Kriticky hodnotí informace z různých zdrojů.

KRP-KRP-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • poskytuji informační materiály k jednomu tématu z různých zdrojů 
  • umožňuji používat prostředky digitální techniky k vyhledávání zdrojů 
  • poskytuji příklady citací a diskutuji se žáky o jejich relevanci v rámci citačních norem 
  • vytvářím bezpečné prostředí, ve kterém se žáci nebojí vyjadřovat své postoje 
  • organizuji výukové aktivity, které umožňují otevřenou diskusi mezi žáky 
  • nechávám žáky, aby s mou pomocí identifikovali logické chyby a argumentační fauly ve svých projevech 
  • využívám vzorové situace z reálného života, na kterých ukazuji osvědčená řešení 
  • umožňuji využívat nejrůznější prostředky k vyhledávání a ověřování zdrojů 
  • nabízím řešení, která zohledňují obecně sdílené hodnoty 
  • organizuji diskuse a debaty o hodnotách a zájmech jednotlivých informačních zdrojů 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: práce s informacemi – data, zdroje, informace – poznání 

  • Rozlišuje různé informační zdroje ve svém okolí.
  • Aktivně pracuje s daty, zdroji, informacemi, vytváří si k nim postoje, názory.
  • Zkoumá autorství zdrojů. 
  • Vyjmenuje konkrétní relevantní zdroje. 
  • Pojmenuje, které zdroje a proč záměrně zkreslují informace.
  • Posuzuje relevantnost informace na základě citační normy.
  • V rámci svých možností ověřuje pravdivost informací. 

Komponenta: kritické myšlení 

  • Identifikuje logické chyby.
  • Zvažuje různé perspektivy a argumenty.
  • Uzná a koriguje vlastní chyby v myšlení.
  • Vyhýbá se argumentačním faulům.
  • Definuje podstatu sdělení jednotlivých informací.
  • Vhodně argumentuje na základě zjištěných informací.
  • Využívá předchozí zkušenosti při definování závěrů.

Komponenta: hodnocení informací a zdrojů dat 

  • Vyhodnocuje informace vzhledem k jejich zdroji.
  • Ověřuje informace u jiných zdrojů.
  • Posuzuje informace vzhledem k základním poznatkům lidstva.
  • Zohledňuje hodnoty a zájmy informačních zdrojů.

Očekávané výsledky učení