kriticky hodnotí informace z různých zdrojů

KRP-KRP-000-ZV9-001
divider

Popis a zdůvodnění

STRATEGIE UČITELE:

  • poskytuji informační materiály k jednomu tématu z různých zdrojů 
  • umožňuji používat prostředky digitální techniky k vyhledávání zdrojů 
  • poskytuji příklady citací a diskutuji s žáky o jejich relevanci v rámci citačních norem 
  • vytvářím bezpečné prostředí, ve kterém se žáci nebojí vyjadřovat své postoje 
  • organizuji výukové aktivity, které umožňují otevřenou diskusi mezi žáky 
  • nechávám žáky, aby s mou pomocí identifikovali logické chyby a argumentační fauly ve svých projevech 
  • využívám vzorové situace z reálného života, na kterých ukazuji osvědčená řešení 
  • umožňuji využívat nejrůznější prostředky k vyhledávání a ověřování zdrojů 
  • nabízím řešení, která zohledňují obecně sdílené hodnoty 
  • organizuji diskuze a debaty o hodnotách a zájmech jednotlivých informačních zdrojů 

Hodnoty

  • Sdílené poznání

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

komponenta: práce s informacemi - data, zdroje, informace - poznání 

  • rozlišuje různé informační zdroje ve svém okolí 
  • aktivně pracuje s daty, zdroji, informacemi, vytváří si k nim postoje, názory 
  • zkoumá autorství zdrojů 
  • vyjmenuje konkrétní relevantní zdroje 
  • pojmenuje, které zdroje a proč záměrně informace zkreslují 
  • posuzuje relevantnost informace na základě citační normy 
  • v rámci svých možností ověřuje pravdivost informací 

komponenta: kritické myšlení 

  • identifikuje logické chyby 
  • zvažuje různé perspektivy a argumenty 
  • uzná a koriguje vlastních chyby v myšlení 
  • Vyhýbá se argumentačním faulům 
  • definuje podstatu sdělení jednotlivých informací 
  • vhodně argumentuje na základě zjištěných informací 
  • využívá předchozích zkušeností při definování závěrů 

 komponenta: hodnocení informací a zdrojů dat 

  • vyhodnocuje informace vzhledem ke jejich zdroji 
  • ověřuje informace u jiných zdrojů  
  • posuzuje informace vzhledem k základním poznatkům lidstva 
  • zohledňuje hodnoty a zájmy informačních zdrojů 

Očekávané výsledky učení