vyjádří vlastními slovy význam vybraných státních svátků, významných dnů, regionálních výročí a tradic
CJS-CJS-003-ZV5-014
Komentář
Žák se orientuje v kalendáři historicky významných dnů, státních svátků a výročí. Poznává jejich historický kontext a vysvětluje jejich současný význam. Spojí nejvýznamnější náboženské svátky (Vánoce, Velikonoce) jak s biblickými událostmi, tak s lidovými zvyky a obyčeji v rodině, škole i regionu. Vlastními slovy hovoří o osobním vztahu k těmto významným dnům a svátkům, dokáže svou zkušenost porovnat s ostatními lidmi (např. zda je svátek nějakým způsobem veřejně připomínán, který svátek považuje za nejživější z hlediska dnešní společnosti, jak se může lišit vnímání svátků mezi generacemi a skupinami lidí).
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- zjišťuje faktografické informace o státních i ostatních svátcích v České republice v souvislosti s jejich připomínáním (tj. v období, kdy daný významný den je)
- propojí vybraný státní svátek nebo významný den s konkrétní historickou událostí
- zjišťuje faktografické informace o významných dnech a slavných výročích v souvislosti s jejich připomínáním v daném regionu
- popisuje vlastní zkušenost s připomínáním a oslavami daného svátku nebo významného dne a porovnává ji se zkušenostmi ostatních
- vysvětlí důvody oslavy vybraného státního svátku
- vyjádří vlastními slovy význam udržování tradic v daném regionu
- porovnává tradice svého regionu s tradicemi jiného regionu
- uvede příklad oslavy vybraného státního svátku
- na příkladech (obrazovém materiálu) doloží, kde a při jakých situacích jsou používány státní symboly
- zná státní symboly ČR
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- CAS-DEJ-001-ZV9-004 zhodnotí, jak se historické souvislosti a připomínání státních svátků, významných dnů a náboženských tradic podílí na utváření jeho osobní identity a identity lidí v jeho okolí
- CAS-DEJ-001-ZV9-005 doloží klady a zápory setkávání tří kulturních okruhů monoteismu, procesů christianizace, islamizace a sekularizace na příkladech z dějin a z pohledu různých skupin a osob
- CAS-DEJ-002-ZV9-019 v modelové situaci předvádí (demonstruje), jak se vhodně zapojit do diskuse využívající historické argumenty; oceňuje přitom ústavně ukotvené hodnoty
- CAS-VKO-001-ZV9-001 charakterizuje společenské role, do kterých se ve svém životě dostává, a posoudí, co pro něj znamená příslušnost k rodině, ke škole, ke kultuře, k náboženství, ke genderu, k obci, k národu, ke státu
- CAS-VKO-001-ZV9-003 zdůvodní svůj žebříček hodnot a způsoby jeho uplatňování v různých životních situacích
- CAS-VKO-002-ZV9-005 zhodnotí na příkladech ze života občanů přednosti, úskalí a dopady demokratické a autokratické formy vlády
- CAS-VKO-002-ZV9-011 kriticky posuzuje dění ve svém regionu, v České republice a ve světě