Kriticky posuzuje dění ve svém regionu, v České republice a ve světě.

Komentář:
Získávání informací o dění ve světě žákům zpřístupňuje globální perspektivu. To jim umožní lépe pochopit komplexnost globálních vztahů, společenských problémů a ekonomických aspektů. Žáci by se měli orientovat v dění v okolním světě a tím i porozumět národním i globálním trendům či ekonomickým nebo ekologickým výzvám. Žáci pracují se zdroji informací a s mediálními sděleními, samostatně vyhledávají informace, ověřují jejich pravdivost a důvěryhodnost, rozpoznávají a identifikují problematická nebo sporná místa. Prostřednictvím práce s informačními zdroji se seznamují s tím, jakou úlohu mají média nebo mediálně vlivné osobnosti v informační společnosti (co mohou ovlivnit nebo způsobit).
Kritické myšlení je klíčovou dovedností pro život ve složité a informačně nabité společnosti. Kritické posuzování informací a událostí umožňuje žákům přijímat informovaná stanoviska a rozhodnutí, rozlišovat mezi fakty a názory, rozpoznávat lež a manipulaci a vnímat různé perspektivy. Informovanost podporuje participaci občanů, přijímání demokratických hodnot a uvědomění si globálních souvislostí. Tyto dovednosti souvisejí s rozvojem demokratického občanství, ale také s prací s digitálními nástroji a v digitálním prostředí (včetně sociálních sítí).
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-001-ZV5-006 Prokáže základní porozumění roli prezidenta, politiků, soudců a policistů na základě reflexe příběhu či modelové situace.
- CJS-CJS-001-ZV5-007 Vyhledá odpovědi na otázky související s činností obecního úřadu v dané lokalitě.
- CJS-CJS-003-ZV5-014 Vyjádří vlastními slovy význam vybraných státních svátků, významných dnů, regionálních výročí a tradic.