kriticky hodnotí informace z různých zdrojů
KRP-KRP-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- poskytuji informační materiály k jednomu tématu z různých zdrojů
- umožňuji používat prostředky digitální techniky k vyhledávání zdrojů
- poskytuji příklady citací a diskutuji s žáky o jejich relevanci v rámci citačních norem
- vytvářím bezpečné prostředí, ve kterém se žáci nebojí vyjadřovat své postoje
- organizuji výukové aktivity, které umožňují otevřenou diskusi mezi žáky
- nechávám žáky, aby s mou pomocí identifikovali logické chyby a argumentační fauly ve svých projevech
- využívám vzorové situace z reálného života, na kterých ukazuji osvědčená řešení
- umožňuji využívat nejrůznější prostředky k vyhledávání a ověřování zdrojů
- nabízím řešení, která zohledňují obecně sdílené hodnoty
- organizuji diskuze a debaty o hodnotách a zájmech jednotlivých informačních zdrojů
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: práce s informacemi - data, zdroje, informace - poznání
- rozlišuje různé informační zdroje ve svém okolí
- aktivně pracuje s daty, zdroji, informacemi, vytváří si k nim postoje, názory
- zkoumá autorství zdrojů
- vyjmenuje konkrétní relevantní zdroje
- pojmenuje, které zdroje a proč záměrně informace zkreslují
- posuzuje relevantnost informace na základě citační normy
- v rámci svých možností ověřuje pravdivost informací
komponenta: kritické myšlení
- identifikuje logické chyby
- zvažuje různé perspektivy a argumenty
- uzná a koriguje vlastních chyby v myšlení
- Vyhýbá se argumentačním faulům
- definuje podstatu sdělení jednotlivých informací
- vhodně argumentuje na základě zjištěných informací
- využívá předchozích zkušeností při definování závěrů
komponenta: hodnocení informací a zdrojů dat
- vyhodnocuje informace vzhledem ke jejich zdroji
- ověřuje informace u jiných zdrojů
- posuzuje informace vzhledem k základním poznatkům lidstva
- zohledňuje hodnoty a zájmy informačních zdrojů
Očekávané výsledky učení
Související
Vzdělávací oblasti
- CAP-CHE-001-ZV9-001 posoudí kvalitu a přínos potravin z hlediska vyváženého obsahu základních živin a aditiv
- CAP-CHE-001-ZV9-004 na příkladech chemického složení a vlastností látek běžně užívaných v domácnosti zdůvodní možnosti a limity jejich využití
- CAP-CHE-001-ZV9-005 kriticky hodnotí volbu drogistických produktů pro vlastní použití
- CAP-CHE-001-ZV9-006 zhodnotí rizika práce s běžně dostupnými chemickými látkami a pracuje s nimi bezpečně
- CAP-CHE-002-ZV9-008 schématem znázorní příčiny a projevy znečišťování vzduchu vlivem lidské činnosti včetně kroků k jeho omezování
- CAP-CHE-002-ZV9-009 vytvoří model koloběhu vody v přírodě a zahrne do něj vliv činnosti člověka
- CAP-CHE-002-ZV9-010 vysvětlí význam pedosféry a litosféry jako zdroje obživy, surovin a životního prostředí organismů včetně člověka
- CAP-CHE-003-ZV9-011 zhodnotí využívání materiálů a energetických surovin v kontextu udržitelnosti
- CAP-CHE-003-ZV9-013 s pomocí různých informačních zdrojů ilustruje rozmanitost chemie a reflektuje aktuální dění v tomto vědním oboru
- CAP-CHE-003-ZV9-014 popíše energetické změny chemických reakcí s využitím modelu koloběhu uhlíku
- CAP-CHE-003-ZV9-015 zmapuje a objasní spojitost mezi chemickými provozy a kvalitou životního prostředí v místě svého bydliště a zhodnotí jejich vliv na vlastní život
- CAP-FYZ-005-ZV9-013 popíše základní strukturu látek a relevantní částice při postupu z makrosvěta do mikrosvěta a uvede některé konkrétní příklady dějů, které na dané úrovni probíhají
- CAP-FYZ-005-ZV9-014 s využitím informací z různých vhodných zdrojů ilustruje, že Země je součást komplexní struktury vesmíru, a popíše, jak vesmír Zemi ovlivňuje
- CAP-PRI-002-ZV9-009 objasní roli přírodních procesů v příčinách, dopadech a opatřeních týkajících se změn klimatu
- CAP-PRI-005-ZV9-017 hodnotí význam minerálů, hornin a půdy na základě zkoumání jejich vlastností a práce s informačními zdroji
- CAS-DEJ-001-ZV9-001 porovná rozdíly mezi minulostí a současností v různých civilizačních oblastech s využitím různorodých zdrojů
- CAS-DEJ-001-ZV9-004 zhodnotí, jak se historické souvislosti a připomínání státních svátků, významných dnů a náboženských tradic podílí na utváření jeho osobní identity a identity lidí v jeho okolí
