Český jazyk a literatura
Obsah vzdělávacího oboru je specifický tím, že ve vzdělávací oblasti zastupuje očekávané výsledky učení směřující k tomu, že si žáci osvojují dovednost kultivované komunikace v mluvené a psané formě a učí se přizpůsobovat své vlastní vyjadřování dané komunikační situaci a svému komunikačnímu záměru. Učí se formulovat názory podpořené argumenty, vést kritický a konstruktivní dialog a naslouchat partnerovi v komunikaci. Učí se rozumět různým druhům textů, vyhledávají a zpracovávají informace, učí se odhalovat autorský záměr, odlišovat fakta, názory, domněnky a manipulaci. Osvojují si postupy napomáhající tvořivé recepci a interpretaci uměleckých sdělení za účelem posilování vlastních čtenářských prožitků a jejich sdílení.
Výuka na 1. stupni je založená na aktivním zapojení žáka do přirozených komunikačních situací, ve kterých jsou rozvíjeny jeho komunikační dovednosti jako schopnost srozumitelně vyjádřit své myšlenky, aktivně naslouchat a reagovat na druhé. Od počátku výuky techniky čtení směřujeme k porozumění čtenému s využitím smysluplných textů rozmanitých žánrů a prostřednictvím různých čtenářských strategií. Zaměřujeme se také na rozvoj slovní zásoby. Osvojování dovednosti psaní jako prostředku komunikace směřuje od záznamu jednoduchých slov a vět k delším textům, jejichž hlavním znakem je srozumitelnost vyjádření.
Výuka na 2. stupni je charakterizovaná především integračním pojetím vzdělávacího oboru. V praxi to znamená, že předmět není mechanicky rozdělený na jazykovou, slohovou a komunikační a literárněvýchovnou složku, jak tomu bylo doposud. Výuka je založená na komunikačním principu, který je výrazně zastoupený ve všech oblastech učiva a je naplňován v oborových výstupech.
Návaznost výstupů 1. a 2. stupně je zajištěná ve výstupech zaměřených na komunikaci, na rozvíjení a sdílení čtenářských dovedností a zážitků, na rozvíjení pravopisných dovedností ad.
Jsou podporovány vazby daného oboru na obory Cizí jazyk, Výchova k občanství, Dějepis, Informatika, na klíčovou kompetenci komunikační, na průřezové téma Společnost pro všechny ad.
Na 1. stupni je využíváno formativní hodnocení, které směřuje k podpoře komplexního rozvoje všech aspektů jazykového vzdělávání. Žáci jsou vedeni k sebehodnocení a k oceňování vlastního pokroku. Vhodným prostředkem pro sebehodnocení jsou mapy učebního pokroku, sebehodnoticí archy nebo portfolia.
Tyto dovednosti jsou rozvíjeny na 2. stupni. Žáci navazují na svá portfolia, která nadále doplňují. Hodnoceny jsou dovednosti v oblasti mluvené a písemné komunikace, schopnost vyhledávání informací, tvorba různých typů textu, pravopisné dovednosti, interpretace a sdílení textů a čtenářských zážitků v literární výchově.
Očekávané výsledky učení
Český jazyk a literatura
- JJK-CJL-001-ZV5-001 v mluvené komunikaci používá osvojené jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru a dané komunikační situaci
- JJK-CJL-001-ZV5-002 využívá znalosti o slovní zásobě a způsobech jejího rozšiřování v komunikaci a při práci s textem
- JJK-CJL-001-ZV5-003 vytváří vlastní komunikáty s využitím osvojených mluvnických a pravopisných pravidel a znalosti vybraných slohových útvarů
- JJK-CJL-001-ZV5-004 posoudí výpověď v konkrétní situaci vzhledem k postoji mluvčího a adekvátně reaguje
- JJK-CJL-001-ZV5-005 čte s porozuměním přiměřeně náročné texty včetně textů elektronických
- JJK-CJL-001-ZV5-006 rozpozná manipulaci v komunikaci a dokáže reagovat přiměřeně svému věku
- JJK-CJL-001-ZV5-007 experimentuje s jazyky a buduje si vztah k učení se jazykům
- JJK-CJL-001-ZV5-008 vyjadřuje svoje prožitky ze čtení nebo poslechu uměleckého textu
- JJK-CJL-001-ZV5-009 tvořivě pracuje s literárním textem
Český jazyk a literatura
- JJK-CJL-001-ZV9-001 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, s jasným komunikačním záměrem a jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
- JJK-CJL-001-ZV9-002 v komunikaci a při práci s textem využívá znalosti o útvarech českého jazyka s ohledem na komunikační situaci a příjemce textu
- JJK-CJL-001-ZV9-003 vyslovuje podle svých možností česká a běžně užívaná cizí slova v souladu s jazykovou normou a užívá je vhodně vzhledem ke komunikační situaci
- JJK-CJL-001-ZV9-004 vhodně užívá slovní tvary vzhledem ke komunikační situaci
- JJK-CJL-001-ZV9-005 v komunikaci a při práci s textem využívá znalosti o slovní zásobě a způsobech jejího obohacování, včetně tvoření slov
- JJK-CJL-001-ZV9-006 porozumí stavbě textu a vytváří vlastní komunikáty s využitím znalostí skladby věty jednoduché, souvětí a textu
- JJK-CJL-001-ZV9-007 vytvoří po formální i obsahové stránce funkční písemný projev s využitím znalosti pravidel pravopisu
- JJK-CJL-001-ZV9-008 diskutuje o společenském významu jazyka a popíše vztah češtiny k dalším jazykům
- JJK-CJL-001-ZV9-009 zhodnotí aktuální úroveň svých jazykových a komunikačních znalostí a dovedností s ohledem na své další jazykové vzdělávání
- JJK-CJL-001-ZV9-010 využívá elektronické prostředky a informační zdroje k tvorbě textu
- JJK-CJL-001-ZV9-011 vyhledá, kriticky posoudí a sdílí informace a další obsah, k tomu volí etické postupy, způsoby a prostředky odpovídající konkrétní situaci
- JJK-CJL-001-ZV9-012 diskutuje o komunikačních funkcích a o smyslu konkrétního textu
- JJK-CJL-001-ZV9-013 využívá poznatky o komunikaci, jazyce a stylu k mluvenému nebo písemnému projevu přiměřenému situaci
- JJK-CJL-001-ZV9-014 aplikuje při tvorbě textu a infografiky základní pravidla typografie
- JJK-CJL-001-ZV9-015 používá záměrně a promyšleně postupy a strategie umožňující vnímat, chápat a interpretovat text
- JJK-CJL-001-ZV9-016 rozpoznává manipulaci v komunikaci, zaujímá k ní kritický postoj a přiměřeně reaguje
- JJK-CJL-001-ZV9-017 vyjadřuje svoje prožitky literárního, divadelního a audiovizuálního díla
- JJK-CJL-001-ZV9-018 interpretuje literární díla a díla z oblasti dalších druhů umění
- JJK-CJL-001-ZV9-019 tvořivě pracuje s textem a přetváří ho do jiných druhů, žánrů a forem
- JJK-CJL-001-ZV9-020 tvoří umělecký text podle svých schopností, reflektuje tvorbu uměleckého textu a z reflexe vyvozuje poznatky