a jevištní prostředky (včetně možnosti využít předměty, loutky) pro vyjádření myšlenek, emocí, dějů, situací, témat v procesu týmové jevištní tvorby
- komunikuje a spolupracuje s ostatními s ohledem na realizaci společného tvůrčího záměru
- prostřednictvím zvolených jevištních prostředků sděluje myšlenky, emoce, vztahy, děje dalším účastníkům procesu nebo se podílí na společné tvorbě, která k jejich sdělení prostřednictvím jevištních prostředků vede
- do společné tvorby zapojuje postupy a prostředky jiných druhů umění a jemu dostupné technologie (hudbu, výtvarné pojetí scény a kostýmů, pohybovou stylizaci, filmové projekce apod.)
- reflektuje proces tvorby a sdílení jejích výsledků
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- UAK-HTD-001-ZV5-001 získává a rozvíjí prostřednictvím tvůrčí experimentace, her a cvičení mluvní, hlasové a vokální, instrumentální, pohybové a taneční dovednosti i dovednosti související se skupinovou tvorbou a interpretací
- UAK-HTD-001-ZV5-002 využívá jednoduché postupy, prostředky a metody hudby, tance, divadla a víceoborových forem při samostatných a společných tvůrčích činnostech, interpretaci a sdílení výsledků tvorby