rozpoznává manipulaci v komunikaci, zaujímá k ní kritický postoj a přiměřeně reaguje
Komentář
Manipulace je jednou z praktik komunikace, kdy se mluvčí snaží získat adresáta na svoji stranu nekalými prostředky. Manipulace představuje typ komunikačního záměru, manipulátor může využívat techniky verbální i neverbální. Manipulace může probíhat v osobním kontaktu, ale také prostřednictvím médií. Manipulovaný jedinec si často neuvědomuje, že je obětí, mívá pocit viny a může se stát se na manipulátorovi závislý.
Manipulace představuje v současné době významnou společenskou hrozbu, je využívána v každodenní komunikaci, v marketingových strategiích i v politických bojích, např. před volbami. Zvlášť nebezpečná je mediální manipulace, která využívá zacílení na různé věkové a sociální skupiny, tedy i na žáky základních škol. Projevuje se to například v reklamě na konkrétní výrobky, např. na mobilní telefony, na potraviny, nápoje, hudbu, filmy, komiksy. Velké riziko představují sociální sítě, které žáci využívají ve volném čase i ve škole. Jde např. o hoaxy nebo kyberšikanu (vytváření falešných účtů za účelem zesměšnění a šikanování oběti atd.). Proti manipulaci není jednoduché se bránit. Je třeba zachovávat si vlastní postoje a názory, být si vědomý svých práv, požadovat konkrétní informace, popř. vyhledat odbornou pomoc.
Hodnoty
- Důstojný život
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- rozliší situace, kde se s manipulací setkáváme: běžná komunikace, mediální komunikace, marketing, reklama
- rozliší typy manipulace: např. sugesce, přesvědčování, propaganda, brainwashing
- rozliší a vyhledává prostředky manipulace: psychologické, jazykové, audiovizuální
- rozliší jazykové prostředky, které se užívají např. v reklamních sděleních
- zjišťuje, jak se proti manipulaci bránit, a svoje poznatky využívá v modelových situacích i v praxi