Vyjádří vlastními slovy význam vybraných státních svátků, významných dnů, regionálních výročí a tradic.
CJS-CJS-003-ZV5-014

Komentář:
Žák se orientuje v kalendáři historicky významných dnů, státních svátků a výročí. Poznává jejich historický kontext a vysvětluje jejich současný význam. Spojí nejvýznamnější náboženské svátky (Vánoce, Velikonoce) jak s biblickými událostmi, tak s lidovými zvyky a obyčeji v rodině, škole i regionu. Vlastními slovy hovoří o osobním vztahu k těmto významným dnům a svátkům, dokáže svou zkušenost porovnat s ostatními lidmi (např. zda je svátek nějakým způsobem veřejně připomínán, který svátek považuje za nejživější z hlediska dnešní společnosti, jak se může lišit vnímání svátků mezi generacemi a skupinami lidí).
Očekávané výsledky učení
Předcházející
Vzdělávací oblasti
Následující
Vzdělávací oblasti
- CAS-DEJ-001-ZV9-005 Posoudí, jak se připomínání historických událostí a tradic podílí na utváření jeho osobní identity a identity lidí v jeho okolí.
- CAS-DEJ-001-ZV9-006 Doloží příklady vlivu náboženství na jednání lidí v různých dějinných epochách.
- CAS-DEJ-002-ZV9-018 V modelové situaci předvede, jak může historické poznání pomoci v současném životě.
- CAS-VKO-001-ZV9-001 Charakterizuje společenské role, do kterých se ve svém životě dostává, a posoudí, co pro něj znamená příslušnost k rodině, ke škole, ke kultuře, k náboženství, k genderu, k obci, k národu, ke státu.
- CAS-VKO-001-ZV9-002 Zdůvodní svůj žebříček hodnot a způsoby jeho uplatňování v různých životních situacích.
- CAS-VKO-002-ZV9-005 Zhodnotí na příkladech ze života občanů přednosti, úskalí a dopady demokratické a autokratické formy vlády.
- CAS-VKO-002-ZV9-010 Kriticky posuzuje dění ve svém regionu, v České republice a ve světě.