Kriticky hodnotí informace z různých zdrojů.
KRP-KRP-000-ZV9-001

Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- poskytuji informační materiály k jednomu tématu z různých zdrojů
- umožňuji používat prostředky digitální techniky k vyhledávání zdrojů
- poskytuji příklady citací a diskutuji se žáky o jejich relevanci v rámci citačních norem
- vytvářím bezpečné prostředí, ve kterém se žáci nebojí vyjadřovat své postoje
- organizuji výukové aktivity, které umožňují otevřenou diskusi mezi žáky
- nechávám žáky, aby s mou pomocí identifikovali logické chyby a argumentační fauly ve svých projevech
- využívám vzorové situace z reálného života, na kterých ukazuji osvědčená řešení
- umožňuji využívat nejrůznější prostředky k vyhledávání a ověřování zdrojů
- nabízím řešení, která zohledňují obecně sdílené hodnoty
- organizuji diskuse a debaty o hodnotách a zájmech jednotlivých informačních zdrojů
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: práce s informacemi – data, zdroje, informace – poznání
- Rozlišuje různé informační zdroje ve svém okolí.
- Aktivně pracuje s daty, zdroji, informacemi, vytváří si k nim postoje, názory.
- Zkoumá autorství zdrojů.
- Vyjmenuje konkrétní relevantní zdroje.
- Pojmenuje, které zdroje a proč záměrně zkreslují informace.
- Posuzuje relevantnost informace na základě citační normy.
- V rámci svých možností ověřuje pravdivost informací.
Komponenta: kritické myšlení
- Identifikuje logické chyby.
- Zvažuje různé perspektivy a argumenty.
- Uzná a koriguje vlastní chyby v myšlení.
- Vyhýbá se argumentačním faulům.
- Definuje podstatu sdělení jednotlivých informací.
- Vhodně argumentuje na základě zjištěných informací.
- Využívá předchozí zkušenosti při definování závěrů.
Komponenta: hodnocení informací a zdrojů dat
- Vyhodnocuje informace vzhledem k jejich zdroji.
- Ověřuje informace u jiných zdrojů.
- Posuzuje informace vzhledem k základním poznatkům lidstva.
- Zohledňuje hodnoty a zájmy informačních zdrojů.