- CAS-DEJ-001-ZV9-007 rozlišuje na konkrétních příkladech různé způsoby měření a vnímání času a prostoru v jednotlivých dějinných epochách a kulturách
- CAS-DEJ-001-ZV9-008 specifikuje proměnu krajiny, sídel a hranic politických forem lidského spolčování od pravěku po současnost pomocí map a dalších informačních zdrojů
- CAS-DEJ-001-ZV9-011 posoudí důvěryhodnost zdrojů z různých dějinných epoch; rozliší zejména, jak se v zobrazení minulosti odrážejí dobové hodnoty a přesvědčení autorů
- CAS-DEJ-002-ZV9-014 vytvoří, sdílí a reflektuje dějepisný výstup na základě vhodných a kriticky posouzených primárních i sekundárních zdrojů; zohledňuje přitom pohled různých osob
- CAS-DEJ-002-ZV9-016 domýšlí významy motivů na hmotných výtvorech ve veřejném prostoru (socha, pamětní deska, pomník, dům, urbánní celek, pojmenování míst) a vyjádří podloženou domněnku o záměru jejich tvůrců
- CAS-DEJ-002-ZV9-018 hodnotí zamýšlené i nezamýšlené důsledky lidského jednání, které souvisejí s narušováním životního prostředí a klimatickými změnami v dějinách
- CAS-DEJ-002-ZV9-019 v modelové situaci předvádí (demonstruje), jak se vhodně zapojit do diskuse využívající historické argumenty; oceňuje přitom ústavně ukotvené hodnoty
- CAS-VKO-002-ZV9-005 zhodnotí na příkladech ze života občanů přednosti, úskalí a dopady demokratické a autokratické formy vlády
- CAS-VKO-002-ZV9-006 prozkoumá průběh a výsledky voleb v České republice, rozhodování občanů při volbách a jejich zapojování do veřejného politického dění
- CAS-VKO-002-ZV9-009 prozkoumá činnost státní správy a samosprávy při řešení životních situací občana a při řešení lokálních výzev a problémů
- CAS-VKO-002-ZV9-010 na příkladech ze života občanů zhodnotí projevy ekonomické a politické integrace v Evropě a její výhody a nevýhody
- CAS-VKO-002-ZV9-011 kriticky posuzuje dění ve svém regionu, v České republice a ve světě
- CSP-OSV-003-ZV9-009 využívá pro svůj kariérový rozvoj různé informační zdroje, vztahy a sítě ve fyzickém a digitálním prostředí
- CZB-TEV-002-ZV9-011 vyhledá a prezentuje informace o aktuálním sportovní dění ve škole, v obci, regionu, ČR, ve světě
- GEO-GEO-001-ZV9-001 kriticky využívá mapy a další zdroje geografických dat pro vlastní učení i každodenní poznávání reality
- GEO-GEO-001-ZV9-002 využívá geotechnologie k získávání, zpracování, vizualizaci a sdílení geografických dat za účelem řešení reálných problémů
- GEO-GEO-001-ZV9-003 využívá geografické myšlení a způsoby poznávání jevů a procesů k identifikaci příčin a důsledků časoprostorových změn míst a regionů
- INF-INF-001-ZV9-001 získá z dat informace, interpretuje data získaná pro řešení konkrétního problému
- JJK-CJL-001-ZV9-016 rozpoznává manipulaci v komunikaci, zaujímá k ní kritický postoj a přiměřeně reaguje
- MJA-MAT-004-ZV9-010 interpretuje a vytváří různě graficky prezentovaná data
- UAK-VFV-001-ZV9-005 realizuje tvůrčí záměr v oblasti filmu a audiovize s využitím vhodných oborových pojmů a zařízení
- UAK-VFV-001-ZV9-006 užívá aktivně audiovizuální sdělení jako prostředek komunikace a nástroj objevování světa, poznání sebe sama a sebevyjádření
- UAK-VFV-002-ZV9-002 popíše a interpretuje zhlédnuté audiovizuální dílo a zhodnotí jeho význam pro sebe sama, ostatní a společnost
- UAK-VFV-002-ZV9-005 popíše a podle zvolených kritérií utřídí výtvarná a architektonická díla a inspirační zdroje
Průřezová témata
- PTP-UDR-000-ZV9-001 vyhledá příklady, kdy lidské zásahy do prostředí přinesly původně nepředvídané důsledky, a vysvětlí, jak je možné se z daných příkladů do budoucna poučit
- PTP-UDR-000-ZV9-002 prozkoumá a vysvětlí provázanost mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem, životem společnosti a ekonomickou činností
- PTP-UDR-000-ZV9-003 vybírá, plánuje, realizuje a vyhodnotí společně se spolužáky nebo dalšími lidmi opatření potřebná pro posílení udržitelnosti v místní komunitě či ve světě
- PTS-DEM-000-ZV9-002 kriticky posoudí uplatňování demokratických principů ve třídní nebo školní žákovské samosprávě nebo při žákovské iniciativě a formuluje návrhy podporující demokratické procesy
- PTS-RPS-000-ZV9-001 rozpoznává příležitosti, jaké jemu i společnosti přináší propojenost světa, a rizika, která z propojenosti vyplývají