diskutuje o komunikačních funkcích a o smyslu konkrétního textu
JJK-CJL-001-ZV9-012
Komentář
Žák rozpozná podle záměru mluvčího a jeho způsobu vyjádření komunikační funkci výpovědi a přiměřeně na ni reaguje. O těchto situacích diskutuje a uvědomuje si, za jakých okolností dochází k dezinterpretaci. Podobně je tomu u psaných textů, u nichž je důležité poznat nejen autorův záměr, ale obsah a způsob, jakým byl text napsán.
V každé komunikační situaci je důležité, aby mluvčí vyjádřil svůj záměr. Tomuto záměru pak odpovídá způsob pronesení výpovědi. Na základě správného pochopení záměru může posluchač adekvátně reagovat. Žák rozpoznává komunikační záměr a analyzuje obsah a způsob sdělení, aby si uvědomil konkrétní smysl textu, a vyhnul se tak manipulaci či nesprávné interpretaci.
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- diskutuje o variantách komunikačních výpovědí, které již zná (otázka, výzva, oznámení atd.) a roztřídí je pomocí charakteristických znaků (obohacení o novou informaci, dosažení toho, co chceme)
- porozumí funkci jednotlivých druhů výpovědi
- rozpozná záměr mluvčího/autora
- analyzuje obsah i způsob sdělení (jazykové prostředky) a tyto znaky následně porovná se záměrem komunikační výpovědi (o co autorovi šlo)
- interpretuje nosné myšlenky a diskutuje o smyslu textu (psaný text) či adekvátně reaguje na výpověď (ústní komunikace); popřípadě parafrázuje, ujistí se tak v postoji mluvčího
Očekávané výsledky učení
Předcházející